بهینه سازی فرایند ارائه خدمت در بخش اورژانس با استفاده از نقشه برداری جریان ارزش و شبیه سازی؛ یک مطالعه کیفی
مجله طب اورژانس ایران,
دوره 9 شماره 1 (2022),
,
صفحه e10
https://doi.org/10.22037/ijem.v9i1.38410
چکیده
مقدمه: ایجاد تغییرات در هر یک از بخشهای مراکز درمانی علاوه بر هزینه های مالی بسیار بالا، نیازمند هماهنگیهای قانونی و پذیرش ریسکهای زیاد جهت جلوگیری از کاهش کمیت و کیفیت ارائه خدمات درمانی است. این مطالعه با هدف بررسی بهینه سازی ارائه خدمات در بخش اورژانس با استفاده از روش نقشه برداری جریان ارزش و شبیه سازی صورت پذیرفت.
روش کار: در این مطالعه کیفی ابتدا فرایندهای بخش اورژانس بیمارستان شهدای تجریش، با استفاده از روش نقشهبرداری جریان ارزش ترسیم شدند و مدلی گرافیکی برای شبیه سازی فرایندها ساخته شد. برای انجام شبیهسازی علاوه بر توالی عملیات، زمان لازم برای انجام هر فعالیت، زمان های انتظار، منابع موجود و غیره به عنوان ورودی های مدل شبیه سازی استخراج شدند. در ادامه، پس از تعیین میانگین زمانهای بدست آمده، سناریوهای مورد نظر تیم اورژانس بر اساس اصول سلامت ناب بر روی مدل شبیهسازی شده اجرا شدند تا با مقایسه خروجی های هر سناریو، سناریوی بهینه تعیین شود.
یافته ها: بر اساس نقشه حرکت بیمار، سفر بیمار در بخش اورژانس از اولین ویزیت آغاز و تا ترخیص ادامه می یابد. در این بین مراحلی مانند، درخواست مشاوره یا ویزیت توسط سایر سرویس ها، درخواست آزمایش، درخواست تصویر برداری، و درخواست دارو صورت می پذیرد. نتایج آنالیز حرکت 60 بیمار نشان داد، در این بخش زمان اولین ویزیت تا اولین آزمایش به طور میانگین 5/58 دقیقه، زمان درخواست اولین آزمایش تا انجام آن به طور میانگین 4/28 دقیقه، زمان بین اولین ویزیت تا درخواست سی تی اسکن به طور میانگین 8/45 دقیقه، زمان بین درخواست سی تی اسکن تا انجام آن به طور میانگین 3/16 دقیقه، زمان بین اولین ویزیت تا درخواست دارو به طور میانگین 2/46 دقیقه، و نهایتا فاصله زمانی بین اولین ویزیت تا ترخیص به طور میانگین 275 دقیقه (4 ساعت و 35 دقیقه) می باشد. جریان کلی اورژانس ممکن است توسط موارد ذیل بهینه شوند: داشتن یک پزشک و پرستار ارشد برای همه بیماران در یک واحد نظارت؛ داشتن سیستم های اطلاعاتی در محل که اجازه می دهد ظرفیت و جریان در اورژانس و کل بیمارستان قابل مشاهده باشد؛ داشتن مناطق بیمار که از موقعیت های مرکزی قابل مشاهده است، در حالی که از حریم خصوصی نیز محافظت می شود؛ دسترسی آسان به بخش مراقبت های حاد، رادیولوژی و سایر فضاهای مراقبت حاد؛ دسترسی آسان به سوابق بالینی گذشته از بیمارستان ها و سیستم های مراقبت اولیه.
نتیجه گیری: به نظر می رسد با استفاده از ترسیم نقشه حرکت بیماران در بخش اورژانس و مدل سازی های هوشمند بتوان به راهکارهایی در خصوص بهینه سازی ارائه خدمات بیماران و همچنین ارتقاء ایمنی بیماران رسید.
- بخش اورژانس
- بهبود فرایندها
- شبیه سازی
- نقشه جریان ارزش
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Montesarchio V, Grimaldi AM, Fox BA, Rea A, Marincola FM, Ascierto PA. Lean oncology: a new model for oncologists. BioMed Central; 2012. p. 1-3.
3. Robinson S, Radnor ZJ, Burgess N, Worthington C. SimLean: Utilising simulation in the implementation of lean in healthcare. European Journal of Operational Research. 2012;219(1):188-97.
4. Papadopoulos T. Continuous improvement and dynamic actor associations: A study of lean thinking implementation in the UK National Health Service. Leadership in Health Services. 2011.
5. Doğan NÖ, Unutulmaz O. Lean production in healthcare: a simulation-based value stream mapping in the physical therapy and rehabilitation department of a public hospital. Total Quality Management & Business Excellence. 2016;27(1-2):64-80.
6. Dickson EW, Singh S, Cheung DS, Wyatt CC, Nugent AS. Application of lean manufacturing techniques in the emergency department. The Journal of emergency medicine. 2009;37(2):177-82.
7. Lummus RR, Vokurka RJ, Rodeghiero B. Improving quality through value stream mapping: A case study of a physician's clinic. Total Quality Management. 2006;17(8):1063-75.
8. Mazur LM, Chen S-JG. Understanding and reducing the medication delivery waste via systems mapping and analysis. Health Care Management Science. 2008;11(1):55-65.
9. Abo-Hamad W, Crowe J, Arisha A, editors. Towards leaner healthcare facility: application of simulation modelling and value stream mapping. Proceedings of the International Workshop on Innovative Simulation for Healthcare (I-WISH) Vienna, Austria; 2012: Citeseer.
10. Mahfouz A, Crowe J, Arisha A, editors. Integrating current state and future state value stream mapping with discrete event simulation: a lean distribution case study. The Third International Conference on Advances in System Simulation (SIMUL 2011); 2011.
11. Standridge CR, Marvel JH, editors. Why lean needs simulation. Proceedings of the 2006 Winter Simulation Conference; 2006: IEEE.
12. Swallmeh E, Tobail A, Abo-Hamad W, Gray J, Arisha A, editors. Integrating simulation modelling and value stream mapping for leaner capacity planning of an emergency department. The Sixth International Conference on Advances in System Simulation; 2014.
13. Khurma N, Bacioiu GM, Pasek ZJ, editors. Simulation-based verification of lean improvement for emergency room process. 2008 Winter Simulation Conference; 2008: IEEE.
14. Weerawat W, Pichitlamken J, Subsombat P. A generic discrete-event simulation model for outpatient clinics in a large public hospital. Journal of healthcare engineering. 2013;4(2):285-305.
15. Ismayyir DK, Haleel AJ. Application of Lean System Principles in Healthcare Services Using Arena Simulation. Journal of University of Babylon for Engineering Sciences. 2019:1-7.
16. Rogers P, Ward L, Salisbury C, Purdy S. Does a general practitioner support unit reduce admissions following medical referrals from general practitioners? Quality in Primary Care. 2011;19(1):23-33.
17. Wright PN, Tan G, Iliffe S, Lee D. The impact of a new emergency admission avoidance system for older people on length of stay and same-day discharges. Age and ageing. 2014;43(1):116-21.
18. Ham C, Imison C, Jennings M. Avoiding hospital admissions: lessons from evidence and experience. London: The King's Fund. 2010.
19. Purdy S, Griffin T, Salisbury C, Sharp D. Prioritizing ambulatory care sensitive hospital admissions in England for research and intervention: a Delphi exercise. Primary Health Care Research & Development. 2010;11(1):41-50.
20. Carter A. The ambulatory care unit at Derriford Hospital. Clinical medicine. 2014;14(3):250.
21. Lattimer V, Burgess A, Knapp F, Dalton S, Brailsford S, Junior E, et al. The impact of changing workforce patterns in emergency and urgent out-of-hours care on patient experience, staff practice and health system performance. 2010.
22. Müller-Engelmann M, Keller H, Donner-Banzhoff N, Krones T. Shared decision making in medicine: the influence of situational treatment factors. Patient education and counseling. 2011;82(2):240-6.
23. O'Hara R, O'Keeffe C, Mason S, Coster JE, Hutchinson A. Quality and safety of care provided by emergency care practitioners. Emergency Medicine Journal. 2012;29(4):327-32.
24. Adams RJ, Smith BJ, Ruffin RE. Patient preferences for autonomy in decision making in asthma management. Thorax. 2001;56(2):126-32.
25. Hensher M, Fulop N, Coast J, Jefferys E. The hospital of the future: better out than in? Alternatives to acute hospital care. BMJ: British Medical Journal. 1999;319(7217):1127.
26. Booker MJ. Patients who call emergency ambulances for'primary care'problems: how are decisions made? Primary Health Care Research and Development: Cambridge University Press; 2012. p. S1-152.
- چکیده مشاهده شده: 23 بار
- pdf دانلود شده: 6 بار