فروتنی فرهنگی پرستاران در افق تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی، مرور اسناد بالادستی آموزش پرستاری در جمهوری اسلامی ایران
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 16 شماره 47 (1401),
28 June 2022
,
صفحه 1-12
https://doi.org/10.22037/mej.v16i47.39017
چکیده
زمینه و هدف: فروتنی فرهنگی فرآیندی مادامالعمر است که برای برقراری روابط بینفرهنگی محترمانه توسط پرستاران، نقش اساسی دارد. به سبب اهمیت آموزش در شکلگیری مهارتهای مرتبط با تعاملات و لزوم برنامهریزیهای آموزشی بر اساس سیاستهای کلان مرتبط، این مطالعه با هدف بررسی نحوه توجه به فروتنی فرهنگی در اسناد بالادستی آموزش پرستاری ایران، انجام گرفت.
روش: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای هدایت شده به نقد و بررسی سند تحول و نوآوری در آموزش پزشکی و برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری پرداخته است. واحدهای معنایی پس از مطالعه مکرر اسناد، استخراج و بر اساس مدل مفهومی فوراندا طبقهبندی گردید، سپس بر اساس ارتباط مفهومی و منطقی امکان جایگذاری این طبقات در طبقات اصلی موجود در ماتریس و یا شکلگیری طبقات جدید بررسی شد.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل این مطالعه اعم از بررسی متون و اسناد، استخراج دادهها، تجزیه تحلیل، گزارش و نشر آنها، ملاحظات اخلاقی از جمله امانتداری در نقل قول اسناد و عدم سوگیری رعایت شده است.
یافتهها: از مجموع 302 کد استخراجشده، 122 کد به علت ماهیت کلی کنار گذاشته شدند. کدهای باقیمانده با توجه به تعداد کدهای تخصیص دادهشده به ترتیب در طبقات تعامل حمایتی، بازبودن، خشوع، خودآگاهی و خود بازاندیشی و نقد که ویژگیهای فروتنی فرهنگی هستند، قرار گرفتند. برخی کدها در طبقات مفهومی فوق جای نگرفته و جداگانه در طبقه «توجه به معنویت»، قرار داده شد. تنها 52 کد از قسمت عملیاتی برنامه درسی دوره، یعنی رئوس مطالب دروس استخراج گردیدند.
نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن است که اگرچه اسناد موجود، در اهداف کلان خود به طور ضمنی به مفهوم فروتنی فرهنگی پرداختهاند، اما توجه شفاف و عملیاتی به آن در بخشهای اجرایی برنامه، کم است. همچنین به برخی از ویژگیهای مفهوم مورد نظر که از شایستگیهای بسیار مهم یک پرستار است، توجه کمتری شده است، لذا توصیه میشود تا سیاستگذاران و دستاندرکاران به عملیاتیکردن دستیابی به ویژگی مهم فروتنی فرهنگی پرستاران در اسناد بالادستی توجه بیشتری نمایند.
- فروتنی فرهنگی؛ آموزش پرستاری؛ شایستگی فرهنگی
ارجاع به مقاله
مراجع
Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution. Cultural engineering map of Iran; 2014. [Persian]
Mokhber-e-Dezfoli MR, Eshaghi M. Culture and Science Observatory. Statistical yearbook of culture and science. Tehran: Supreme Council for Cultural Revolution of Iran; 2018. [Persian]
Hughes V, Delva S, Nkimbeng M, Spaulding E, Turkson-Ocran RA, Cudjoe J, et al. Not missing the opportunity: Strategies to promote cultural humility among future nursing faculty. Journal of Professional Nursing. 2020; 36(1): 28-33.
Shippy MA. Cultural fluidity: Adaptability factors of multicultural leaders within the US business context. Saarbrücken: VDM Verlag; 2009.
Pavlic D, Burns HH, Wong A, Lehmer J. Comparative health systems immersion in South Korea: A constructivist competency-based approach to educating master's nursing students. Journal of Professional Nursing. 2020; 36(1): 92-97.
Jernigan VBB, Hearod JB, Tran K, Norris KC, Buchwald D. An examination of cultural competence training in US medical education guided by the tool for assessing cultural competence training. J Health Dispar Res Pract. 2016; 9(3): 150-167.
Jongen C, McCalman J, Bainbridge R. Health workforce cultural competency interventions: A systematic scoping review. BMC Health Services Research. 2018; 18(1): 1-5.
Bennett B, Gates TG. Teaching cultural humility for social workers serving LGBTQI Aboriginal communities in Australia. Social Work with Minority Groups. 2021; 38(5): 47-60.
Giacomini M, Hurley J, Gold I, Smith P, Abelson J. The policy analysis of ‘values talk’: Lessons from Canadian health reform. Health Policy. 2004; 67(1): 15-24.
Eslami R. The analytical methods of political and diplomatic documents. Quarterly of Foreign Relations History. 2011; 12(48): 1-26. [Persian]
Mostafavi H, Arab M, Rashidian A. Social values in health prioritizing: The analysis of national documents of Iran. Health and Development Journal. 2017; 6(3): 191-205. [Persian]
Sapsford R, Jupp V. Data collection and analysis. 2nd ed. London: SAGE Publications; 2006.
Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research. 2005; 15(9): 1277-1288.
Foronda C, Baptiste DL, Reinholdt MM, Ousman K. Cultural humility: A concept analysis. Journal of Transcultural Nursing. 2016; 27(3): 210-217.
Cannity KM, Banerjee SC, Hichenberg S, Leon-Nastasi AD, Howell F, Coyle N, et al. Acceptability and efficacy of a communication skills training for nursing students: Building empathy and discussing complex situations. Nurse Education in Practice. 2021; 50: 102928.
Hara CYN, Goes FdSN, Camargo RAA, Fonseca LMM, Aredes NDA. Design and evaluation of a 3D serious game for communication learning in nursing education. Nurse Education Today. 2021; 100: 104846.
Abadi F, Bagheri M, Abadi F. Mohammadi Pelarity A, Karimi Sh. The effect of group reflection on the development of Communication Skills in undergraduate nursing students. Research Square. 2022; 1-12.
Mullan BA, Kothe EJ. Evaluating a nursing communication skills training course: The relationships between self-rated ability, satisfaction and actual performance. Nurse Education in Practice. 2010; 10(6): 374-378.
Mamaghani EA, Rahmani A, Hassankhani H, Zamanzadeh V, Campbell S, Fast O, et al. Experiences of Iranian nursing students regarding their clinical learning environment. Asian Nursing Research. 2018; 12(3): 216-222.
Heidari H, Mardani HM. Improving communication skills in clinical education of nursing students. Journal of Client-Centered Nursing Care. 2015; 1(2): 77-82.
Mirzaei-Alavijeh M, Motlagh MI, Hosseini SN, Jalilian F. Nursing students communication skills with patients in Kermanshah University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2017; 9(3): 47-54. [Persian]
Shafakhah M, Zarshenas L, Sharif F, Sarvestani RS. Evaluation of nursing students’ communication abilities in clinical courses in hospitals. Glob J Health Sci. 2015; 7(4): 323-328.
Kerr D, Martin P, Furber L, Winterburn S, Milnes S, Nielsen A, et al. Communication skills training for nurses: Is it time for a standardised nursing model? Patient Education and Counseling. 2022; 105(7): 1970-1975.
Kerr D, Ostaszkiewicz J, Dunning T, Martin P. The effectiveness of training interventions on nurses' communication skills: A systematic review. Nurse Education Today. 2020; 89: 104405.
Sedgwick A, Atthill S. Nursing student engagement in cultural humility through global health service learning: An interpretive phenomenological approach. Journal of Transcultural Nursing. 2020; 31(3): 304-311.
Rolfe G. Reach touch and teach. Nurse Education Today. 2014; 4(34): 488-489.
Tervalon M, Murray-Garcia J. Cultural humility versus cultural competence: A critical distinction in defining physician training outcomes in multicultural education. Journal of Health Care for the Poor and Underserved. 1998; 9(2): 117-125.
Matua GA, Van Der Wal DM. Differentiating between descriptive and interpretive phenomenological research approaches. Nurse Researcher. 2015; 22(6): 22-27.
Campinha-Bacote J. Cultural competemility: A paradigm shift in the cultural competence versus cultural humility debate-Part I. OJIN. 2019; 24(1).
Foronda CL, Baptiste DL, Pfaff T, Velez R, Reinholdt M, Sanchez M, et al. Cultural competency and cultural humility in simulation-based education: An integrative review. Clinical Simulation in Nursing. 2018; 15: 42-60.
Kamau‐Small S, Joyce B, Bermingham N, Roberts J, Robbins C. The impact of the care equity project with community/public health nursing students. Public Health Nursing. 2015; 32(2): 169-176.
Blanchet Garneau A. Critical reflection in cultural competence development: A framework for undergraduate nursing education. Journal of Nursing Education. 2016; 55(3): 125-132.
Neuliep JW. Assessing the reliability and validity of the generalized ethnocentrism scale. Journal of Intercultural Communication Research. 2002; 31(4): 201-215.
Smith A, Foronda C. Promoting cultural humility in nursing education through the use of ground rules. Nursing Education Perspectives. 2021; 42(2): 117-119.
Jefferies K, Goldberg L, Aston M, Tomblin Murphy G. Understanding the invisibility of black nurse leaders using a black feminist poststructuralist framework. Journal of Clinical Nursing. 2018; 27(15-16): 3225-3234.
- چکیده مشاهده شده: 218 بار
- PDF دانلود شده: 85 بار