سخن سردبیر
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 2 شماره 3 (1391),
24 مهر 2016,
صفحه 7-11
https://doi.org/10.22037/bioeth.v2i3.13998
اخیراً مطالب زیادی در خصوص جهانی شدن اخلاق به رشتهي تحریر درآمده است. مبحثی که از آن به عنوان افزايش تعامل ميان کشورها بهویژه در زمينههاي تجارت و سرمایهگذاری، انتقال فنآوری، جنبشهاي مردمی و اشاعهي جهاني شيوهي زندگي مصرفکنندگي غربی ياد ميشود و در تولیداتی همچون فیلمهای هالیوودی و مک دونالد مجسم ميشود.[1] بحثهای اخلاقي فراوانی در خصوص مزایا و هزینههای جريان جهاني سازي از جمله تأثیر آن بر بیعدالتی درون و ميان جوامع، پیامدهای آن بر محیط زيست و نحوهي ریشهکنی و از بين بردن شیوههای سنتی زندگی مطرح شده است.
یکی از جنبههاي جالب مباحث اخلاقي در خصوص جهانیسازي این است که این بحثها خود در سطح جهان و در ورای مرزهای ملی مطرح شده و مبارزان، دانشگاهيان و سران دولتی را از هر گوشه دنیا گرد هم ميآورد؛ كساني كه بايد در نهايت اصطلاحات مشتركي را بيابند تا بتوانند نگراني خويش را درباره جهانيسازي اخلاق به بحث گذارند. با توجه به روابط گستردهي ميان فرهنگهاي موجود در جهان، این بحثهای فراملی به نحو فزايندهاي غیرقابل اجتناب است و با روند رو به رشد جهانیسازی، اخلاق نیز باید به سمت جهانی شدن حرکت کند.
....
[1]. Hallywood movies and McDonald’s