نقش اخلاق حرفهای مدیران در تعالی سازمانی؛ با میانجیگری اشتیاق شغلی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 6 شماره 22 (1395),
13 March 2017
,
صفحه 59-70
https://doi.org/10.22037/bioeth.v6i22.16210
چکیده
پژوهش حاضر به تبیین نقش اخلاق حرفهای در تعالی سازمانی با میانجیگری اشتیاق شغلی معلمان میپردازد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد که مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس شهرستان اردبیل (تعداد کل 5750 نفر) میباشد و 360 نفر به عنوان نمونه با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از 3 نوع پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای (1393 ش.)، تعالی سازمانی (1385 ش.) و اشتیاق شغلی (1392 ش.) استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده از نرمافزارهای آماری SPSS و Lisrel استفاده شده است. 3 فرضیه تحقیق مطابق با روش معادلات ساختاری بررسی گردید و روابط بین متغیرها و سازهها معنیدار بوده و تأیید میشوند و روابط ساختاری متغیرها از مقدار معناداری سطح خطای پنج درصد 1/96 بیشتر است. تحلیل یافتههای بخش ساختاری مدل نشان میدهد اخلاق حرفهای با ضرایب مسیر بالایی که با سایر متغیرها دارد، میتواند عاملی مؤثر و قدرتمند برای بالابردن آنان در سازمان محسوب شود.
- اخلاق حرفهای؛ تعالی سازمانی؛ اشتیاق شغلی؛ مدیران
ارجاع به مقاله
مراجع
Gharamaleki F. Methodology of responsibility in the organization. Thought Field 2004; 49-50: 225-236. [Persian]
Hoseinian S. Ethics in counseling. Tehran: Kamal Education; 2006. [Persian]
Mousavi M, Arabshahi Kahrizi A. Relationship between ethics and organizational excellence. Journal of Ethics in Science and Technology 2004; 9(2): 1-11. [Persian]
Homayounfar SM. Excellence Initiative. Tehran: the preeminent publication; 2010. [Persian]
Hassanzadeh H, Rashnavady Y. Business Excellence models from theory to practice. Tehran: Published by the City; 2008. [Persian]
Pinder CC, Harlos KP. Employee Silence: Quiescence and Acquiescence as Responses to Perceived Injustice. Edited by Rowland KM, Ferris GR. New York: Research in personnel and Human Resources Management; 2011. p.331-69.
Arshadi N, Piria'i S. Employees trust propensity, supervisors’ trustworthiness & interpersonal trust as antecedents of workplace deviance. Q J Career Organ Couns 2012; 4(13): 83-100. [Persian]
Schaufeli WB, Taris TW, Van Rhenen, W. Work holism, burnout and engagement: Three of a kind or three different kinds of employee well-being? Applied Psychology: An International Review 2008; 57(2): 173-203.
Schaufeli WB, Bakker AB, Hoogduin K, Schaap C, Kladler A. On the clinical validity of the Maslach Burnout Inventory and the burnout measure. Psychology and Health 2001; 16(5): 565-583.
Golparvar M, Javadian R, Hosseinzade KH. Structural model of psychological contract, organizational justice, moral leadership, exchange leadership-members and organizational support (Persian). Journal of New Psychology of Industrial/ Organizational 2011; 2(7): 21-32.
Brown ME, Trevino LK. Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly 2006; 17(6): 595-616.
Siyadat SA, Esfahani AN, Allahyari S. Moral leadership in educational organizations (Persian). Cultural Engineering 2010; 5(45-46): 38-46.
Yukl G, Mahsud R, Hassan SH, Prussia GE. An Improved Measure of Ethical Leadership. Journal of Leadership & Organizational Studies 2013; 20(1): 38-48.
Golparvar M, Padash F, Atashpoor H. The reinforcement Model sense of energy and creativity of employees through ethical leadership (Persian). Iran Occupational Health Journal 2010; 7(3): 4-11.
Zhu W. The effect of ethical leadership on follower moral identity: The mediating role of psychological empowerment. Kravis Leadership Institute, Leadership Review 2008; 8: 62-73.
Haris A, Spillane J. Distributed leadership through the looking glass. Management in Education 2008; 22(1): 31-34.
Lane MR. Arts in health care a new paradigm for holistic nursing practice. Journal of Holistic Nursing 2006; 24(1): 70-75.
Hallberg U, Schaufeli WB. Same same but different: Can work engagement be discriminated from job involvement and organizational commitment? European Journal of Psychology 2006; 11: 119-127.
Naderi E, Saif Naraqi M. Research and evaluation methods in the humanities. Tehran: Arasbaran; 2009.
Ghasemzadeh A, Zavar T, Mahdioun R, Rezaee A. The relationship between professional ethics and social responsibility and individual accountability: the mediating role of serving culture. Journal of Ethics in Science and Technology 2014; 9(2): 1-8.
Riahi B. Evaluating the performance of the organization based on business excellence model. Journal of Administrative Change 2006; 7(47): 7-16.
Kabirzadeh K. Explores the relationship passion for working with customer satisfaction bank branches in Ilam. Ilam: Islamic Azad University; 2013.
Akharbin P, Zahed Babelan A, Naghizadeh Bagi A. The relationship between servant leadership and organizational learning and job engagement. Journal of Research Development in Nursing & Midwifery 2014; 11(1): 98-91.
Wan Huggins VN, Riordan CM, Griffith RW. The development and longitudinal test of model of organizational identification. Journal of Applied Social Psychology 1998; 28(8): 724-749.
Mayers K, Oetzel JG. Exploring the dimension of organization assimilation: Creating and validating a measure communication quarterly. Communication Quarterly 2003; 51(4): 438-458.
Van Knippenberg D, Van Schie ECM. Foci and Correlates of Organizational identification. Journal of Occupational & Organizational psychology 2000; 73(2): 137-147.
De Cremer D. Procedural and distributive justice effects moderated by organizational identification. Journal of Management Psychology 2005; 20(1): 4-163.
Bakker AB, Schaufeli WB, Leiter MP, Taris TW. Work engagement: an emerging concept in occupational health psychology. Work and Stress 2008; 22(3): 187-200.
- چکیده مشاهده شده: 294 بار
- PDF دانلود شده: 160 بار