اثربخشی فعالیت بدنی بر میزان مثبتنگری دانشجویان دختر دانشگاه جهرم
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 2 شماره 1 (1400),
11 June 2021
,
صفحه 47-52
https://doi.org/10.22037/soren.v2i1.33691
چکیده
سابقه و هدف: یکی از ویژگیهای شخصیتی که به نوعی میتواند در کاهش فشارهای روانی دوران دانشجویی موثر باشد، مثبتنگری است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر فعالیت بدنی بر بهبود مثبتنگری دانشجویان دختر بود.
روش کار: تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه جهرم تشکیل دادند که از بین آنها 90 دانشجوی دختر (45 دانشجوی تربیت بدنی و 45 دانشجوی غیر تربیت بدنی) به روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای وارد تحقیق شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی و پرسشنامه مثبتنگری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای آماری کلموگروف- اسمیرنوف و تی مستقل و با کمک نرمافزار SPSS16 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در مقیاسهای ارتباط با خدا (P=0/001)، ارتباط با دیگران (P=0/001)، ارتباط با طبیعت (P=0/001) بین دختران فعال و غیرفعال وجود دارد. اما در مقیاس ارتباط با خود، هر چند دختران فعال نمره بهتری کسب کردند اما تفاوت معنیداری بین دو گروه دختر فعال و غیرفعال وجود نداشت (P=0/06).
نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج نشان داد که دختران فعال از میزان مثبتنگری بیشتری نسبت به دختران غیرفعال برخوردارند. این نتیجه گواه بر آن است که ماهیت دروس رشته تربیت بدنی و افزایش فعالیت بدنی در دختران تربیت بدنی، توانسته بر بهبود مثبتنگری آنها اثر مثبت بگذارد.
- ارتباط با خود
- ارتباط با خدا
- ارتباط با دیگران
- ارتباط با طبیعت
- مثبتاندیشی
ارجاع به مقاله
مراجع
Hosseini SH, Kazemi S, Shahbaznezhad L. Evaluation of mental health in athletic and nonathletic students. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2006;16(53):97-104.
Taziki SA, Besharat S, Rabiee MR. Evaluation of mental disorders’ symptoms in students of Golestan University of Medical Sciences by SCL-90-R questionnaire. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2005;7(1):72-4.
Hosanei SH, Mosavy MH. The comparative study of health status of medical students and para-medical students trainee. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2004;6(1):101-7.
Shakerinia I, Mohammadpoor M. Relationship between psychological characteristics mental health, aggression and driving habits in dangerous drivers. SSU_Journals. 2010;18(3):225-33.
Sadeghiniri R, AllahyariNezhad M. Positive thinking and optimism in the Nahjolbalagheh. Quarterly Journal of Nahjolbalagha. 2013;1(1):63-74.
Chamzadeh Ghanavati M, Aghaei A, Golparvar M. The Effect of positive–thinking skills on the pessimistic documentary style in primary school boys. JSR. 2016;2(20):43-50.
Arjmandnia AA, Vatani S, Hassanzadeh S. The Effect of positive thinking training on happiness and irrational beliefs in blind adolescents. Positive Psychology Research. 2017;2(3):21-34.
Santos V, Paes F, Pereira V, Arias-Carrión O, Silva AC, Carta MG, et al. The role of positive emotion and contributions of positive psychology in depression treatment: systematic review. Clinical practice and epidemiology in mental health: CP & EMH. 2013;9:221.
Farnam A. The Effect of positive thinking training in enhancement of quality and hope of life among the elderly. Positive Psychology Research. 2016;2(1):75-88.
Dastgheib SM, Alizadeh H, Farrokhi NA. The impact of positive thinking skills on creativity in the first-year high school female students. Quarterly Journal of Innovation and Creativity Human Sciences. 2012;1(4):1-17.
Khakpour S, Jafari A, Jafari A. The effects of training positive thinking skills on grade 1 female high school students’ self-expression. Journal of Behavioral Sciences. 2015;6(22):59-70.
Agha Baba AR, Aslankhani MA. The comparison of mental health of the physical education, science and medical science students in the Universities of Kurdistan. Physical Education and Sport Science Quarterly (Pessq). 2009;2(6):71-6.
Afsharmand Z, Shahedi VA, Mohammadi A, Mahdavi A. Comparison of psychological profile of physical education students and non-physical education students of Azad University. Research on Sports Science. 2007; 5 (16), 171-156.
Alam S, Maleki B, Monazami M. The effect of swimming training on personality traits in non-athlete female students. Motor Behavior Research on Sport Science. 2013;5(12):113-28.
SariSaraf V, Alavitabar P, Hosseininasab SD, Koshafar A. A survey on the relationship between happiness and personality in female athlete and non-athlete students of Tabriz University. Research on Sport Science. 2002;1(1):95-110.
Arazi H, Asgari B. Prevalence of Narcotic drugs use among physical education and non-physical education female students. Research on Addiction. 2011;5(19):57-70.
Khosrawi A, Mohammadi S. Comparison the level of academic adjustment between physical education students and other disciplines in Azad Islamic university in 5 regions of country. Physical Education and Sport Science Quarterly (Pessq). 2009;2(7):59-66.
Brand S, Gerber M, Beck J, Hatzinger M, Pühse U, Holsboer-Trachsler E. High exercise levels are related to favorable sleep patterns and psychological functioning in adolescents: a comparison of athletes and controls. Journal of Adolescent Health. 2010;46(2):133-41.
Khodayari Fard M, Ghobari Bonab B, Akbari Zardkhaneh S, Zamonpour E, Derakhshan M, Musavi S. Iranian Positive Thinking Scale (IPTS): development and standardization. Applied Psychological Research Quarterly. 2015;5(4):103-30.
Aghaei N, Souri R, Ghanbari S. Comparison of the relationship between critical thinking and academic achievement among physical education students and students in other fields of study in Bu Ali Sina University, Hamedan. contemporary Studies on Sport Management. 2013;2(4):35-45.
- چکیده مشاهده شده: 36 بار
- pdf دانلود شده: 18 بار