مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی و انستیتو اخلاق زیستی و حقوق سلامت
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • فارسی
    • English

مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی

  • شماره جاری
  • بایگانی‌ها
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • ارسال مقاله / راهنمای نویسندگان
    • بیانه حریم خصوصی
    • اطلاعات تماس
  • فرم تعهد نامه
  • هیأت تحریریه
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 12 شماره 37 (1401): مجله علمی - پژوهشی اخلاق زیستی
  4. مقاله پژوهشی

شاپا: 2345-2803

مجله علمی - پژوهشی اخلاق زیستی
دوره 12 شماره 37 (1401)

رشد اجتماعی دانش‌آموزان: نقش پیش‌بین هوش اخلاقی و فرهنگ مدرسه

  • محمدامین پاکزاد
  • محمدابراهیم حلت‌آبادی فراهانی
  • سمیه غفوری
  • محمد خسروی طناک

مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی, دوره 12 شماره 37 (1401), , صفحه 1-11
https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.38118 چاپ شده 26 November 2022

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: ارتقای رشد اجتماعی دانش‌آموزان به منظور تصمیم‌گیری مناسب، برقراری ارتباط و تعادل داشتن در جامعه ضروری است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش هوش اخلاقی و فرهنگ مدرسه در پیش‌بینی رشد اجتماعی دانش‌آموزان انجام شد.


روش: پژوهش حاضر توصیفی ـ همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 بودند که بر اساس جدول جسی و مورگان (Jesse and Morgan) تعداد 360 نفر به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پژوهش شامل پرسشنامه‌های هوش اخلاقی لنیک و کیل (Lennick & Kiel) (2007 م.)، فرهنگ مدرسه هیگینز و ساد (Higgins & Sadh) (1998 م.) و رشد اجتماعی الیس وایتزمن (Ellis Witsman) (1990 م.) بودند. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان با استفاده از نرم‌افزار SPSS 22 استفاده شد.


ملاحظات اخلاقی: پس از کسب اجازه از اداره آموزش‌ و پرورش و بیان اهداف برای شرکت‌کنندگان، رضایت شفاهی از آن‌ها کسب و درباره محرمانگی اطلاعات به آن‌ها اطمینان خاطر داده شد.


یافته‌ها: نتایج نشان داد بین هوش اخلاقی و فرهنگ مدرسه با رشد اجتماعی ارتباط مستقیم و معنی‌داری وجود داشت (01/0>P) و مؤلفه‌های هوش اخلاقی 94 درصد و مؤلفه‌های فرهنگ مدرسه 7/35 درصد، از رشد اجتماعی دانش‌آموزان را تبیین می‌کنند.


نتیجه‌گیری: نتایج، لزوم توجه ویژه‌ مسئولین و متصدیان تعلیم و تربیت به ترویج هوش اخلاقی و تسویق فرهنگ مدرسه در راستای رشد اجتماعی دانش‌آموزان را می‌رساند.

کلمات کلیدی:
  • هوش اخلاقی؛ فرهنگ مدرسه؛ رشد اجتماعی؛ دانش‌آموزان
  • PDF

ارجاع به مقاله

پاکزادم., حلت‌آبادی فراهانیم., غفوریس., & خسروی طناکم. (2022). رشد اجتماعی دانش‌آموزان: نقش پیش‌بین هوش اخلاقی و فرهنگ مدرسه. مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی, 12(37), 1-11. https://doi.org/10.22037/bioeth.v12i37.38118
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Opstoel K, Chapelle L, Prins FJ, De Meester A, Haerens L, van Tartwijk J, et al. Personal and social development in physical education and sports: A review study. European Physical Education Review. 2020; 26(4): 797-813.

Rahdar M, Seydi MS, Rashidi A. Path analysis of family leisure to social development by mediating the quality of Parent-Adolescent communication and the quality of Relationships with Peers. Quarterly Social Psychology Research. 2020; 10(37): 29-44.

Crowell JA, Keluskar J, Gorecki A. Parenting behavior and the development of children with autism spectrum disorder. Comprehensive Psychiatry. 2019; 90: 21-29.

Paknahad Z, Ebrahimy M. The relationship between social development and social support with students’ resilience. Quarterly Social Psychology Research. 2017; 7(27): 49-66. [Persian]

Zellweger TM, Chrisman JJ, Chua JH, Steier LP. Social structures, social relationships and family firms. Los Angeles, CA: Sage Publications Sage CA; 2019. p.207-223.

Barlow D. Building moral intelligence: the seven essential virtues that teach kids to do the right thing. The Education Digest. 2002; 67(6): 75.

Lennick D, Kiel F. Moral intelligence 2.0: Enhancing business performance and leadership success in turbulent times. New Jersey: Pearson Prentice Hall; 2011.

Javadinezhad A, Heydari A, Naderi F, Bakhtiyarpoor S, Hafezi F. The Effectiveness of Educating Moral Intelligence on Psychological Well-being of the Secondary School Students. Bioethics. 2018; 8(29): 53-62. [Persian]

Tanner C, Christen M. Moral intelligence: A framework for understanding moral competences. Empirically informed ethics: Morality between facts and norms. Berlin: Springer; 2014. p.119-136.

Borba M. Nine Competencies for Teaching Empathy. Educational Leadership. 2018; 76(2): 22-28.

Rezapour Mirsaleh Y, Kheradmand T, Shahedi S. Effectiveness of Moral Intelligence on Social Performance and Behavioral Problems. Ethics in science and Technology. 2018; 12(4): 48-59. [Persian]

Vaez-Zadeh SR. The relationship between moral intelligence and mindfulness with students' social well-being. Karaj: International Conference on New Research Achievements in Social Sciences, Educational Sciences and Psychology; 2018. [Persian]

Tajiki SH, Vareth M. Investigating the relationship between moral intelligence and quality of work life and professional growth of primary school teachers in Shiraz. Zarqān: National Conference on New Research in Iran and the World in Psychology, Educational Sciences and Social Studies, Azad University of Zarqān; 2016. [Persian]

Jafari E, Pourmohseni F, Ghobadi Z, Taklavi varniab S. The Role of Moral Intelligence and Psychological Capital in Predicting the Social Capital of Soldiers. Military Psychology. 2020; 11(41): 27-39. [Persian]

Wang MT, Holcombe R. Adolescents’ perceptions of school environment, engagement and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal. 2010; 47(3): 633-662.

Baluchi A, Nastiezaie N. The Relationship of School Culture with Academic Achievement, Basic Psychological Needs and Academic Self-Regulation in Students. Rooyesh-e Ravanshenasi Journal (RRJ). 2021; 9(12): 203-214. [Persian]

Wagner CR. The school leader’s tool for assessing and improving school culture. Principal Leadership. 2006; 7(4): 41-44.

Mahmoudi SN. Providing a model for assessing the role of mediating the teacher-student communication quality in the relationship between academic self-regulation, school culture and academic eagerness with creative thinking in high school students. Thinking and Children. 2019; 10(1): 237-259. [Persian]

Ruhi M, Tahmasebzade Sheykhlar D, Parvari A. The mediating role of school culture on the relationship between effective school components and the quality of lesson study among primary school teachers. Research in Teaching. 2021; 9(3): 102-177. [Persian]

Lennick D, Kiel F. Moral intelligence: Enhancing business performance and leadership success. New Jersey: Pearson Prentice Hall; 2007.

Siadat S, Kazemi I, Mokhtaripour M. Relationship between Moral Intelligence and the Team Leadership in Administrators from Faculty Members` Point of View at the Medical Sciences University of Isfahan 2008-09. Journal of Health Administration. 2009; 12(36): 61-72. [Persian]

Higgins-D’Alessandro A, Sadh D. The dimensions and measurement of school culture: Understanding school culture as the basis for school reform. Int J Educ Res. 1998; 27(7): 553-569.

Qalavandi H, Amani Saribeglu J, Babaie Sanglaji M. Students’ basic psychological needs and the school culture: A focal analysis. The Journal of New Thoughts on Education. 2013; 8(4): 9-28. [Persian]

Rahdar M, Seydi MS, Rashidi A. Path analysis of family leisure to social development by mediating the quality of Parent-Adolescent communication and the quality of Relationships with Peers. Quarterly Social Psychology Research. 2020; 10(37): 29-44.

Ahmad Khosravi S, Hosseinzadeh B, Shojaee A, Sadeghi J. Mediating Role of Moral Intelligence in the Relationship between Perfectionism and Life Expectancy of Managers. Ethics in science and Technology. 2020; 14(1): 162-169. [Persian]

Emami Z, Molavi H, Kalantary M. Path Analysis of the Effect of Spiritual and Moral Intelligence on Self-Actualization and Life Satisfaction in the Old Aged in Isfahan. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2017; 15(56): 4-13. [Persian]

Thompson R. In search of morally intelligent health care reform. Physician Executive. 2008; 34(4): 62.

Mirzaei Fandokht O, Dortaj F, Saadipour E, Ebrahimi Ghavam S, Delavar A. The Mediating Role of Basic Psychological Needs in the Relationship between School Culture and Academic Engagement of student. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2020; 7(1): 81-92. [Persian]

Ashournejad F, Kadivar P, Hejazi E, Naghsh Z. Multi-level analysis of teens' psychological well-being by individual agency, school culture and family support. Journal of Applied Psychology. 2019; 12(3): 357-374. [Persian]

Rooini Sani F, Talepasand S, Jamshidi L. Moderating Role of School Size on School Cultural Relation with Students Educational Achievement. Teaching and Learning Research. 2016; 12(2): 79-88. [Persian]

Johnson SM, Kraft MA, Papay JP. How context matters in high-need schools: The effects of teachers’ working conditions on their professional satisfaction and their students’ achievement. Teachers College Record. 2012; 114(10): 1-39.

Hargreaves D. The challenge for the comprehensive school: Culture, curriculum and community. Routledge; 2012. [Persian]

  • چکیده مشاهده شده: 61 بار
  • PDF دانلود شده: 34 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
سامانه مجله باز
زبان
  • فارسی
  • English
شماره کنونی
  • لوگوی Atom
  • لوگوی RSS2
  • لوگوی RSS1
واژگان کلیدی
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

 

Creative Commons License

مجله اخلاق زیستی دارای رتبه علمی پژوهشی از کميسيون نشريات علوم پزشکی کشور (https://irisweb.ir)، ارگان رسمی انجمن بین المللی اخلاق زیستی اسلامی با همکاری و مشارکت مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و به صورت پیوسته (Continuous) منتشر می شود. این مجله، یک مجله‌ الکترونيکی (بر خط) است که به زبان فارسی به همراه چکيده انگليسی با دسترسی آزاد (Open Access) چاپ می شود و تابع سیاست دسترسی باز از نوع 4 (CC BY-NC 4.0) می­ باشد. براساس این مجوز استفاده از مطالب مجله با ذکر منبع آزاد است؛ اما نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرد.

طراحی پوسته توسط سیناوب