کاربرد ابزارهای بازاریابی عصبی در ورزش
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 2 شماره 4 (1400),
15 اسفند 2022
,
صفحه 1-9
https://doi.org/10.22037/soren.v2i4.37818
چکیده
بازاریابی عصبی شاخهای از تحقیقات علوم اعصاب است که هدف آن درک بهتر مصرفکننده کالا یا خدمات از طریق فرآیندهای ناخودآگاه است و در بازاریابی ورزشی برای توضیح دادن ترجیحات، انگیزهها و انتظارات مصرفکننده ورزشی، پیشبینی رفتار و توضیح موفقیتها یا شکست پیامهای تبلیغاتی ورزشی کاربرد دارد. مرور مقالات مرتبط نشان میدهد که استفاده از ابزارهای تصویربرداری عصبی، پتانسیل ارائه بینش ارزشمندی را در مورد مصرفکننده ورزشی و موارد مدنظر آن دارد و میتواند تحقیقات بازاریابی ورزشی را توسعه دهد. در این راستا، پژوهش پیش رو با تجزیه و تحلیل شکافهای موجود در تحقیقات بازاریابی سنتی آغاز میشود. سپس، مزایا و محدودیتهای استفاده از این روشهای جایگزین نسبتاً جدید، مانند تصویربرداری عصبی یا تجزیه و تحلیل سیگنالهای مغزی در تحقیقات بازاریابی عصبی ورزشی را مورد بررسی و بحث قرار میدهد. همچنین با ارائه تصویر کلی از تکنیکهای بازاریابی عصبی به پژوهشگران حوزه ورزش دیدگاههایی برای پژوهش در این حوزه ارائه میکند. در نهایت این پژوهش با پیشبینی نیازهای تکاملی استفاده از این ابزارها به پایان میرسد.
- الکتروانسفالوگرافی
- مگنتوانسفالوگرافی
- ردیاب چشم
- رمزگشایی چهره
- نورومارکتینگ ورزشی
ارجاع به مقاله
مراجع
Genco SJ, Pohlmann AP, Steidl P. Neuromarketing for dummies: John Wiley & Sons; 2013.
Zurawicki L. Neuromarketing: Exploring the brain of the consumer: Springer Science & Business Media; 2010.
Javor A, Koller M, Lee N, Chamberlain L, Ransmayr G. Neuromarketing and consumer neuroscience: contributions to neurology. BMC neurology. 2013;13(1):1-12.
Ratnayake N, Broderick AJ, Mitchell RL. A neurocognitive approach to brand memory. Journal of Marketing Management. 2010;26(13-14):1295-318.
Miljkovic M, Alcakovic S. Neuromarketing: marketing research future? 2010.
Morin C. Neuromarketing: the new science of consumer behavior. Society. 2011;48(2):131-5.
Kenning P, Plassmann H, Ahlert D. Applications of functional magnetic resonance imaging for market research. Qualitative Market Research: An International Journal. 2007.
Wang YJ, Minor MS. Validity, reliability, and applicability of psychophysiological techniques in marketing research. Psychology & Marketing. 2008;25(2):197-232.
O’Connell B, Walden S, Pohlmann A, editors. Marketing and neuroscience what drives customer decisions. American Marketing Association; 2011.
Perrachione TK, Perrachione JR. Brains and brands: Developing mutually informative research in neuroscience and marketing. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review. 2008;7(4‐5):303-18.
Ariely D, Berns GS. Neuromarketing: the hope and hype of neuroimaging in business. Nature reviews neuroscience. 2010;11(4):284-92.
Schleim S, Roiser JP. fMRI in translation: the challenges facing real-world applications. Frontiers in Human Neuroscience. 2009;3:63.
Erk S, Spitzer M, Wunderlich AP, Galley L, Walter H. Cultural objects modulate reward circuitry. Neuroreport. 2002;13(18):2499-503.
Ruanguttamanun C. Neuromarketing: I put myself into a fMRI scanner and realized that I love Louis Vuitton ads. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;148:211-8.
Plassmann H, Ramsøy T, Milosavljevic M. Faculty and Research Working Paper: Branding the Brain-A Critical Review. INSEAD The Business School of the World. 2011;15.
Reimann M, Schilke O, Weber B, Neuhaus C, Zaichkowsky J. Functional magnetic resonance imaging in consumer research: A review and application. Psychology & Marketing. 2011;28(6):608-37.
Ćosić D. Neuromarketing in market research. Interdisciplinary Description of Complex Systems: INDECS. 2016;14(2):139-47.
Silberstein RB, Nield GE. Brain activity correlates of consumer brand choice shift associated with television advertising. International Journal of Advertising. 2008;27(3):359-80.
Zheng W-L, Dong B-N, Lu B-L, editors. Multimodal emotion recognition using EEG and eye tracking data. 2014 36th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society; 2014: IEEE.
Hudák M, Madleňák R, Brezániová V, editors. The Impact of Advertisement on Consumer’s Perception. CBU International Conference Proceedings; 2017: Central Bohemia University.
Ohme R, Reykowska D, Wiener D, Choromanska A. Application of frontal EEG asymmetry to advertising research. Journal of economic psychology. 2010;31(5):785-93.
King DL, Delfabbro PH, Billieux J, Potenza MN. Problematic online gaming and the COVID-19 pandemic. Journal of Behavioral Addictions. 2020;9(2):184-6.
Nolasco-Cirugeda A, Serrano-Estrada L, Garcia-Mayor C, Martí Ciriquián P, Pérez-delHoyo R, Domínguez Martínez L. Docencia en urbanismo y tecnología: nuevas formas de trabajo y evaluación. 2015.
Bakardjieva E, Kimmel AJ. Neuromarketing research practices: attitudes, ethics, and behavioral intentions. Ethics & Behavior. 2017;27(3):179-200.
Cohen A. Commitment before and after: An evaluation and reconceptualization of organizational commitment. Human resource management review. 2007;17(3):336-54.
Bercea MD, editor Anatomy of methodologies for measuring consumer behavior in neuromarketing research. Proceedings of the Lupcon Center for Business Research (LCBR) European Marketing Conference Ebermannstadt, Germany; 2012.
Kim S, Lee J, Hwang Y, Jeong S-H. Effects of prominent in-game advertising in mobile media: cognitive, affective, and behavioural outcomes and the moderating role of persuasion knowledge. International Journal of Mobile Communications. 2016;14(3):203-25.
Kable JW. The cognitive neuroscience toolkit for the neuroeconomist: A functional overview. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics. 2011;4(2):63.
Hamamé CM, Vidal JR, Perrone-Bertolotti M, Ossandón T, Jerbi K, Kahane P, et al. Functional selectivity in the human occipitotemporal cortex during natural vision: Evidence from combined intracranial EEG and eye-tracking. NeuroImage. 2014;95:276-86.
Kulke LV, Atkinson J, Braddick O. Neural differences between covert and overt attention studied using EEG with simultaneous remote eye tracking. Frontiers in human neuroscience. 2016;10:592.
- چکیده مشاهده شده: 72 بار
- pdf دانلود شده: 65 بار