شناسایی مولفه های بیمارستان حکمت بنیان از دیدگاه بیماران: مطالعه کیفی مولفه های بیمارستان حکمت بنیان از دیدگاه بیماران
فصلنامه نفس,
دوره 10 شماره 4 (1402),
17 January 2024
چکیده
مقدمه: ماموریت اصلی بیمارستان حکمت بنیان تامین مراقبت با کیفیت برای بیماران و برآورده کردن نیاز ها و انتظارات آنها در سایه سه اصل منزلت و کرامت انسانی، دانش و حکمت پزشکی و اخلاق و شئونات اسلامی می باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی مولفه های بیمارستان حکمت بنیان از دیدگاه بیماران صورت گرفته است که از گام های مهم در انجام این ماموریت به شمار می آید.
روش ها : این مطالعه از نوع کیفی و روش تحلیل محتوای قراردادی می باشد که جمع آوری و تحلیل داده ها بر اساس مراحل مطرح شده توسط Graneheim و Lundman صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش 30نفر شامل 13 نفر خانم و 17 نفر آقا از بیماران بستری شده در بخش های بیمارستان حکمت بنیان مسیح دانشوری که مدت قابل توجهی در آن جا حضور داشتند انتخاب شد. مصاحبه ها به صورت نیمه ساختار یافته و چهره به چهره و تا رسیدن به سطح اشباع انجام گرفت.
یافته ها: از طریق جمع آوری و آنالیز داده ها تعداد 229 کد اولیه استخراج گردید که با تحلیل یافته های حاصل، مولفه های بیمارستان حکمت بنیان از دید بیماران در 5 طبقه اصلی و 15 زیر طبقه با محتوای عوامل ملموس ( امکانات و تجهیزات، منابع انسانی و شرایط محیطی)، عوامل اقتصادی (مشکلات مالی معیشتی، بیمه ها و هزینه های درمان)، عوامل فرهنگی( مسائل اخلاقی، اعتقادات و کرامت انسانی)، تاب آوری روحی و روانی در بیماران (آثار روحی روانی، درک خطر و همدلی)، قابلیت اطمینان خطر (اعتماد، پاسخ گویی و تضمین) و همچنین تعدادی کد نهایی دسته بندی گردید..
بحث و نتیجه گیری: از نتایج نهایی حاصل از این مطالعه در می یابیم از جمله گام های موثر در جهت دستیابی به بیمارستان حکمت بنیان پاسخ مناسب به انتظارات بیماران از بیمارستان است و بیماران در این مطالعه این مهم را بیشتر پیرامون بهره مندی از روشهای درمانی موثر و کم هزینه تر در سایه برخورد شایسته و تو امان با همدلی کادر درمان با خویش می دانند.
- انتظارات بیماران، بیمارستان حکمت بنیان، مدیریت بیمارستان، مولفه، مدل
ارجاع به مقاله
- چکیده مشاهده شده: 25 بار