بررسی آگاهی دانشجویان بالینی رشته ی پزشکی نسبت به رشته ی تخصصی آنستزیولوژی
مجله انجمن آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران,
,
27 اسفند 2017
,
صفحه 46-50
چکیده
مقدمه: با عنایت به عدم وجود دوره ی چرخشی آنستزیولوژی در دوره ی بالینی برای بسیاری از دانشجویان پزشکی، آشنایی ایشان با این رشته ی تخصصی محدود می باشد. در این مطالعه بر آن شدیم تا به صورت عینی میزان آشنایی دانشجویان با رشته ی آنستزیولوژی را مورد بررسی قرار دهیم.مواد و روشها: دانشجویان رشته ی پزشکی سال ششم و هفتم در شش دانشگاه بزرگ کشورمان مورد ارزیابی با پرسشنامه ی چند گزینه ای قرار گرفتند و آگاهی ایشان نسبت به رشته ی آنستزیولوژی و فاکتورهای مهم در میان دانشجویان برای انتخاب احتمالی این رشته در آینده، سنجیده شد.نتایج: یکصد و هشتاد و دو پرسشنامه گردآوری شد. نتایج به دست آمده آنالیز شد که نشانگر آگاهی ناکافی دانشجویان از این رشته بود. مهمترین فاکتور در میان دانشجویان برای انتخاب احتمالی این رشته های تخصصی، درآمد انها ذکر شد.بحث و نتیجه گیری: دانشجویان پزشکی آکاهی کافی نسبت به رشته ی آنستزیولوژی، حیطه فعالیتهای این رشته، توانمندیهای متخصصان و مسؤولیتهای آنان ندارند. برای افزایش آگاهی و ارتقای توانایی دانشجویان پزشکی، وجود دوره های چرخشی در بخش آنستزیولوژی در دوره بالینی می تواند بسیار کمک کننده باشد.- آموزش، آگاهی، آنستزیولوژی
ارجاع به مقاله
مراجع
Onrubia X, de Andrés J, Valía JC, Bolinches R. Analysis of knowledge about the anesthesiology specialty among a population of medical students. Rev Esp Anestesiol Reanim. 1995 Oct;42(8):324-9.
Adudu OP. What impressions do medical students of the University of Benin have about anaesthesia and anaesthesiologists? Niger Postgrad Med J. 2005 Dec;12(4):250-4.
Prys-Roberts C. Role of anaesthesiologists in undergraduate medical education. Curr Opin Anaesthesiol. 2000 Dec;13(6):653-7.
Yamakage M1, Yamamoto H, Iwasaki S, Toriyabe M, Uzuki M, Namiki A. Evaluation by undergraduate medical students of clinical clerkships in the Department of Anesthesiology, Masui. 2004 Apr;53(4):429-37
- چکیده مشاهده شده: 242 بار
- PDF دانلود شده: 77 بار