بررسی تأثیر افزونی تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه (TDCS) همراه با کاردرمانی معمول روی انعطافپذیری کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با کارکرد بالا در گروه سنی 12-7 ساله
مجله سلامت و ورزش: رویکردهای نوین (سورن),
دوره 2 شماره 1 (1400),
11 June 2021
,
صفحه 25-30
https://doi.org/10.22037/soren.v2i1.34963
چکیده
سابقه و هدف: توانبخشی افراد مبتلا به طیف اوتیسم یکی از جبهههای کاردرمانی است که امروزه نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی این افراد دارد. تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه (TDCS) به عنوان روش درمانی مکمل در برخی از بیماران استفاده میشود. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر فزونی تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه همراه با کاردرمانی معمول بر روی انعطافپذیری کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با کارکرد بالا در گروه سنی 12-7 ساله انجام شد.
روش کار: نوع پژوهش از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی دوسوکور پیش آزمون/ پس آزمون بود. نمونه پژوهش شامل 20 کودک پسر با اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بودند. افراد بهطور تصادفی در دو گروه 10 نفری مداخله و کنترل تقسیمبندی شدند. گروه مداخله 10 جلسه کاردرمانی به همراه 10 جلسه TDCS طی مدت سه هفته و گروه کنترل 10 جلسه کاردرمانی و 10 جلسه TDCS به صورت شم طی همان مدت سه هفته دریافت کردند. در این مطالعه متغیر انعطافپذیری که یکی از آیتمهای کارکردهای اجرایی محسوب میشود با آزمون کارتهای دستی ویسکانسین اندازهگیری و مقایسه شدند. به منظور مقایسه متغیرهای مورد مطالعه از آزمون t زوجی، تحلیل کوواریانس (ANOVA) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه در گروه مداخله تفاوت معناداری نسبت به گروه کنترل نداشته است، اما مداخله فوق بر بهبود انعطافپذیری (P<0/001) در گروه مداخله مؤثر بوده است.
نتیجهگیری: تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه همراه با کاردرمانی معمول بر روی کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با کارکرد بالا تفاوت معناداری نسبت به کاردرمانی معمول ندارد.
- انعطاف پذیری
- تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه
- کودکان مبتلا به اوتیسم
ارجاع به مقاله
مراجع
Chan AS, Han YM, Leung WW-m, Leung C, Wong VC, Cheung M-c. Abnormalities in the anterior cingulate cortex associated with attentional and inhibitory control deficits: a neurophysiological study on children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2011; 5(1):254-266
Sivapalan S, Aitchison KJ. Neurological structure variations in individuals with autism spectrum disorder: A review. Psychopharmacology Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology. 2014; 24(3):268-75.
Jurado MB, Rosselli M. The elusive nature of executive functions: a review of our current understanding. Neuropsychology review. 2007; 17(3):213-33.
Robinson S, Goddard L, Dritschel B, Wisley M, Howlin P. Executive functions in children with autism spectrum disorders. Brain and cognition. 2009; 71(3):362-8.
Hill EL, Bird CM. Executive processes in Asperger syndrome: Patterns of performance in a multiple case series. Neuropsychologia. 2006; 44(14):2822-35.
Bishop DV, Norbury CF. Executive functions in children with communication impairments, in relation to autistic symptomatology: I: Generativity. Autism. 2005; 9(1):7-27.
Joseph RM, McGrath LM, Tager-Flusberg H. Executive dysfunction and its relation to language ability in verbal school-age children with autism. Developmental neuropsychology. 2005; 27(3):361-78.
Just MA, Cherkassky VL, Keller TA, Kana RK, Minshew NJ. Functional and anatomical cortica underconnectivity in autism: evidence from an FMRI study of an executive function task and corpus callosum morphometry. Cerebral cortex. 2007; 17(4):951-61.
Monk CS, Peltier SJ, Wiggins JL, Weng S-J, Carrasco M, Risi S, et al. Abnormalities of intrinsic functional connectivity in autism spectrum disorders. Neuroimage. 2009;47(2):764-
Purpura DP, McMurtry JG. Intracellular activities and evoked potential changes during polarization of motor cortex. Journal of neurophysiology. 1965; 28(1):166-85.
Oskoei AS, Ajilchi B, Geranmayepour S. Effect of Cognitive Rehabilitation on Set-Shifting Attention of Adult with Mild Cognitive Impairment. International Journal of Psychological Studies. 2016; 9(1):40.
Fregni F, Orsati F, Pedrosa W, Fecteau S, Tome FA, Nitsche MA, et al. Transcranial direct current stimulation of the prefrontal cortex modulates the desire for specific foods. Appetite. 2008; 51(1):34-41.
Antal A, Paulus W. Transcranial direct current stimulation (TDCS). Frontalis in human neuroscience. 2013; 7.
Hupfeld K, Ketcham C. Behavioral Effects of Transcranial Direct Current Stimulation on Motor and Language Planning in Minimally Verbal Children with Autism Spectrum Disorder (ASD): Feasibility, Limitations and Future Directions. J Child Dev Disord. 2016;2:3.
Cane DJ. Executive function performance and ecological teacher ratings: High-functioning autism and language learning disability profiles and impact on academic achievement: Indiana University of Pennsylvania; 2007.
Oskoei AS, Ajilchi B, Geranmayepour S. Effect of Cognitive Rehabilitation on Set-Shifting Attention of Adult with Mild Cognitive Impairment. International Journal of Psychological Studies. 2016; 9(1):40.
Kaland N, Smith L, Mortensen EL. Brief report: cognitive flexibility and focused attention in children and adolescents with Asperger syndrome or high-functioning autism as measured on the computerized version of the Wisconsin Card Sorting Test. Journal of autism and developmental disorders.2008;38(36):1161-5.
Amatachaya A, Auvichayapat N, Patjanasoontorn N, Suphakunpinyo C, Ngernyam N, Aree-uea B, et al. Effect of anodal transcranial direct current stimulation on autism: a randomized double-blind crossover trial. Behavioural neurology. 2014; 2014.
Gómez L, Vidal B, Maragoto C, Morales LM, Berrillo S, Vera Cuesta H, et al. Non-Invasive Brain Stimulation for Children with Autism Spectrum Disorders: A Short-Term Outcome Study. Behavioral Sciences. 2017; 7(3):63.
- چکیده مشاهده شده: 42 بار
- pdf دانلود شده: 9 بار