مقایسه آموزش انتوباسیون داخل تراشه بر روی مانکن و بیمار عادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز-1394
مجله انجمن آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران,
,
1 July 2018
,
صفحه 44-53
چکیده
چکیدهمقدمه: انتوباسیون اولین و مهمترین گام احیای پایه میباشد و آموزش انتوباسیون به شیوهای که موجب بهترین نوع یادگیری شود، الزامی میباشد؛ از این رو بر آن شدیم تا مطالعه ای با هدف مقایسه آموزش انتوباسیون داخل تراشه بر روی مانکن و بیمار عادی را در دانشجویان پزشکی به انجام برسانیم.روش کار : در این مطالعه مداخلهای تعداد چهل دانشجوی پزشکی پس از آموزش تئوری، در دو گروه الف (آموزش بر روی مانکن) و ب (آموزش بر روی بیمار عادی) تقسیم شدند. مطالعه به صورت پیش آزمون و پس آزمون با چک لیست DOPS انجام شد. داده ها با آزمون آماری Mann Whitney U و ویرایش 22 نرم افزار SPSS مورد تجذیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج : در مرحله پیش آزمون دو گروه از نظر نتایج با هم اختلاف آماری معنی داری نداشتند حال آنکه پس از انجام مداخله و در مرحله پس آزمون، میانگین گروه الف با اختلاف آماری معنی داری نسبت به گروه ب بیشتر بود.بحث و نتیجه گیری : به نظر میرسد پس از آموزشهای تئوری و قبل از آموزش بر روی بیماران، آموزش مهارتهای عملی بر روی مانکن بهترین روش یادگیری مهارتهای بالینی باشد.کلیدواژه ها: انتوباسیون، کیفیت آموزش، مانکن
کلمات کلیدی:
- انتوباسیون، کیفیت آموزش، مانکن
ارجاع به مقاله
آقامحمدی د., خانبابایی گول م., فرزین ه., & فخاری س. (2018). مقایسه آموزش انتوباسیون داخل تراشه بر روی مانکن و بیمار عادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز-1394. مجله انجمن آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران, 2(3), 44–53. Retrieved از https://journals.sbmu.ac.ir/isacc/index.php/iranesthesia/article/view/226
- چکیده مشاهده شده: 267 بار
- PDF دانلود شده: 157 بار