رابطه بین دیسترس اخلاقی و ارزشهای حرفهای دانشجویان پرستاری
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 16 شماره 47 (1401),
28 June 2022
,
صفحه 1-12
https://doi.org/10.22037/mej.v16i47.39027
چکیده
زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری در مواجهه با مشکلات پیچیده اخلاقی، دیسترس اخلاقی را تجربه میکنند که اثری آسیبزا بر مراقبت پرستاری دارد، یکی از عوامل بهبوددهنده عملکرد پرستاری پایبندی به ارزشهای حرفهای است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین رابطه دیسترس اخلاقی و ارزشهای حرفهای در کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.
روش: در این مطالعه توصیفی ـ همبستگی، ۲۱۰ دانشجوی پرستاری از سه دانشکده پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی مازندران به روش در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها توسط پرسشنامه جمعیتشناختی، دیسترس اخلاقی Hamric و ارزشهای حرفهای Weis و Shank انجام شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS 25 تجزیه و تحلیل شدند.
ملاحظات اخلاقی: در این مطالعه موازین مرتبط با اصول اخلاقی شامل محرمانهبودن، رضایت شخصی و آزادبودن شرکتکنندگان در همکاری و یا عدم همکاری در روند پژوهش، رعایت گردید.
یافتهها: بر اساس هدف اصلی مطالعه، آزمون اسپیرمن رابطه معناداری را بین دیسترس اخلاقی با ارزشهای حرفهای نشان نداد (۲۵۱/۰, P=۰۸/۰r=). میانگین دیسترس اخلاقی در دانشجویان پرستاری (۳۰/۵۷±۶۱/۹۲) و در سطح پایین قرارداشت. میانگین ارزشهای حرفهای در دانشجویان پرستاری (۰۹/۱۲±۶۹/۷۹) بود که در سطح متوسط قرار داشت. دانشجویان بالاترین ارزش را به بعد مراقبت و کمترین ارزش را به بعد عملگرایی دادند. بین دیسترس اخلاقی با مشخصات جمعیتشناختی رابطه معناداری دیده نشد و فقط جنسیت (۰۰۵/۰P=) و محل سکونت (۰۲۸/۰P=) رابطه معناداری را با ارزشهای حرفهای نشان دادند.
نتیجهگیری: هرچند رابطه معناداری بین دیسترس اخلاقی با ارزشهای حرفهای در دانشجویان پرستاری دیده نشد، ولی توجه دانشجویان پرستاری به بعد مراقبت ارزشهای حرفهای بیانگر توجه دانشجویان به اهمیت مراقبت به عنوان اصلیترین وظیفه حرفهای پرستاران است که میتواند بر نحوه عملکرد آنها تأثیر بگذارد.
- دیسترس اخلاقی؛ ارزشهای حرفهای؛ دانشجویان پرستاری
ارجاع به مقاله
مراجع
Rennó HMS, Ramos FRS, Brito MJM. Moral distress of nursing undergraduates: Myth or reality? Nurs Ethics. 2018; 25(3): 304-312.
Sasso L, Bagnasco A, Bianchi M, Bressan V, Carnevale F. Moral distress in undergraduate nursing students: A systematic review. Nurs Ethics. 2015; 23(5): 523-534.
Wiggleton C, Petrusa E, Loomis K, Tarpley J, Tarpley M, O'Gorman ML, et al. Medical students' experiences of moral distress: Development of a web-based survey. Acad Med. 2010; 85(1): 111-117.
Escolar Chua RL, Magpantay JCJ. Moral distress of undergraduate nursing students in community health nursing. Nurs Ethics. 2019; 26(7-8): 2340-2350.
Escolar-Chua RL. Moral sensitivity, moral distress and moral courage among baccalaureate Filipino nursing students. Nurs Ethics. 2018; 25(4): 458-469.
Jameton A. What moral distress in nursing history could suggest about the future of health care. AMA J Ethics. 2017; 19(6): 617-628.
Hamric AB, Brochers CT, Epstein EG. Development and Testing of an Instrument to Measure Moral Distress in Healthcare Professionals. AJOB Primary Research. 2012; 3(2): 1-9.
American Association of Critical Care Nurses-AACN. Moral distress. Online. Available at: https://www.aacn.org/clinical-resources/moral-distress. Accessed October 9, 2022.
Johnson KM. An Analysis of Moral Distress Experienced Among Nursing Students. Dissertation. Hattiesburg: The University of Southern Mississippi; 2016. p.1-36.
McCarthy J, Gastmans C. Moral distress: A review of the argument-based nursing ethics literature. Nurs Ethics. 2015; 22(1): 131-152.
Azadian M, Rahimi A, Mohebbi M, Iloonkashkooli R, Maleki M, Mardani A. The barriers to observing professional ethics in the practice of nursing care from nurses’ viewpoints. Clinical Ethics. 2021; 16(2): 114-121.
YektaKooshali MH, Esmaeilpour-Bandboni M, Andacheh M. Intensity and frequency of moral distress among Iranian nurses: a systematic review and meta-analysis. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2018; 12(2): 1-7.
Thurn T, Anneser J. Medical Students' experiences of moral distress in end-of-life care. J Palliat Med. 2020; 23(1): 116-120.
Erdil F, Korkmaz F. Ethical problems observed by student nurses. Nurs Ethics. 2009; 16(5): 589-598.
Poorchangizi B, Farokhzadian J, Abbaszadeh A, Mirzaee M, Borhani F. The importance of professional values from clinical nurses’ perspective in hospitals of a medical university in Iran. BMC Medical Ethics. 2017; 18: 1-7.
Weis D, Schank MJ. Development and psychometric evaluation of the nurses professional values scale-3. Journal of Nursing Measurement. 2017; 25(3): 400-410.
Hoseini SF, Parvan K, Zamanzadeh V. Professional values of the nursing students’ perspective in type 1 universities of medical sciences. Quarterly Journal of Nursing Vision. 2012; 1(1): 69-82.
Weis D, Schank MJ. Development and psychometric evaluation of the nurses professional values scale-revised. Journal of Nursing Measurement. 2009; 17(3): 221-231.
Bang KS, Kang JH, Jun MH, Kim HS, Son HM, Yu SJ, et al. Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2010; 31(1): 72-75.
De Veer AJ, Francke AL, Struijs A, Willems DL. Determinants of moral distress in daily nursing practice: A cross sectional correlational questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2013; 50(1): 100-108.
Asgari SH, Shafipour V, Taraghi Z, Yazdani Charati J. Relationship between moral distress and ethical climate with job satisfaction in nurses. Nurs Ethices. 2017; 26(2): 1-11.
Rice EM, Rady MY, Hamrick A, Verheijde JL, Pendergast DK. Determinants of moral distress in medical and surgical nurses at an adult acute tertiary care hospital. Journal of Nursing Management. 2008; 16(3): 360-373.
Rawas H. Moral distress in critical care nurses: A qualitative study. International Journal of Studies in Nursing. 2019; 4(4): 35-41.
Moaddaby S, Adib M, Ashrafi S, Kazemnezhad Leili E. Perception of the Futile Care and its Relationship with Moral Distress in Nurses of Intensive Care Units. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 2021; 31(2): 85-92.
Shafipour V, Esmaeili R, Heidari MR, Aghaei N, Saadatmehr SR, Sanagoo A. Investigating the level of moral distress and its related factors among nurses in mazandaran burn center. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2015; 25(126): 58-67.
Shafipour V, Ghasemi Charati F. Moral Distress and Related Factors in Undergraduate Nursing Students. J Mazandaran Univ Med Sci. 2022; 32(209): 104-113.
VanVoorhis CW, Morgan BL. Understanding power and rules of thumb for determining sample sizes. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology. 2007; 3(2): 43-50.
Sharif Nia H, Shafipour V, Allen KA, Heidari MR, Yazdani-Charati J, Zareiyan A. A second-order confirmatory factor analysis of the moral distress scale-revised for nurses. Nurs Ethics. 2019; 26(4): 1199-1210.
Özsoy S, Donmez RÖ. Nurses professional values scale-revised: Psychometric properties of the Turkish version. Nursing Practice Today. 2015; 2(1): 16-24.
Shareinia H, Khodadadi E, Nedaei H, Hosseini M. Professional and ethical values in providing nursing care from nurses’ perspective. IJN. 2018; 31(112): 44-55.
Parvan K, Zamanzadeh V, Hosseini FA. Assessment of professional values among Iranian nursing students graduating in universities with different norms of educational services. Thirta J Med Sci. 2012; 1(2): 37-43.
Sajjadi M, Baradaran R, Sadeghian A, Basiri moghaddam K. Standardization of Nursing Professional Values Scale in Mashhad School of Nursing Students. J Educ Ethics Nurs. 2019; 8(3-4): 21-29.
Dyo M, Kalowes P, Devries J. Moral distress and intention to leave: A comparison of adult and paediatric nurses by hospital setting. Intensive and Critical Care Nursing. 2016; 36: 42-48.
Abdullah KL, Chong MC. Factors influencing professional values among Indonesian undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice. 2019; 41: 102648.
Donmez RO, Ozsoy S. Factors influencing development of professional values among nursing students. Pak J Med Sci. 2016; 32(4): 988-993.
Lin YH, Li J, Shieh SI, Kao CC, Lee I, Hung SL. Comparison of professional values between nursing students in Taiwan and China. Nurs Ethics. 2016; 23(2): 223-230.
Chisholm-Ford S, Anderson-Johnson P, Waite M, Garriques-Lloyd SN. Professional values of baccalaureate nursing students in Jamaica. J Nurs Educ Pract. 2016; 7: 47-56.
- چکیده مشاهده شده: 297 بار
- PDF دانلود شده: 166 بار