SBMU Journals
  • سابمیشن جدید
  • ثبت‌نام
  • ورود

مجله طب اورژانس ایران

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • تیم سردبیری
    • آمار بازدیدها
    • اطلاعات تماس
  • شماره ها
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • اطلاعیه‌ها
  • بانک ها و نمایه ها
  • For Authors
    • سابمیشن جدید
    • اعلام انصراف مقاله
    • هزینه انتشار
    • راهنمای نویسندگان
  • اخلاق
    • ملزومات اخلاقی
    • سیاست در مورد سرقت ادبی
    • مناقشات نویسندگی
    • بیانه حریم خصوصی
    • بیانیه‌های سوء رفتار
    • اعلامیه حق‌طبع (کپی‌رایت)
    • مالکیت فکری
    • متن محرمانگی
    • Artificial Intelligence & Authorship
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 8 شماره 1 (2021): شماره پیوسته
  4. مقاله اصیل

دوره 8 شماره 1 (2021)

آذر 2020

عوامل موثر بر حرفه ای گری از دیدگاه دانشجویان فوریتهای پزشکی: یک مطالعه تحلیل محتوا

  • فرزانه زارعی
  • روناک شاهوی

مجله طب اورژانس ایران, دوره 8 شماره 1 (2021), 23 آذر 2020 , صفحه e32
https://doi.org/10.22037/ijem.v8i1.36230 چاپ شده: 2021-10-30

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

مقدمه : لزوم ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای در شرایط اورژانسی و اضطراری در سطح جامعه و خارج از بیمارستانها ، اهمیت حرفه ای گری را در فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی چندین برابر می کند. این مقاله سعی دارد تا به بررسی عوامل موثر بر حرفه گری از دیدگاه دانشجویان فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی ، بپردازد.

روش ها : این مطالعه یک تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه مورد پژوهش دانشجویان فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می باشند. شرکت کنندگان بصورت هدفمند از بین دانشجویانی که کارآموزی درعرصه می گذراندند، انتخاب شدند (10 نفر)  و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نمیه ساختارمند تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. مصاحبه ها پیاده سازی شد و متون حاصله به دقت و بارها بررسی و سپس با استفاده از روش اشتراوس و کوربین کدگذاری و طبقه بندی شدند.

یافته ها : از تحلیل داده ها 4 طبقه اصلی ( عوامل مرتبط باآموزش ، عوامل فردی ، عوامل مرتبط با ماهیت حرفه و عوامل اجتماعی) و 17 طبقه فرعی (عوامل مرتبط با اساتید ، عوامل مرتبط با دانشجویان ،فضا و امکانات آموزشی ، برنامه ریزی آموزشی ،نحوی پذیرش دانشجو ، تخصص ، علاقه ، تجربه ، اخلاق ، توانمندی فردی ، تعهد ، شرایط کاری ، حمایت مسئولین ، آگاهی به حقوق و قوانین ، فرهنگ و عرف حاکم بر جامعه و تبلیغات در مدارس) استخراج گردید.

نتیجه گیری : از دیدگاه شرکت کنندگان در این تحقیق حرفه ای گری متاثر از عوامل مرتبط با آموزش ، عوامل فردی ، عوامل مرتبط با ماهیت حرفه و عوامل اجتماعی می باشد. از آن جایی که هدف نهایی حرف مختلف پزشکی ارتقاء سلامت آحاد جامعه است نتایج این مطالعه می تواند مورد استفاده مسئولین برنامه ریزی های آموزشی و همچنین سیاست گذاران در بخش اشتغال فارغ التحصیلان رشته فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی قرار گیرد.

کلمات کلیدی:
  • حرفه ای گری
  • تحلیل محتوای کیفی
  • فوریتهای پزشکی پیش بیمارستانی
  • PDF

ارجاع به مقاله

زارعی ف., & شاهوی ر. (2021). عوامل موثر بر حرفه ای گری از دیدگاه دانشجویان فوریتهای پزشکی: یک مطالعه تحلیل محتوا. مجله طب اورژانس ایران, 8(1), e32. https://doi.org/10.22037/ijem.v8i1.36230
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Sethuraman K, editor Professionalism in medicine. Regional Health Forum; 2006.

Thistlethwaite J, Spencer J. Professionalism in medicine: Radcliffe Pubishing. UK; 2008.

Project MP. Medical professionalism in the new millennium: a physicians' charter. The Lancet. 2002;359(9305):520-2.

Baernstein A, Oelschlager A-MEA, Chang TA, Wenrich MD. Learning professionalism: perspectives of preclinical medical students. Academic Medicine. 2009;84(5):574-81.

Shahrakivahed A rF, zakhiredari N. Ethics and professional regulations in medical emergencies tehran: Jameenegar; 2018.

Rabari AS, Shamseddini MT, Anari SMS, Heidari F. Assessing Educational Needs of Emergency Medical Technicians. Iran J Emerg Med. 2017;4(3):111-17.

Kowalski KM, Vaught C. The safety and health of emergency workers. Journal of Contingencies and Crisis Management. 2001;9(3):138-43.

Moradchelle A, Noyani A, Yekesadat SM, Seidabadi A, Azizeddin S, Amiri Largani H, et al. A Survey on the Status of Job burnout among pre-hospital emergency personnel in Shahroud. Iranian Journal of Emergency medicine. 2019;6(1):e11.

Naude J, Rothmann S. The validation of the Maslach Burnout Inventory-Human Services Survey for emergency medical technicians in Gauteng. SA Journal of Industrial Psychology. 2004;30(3):21-8.

Dadashzadeh A, Rahmani A, Hasankhani H, Elmi S. Work related burden of stress among emergency medical service personnel. Iran J Emerg Med. 2018;5:2.

Moshtagh Eshgh Z, Aghaeinejad AA, Peyman A, Amirkhani A, Chehregosha M. Relationship between occupational stress and mental health in male personnel of medical emergency in Golestan Province. Journal of Research Development in Nursing & Midwifery. 2015;12(1):29-38.

Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today. 2004;24(2):105-12.

West CP, Shanafelt TD. The influence of personal and environmental factors on professionalism in medical education. BMC medical education. 2007;7(1):1-9.

Blackall GF, Melnick SA, Shoop GH, George J, Lerner SM, Wilson PK, et al. Professionalism in medical education: the development and validation of a survey instrument to assess attitudes toward professionalism. Medical teacher. 2007;29(2-3):e58-e62.

Hungler BP, Beck C, Polit D. Essentials of nursing research: methods, appraisal, and utilization: Lippincott-Raven; 1997.

Alhani F. Educational challenges in ethical decision making in nursing. Iranian Journal of Medical ethics and history of medicine. 2008;1(4):21-30.

EGHBALI F, SEYEDPOUR S, PAZOUKI A, HOSSEINI BF. PROFESSIONALISM IN RESIDENTS OF IRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES HOSPITALS AND ITS ASSOCIATED FACTORS. 2017.

Yamani N CT, Adibi P. Professionalism and Hidden Curriculum in Medical Education. Professionalism and Hidden Curriculum in Medical Education: Medical Education Research Center , Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan; 2012.

Altirkawi K. Teaching professionalism in medicine: what, why and how? Sudanese journal of paediatrics. 2014;14(1):31.

Masoomi R. What is medical professionalism and how should we teach it? The Journal of Medical Education and Development. 2018;13(3):176-93.

Birden H, Glass N, Wilson I, Harrison M, Usherwood T, Nass D. Teaching professionalism in medical education: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review. BEME Guide No. 25. Medical teacher. 2013;35(7):e1252-e66.

Duquette LM. Effects of nursing education on the formation of professional values: University of Toronto; 2004.

Mirmoghtadaie Z, Ahmadi S, Hosseini M. Exploring the process of professionalism in clinical eductin. Research in Medical Education. 2013;5(2):46-54.

Sharifjaafari M, Ravanipour M, Motamed N, Pouladi S, Ahmadloo J. Students' view of the hidden curriculum in the transmission characteristic of professionalism in Bushehr University of Medical Science: A qualitative study. The Journal of Medical Education and Development. 2016;11(1):76-90.

Yamani N, Liaghatdar MJ, Changiz T, Adibi P. How do medical students learn professionalism during clinical education? a qualitative study of faculty members' and interns' experiences. Iranian Journal of Medical Education. 2010;9(4):382-95.

Ahmadi HH KM, Saodeh Mmoalefe haye akhlagh herfei dar daneshgoh ha. National Congress of Higher Education of Iran Tehran; tehran. iran2016.

Rose RC, Kumar N, Pak OG. The effect of organizational learning on organizational commitment, job satisfaction and work performance. Journal of Applied Business Research (JABR). 2009;25(6).

Salajegheh A, Safari S. Relationship between professional ethics and function of professors. 2015.

Heidari E, Marzooghi R, KESHAVARZI F. Investigating the Relationship between Student Values and Professional Commitment: Intermediation of Academic Competence of Students Shiraz University. 2019.

Jue J, Ha JH. The professional identity, career commitment and subjective well-being of art therapy students. The Arts in Psychotherapy. 2018;57:27-33.

Alipour F, Shahvari Z, Asghari F, Samadi S, Amini H. Personal factors affecting medical professionalism: a qualitative study in Iran. Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2020;13.

Kwakman K. Factors affecting teachers’ participation in professional learning activities. Teaching and teacher education. 2003;19(2):149-70.

Allahyari Bayatiani F, Fayazi S, Jahani S, Saki Malehi A. The relationship between the personality characteristics and the professional values among nurses affiliated to Ahwaz University of Medical Sciences in 2014. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2015;14(5):367-78.

Padash L, Sanagoo A, Jouybari L, Mobasher EI. The perspectives of the faculty members, medical interns and residents of obstetrics and gynecology ward about influencing factors of professional ethics development in practice. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2017;20(5):39-47.

Shakour M, Yamani N, Yousefi A. The factors affecting teaching and learning professionalism among medical teachers. The health care manager. 2018;37(2):164-74.

Amini M, Bakhshi F, Alizadeh M, Saadati M, Amini H. Assessment of Nursing Students' Attitude Toward Professionalism. Iranian Journal of Nursing Research. 2020;15(2):58-66.

Pattison S, Pill R. Values in professional practice: Lessons for health, social care and other professionals: Radcliffe Publishing; 2004.

RAJABNEJAD MR. Requirements in scientific interpretation of quran in medicine. 2012.

Benligiray S, Sönmez H. Analysis of organizational commitment and work–family conflict in view of doctors and nurses. The International Journal of Human Resource Management. 2012;23(18):3890-905.

Niazazari K, Enayati T, Behnamfar R, Kahroodi Z. Relationship between professional ethics and job commitment. Iran Journal of Nursing. 2014;27(87):34-42.

Sparrowe RT, Liden RC, Wayne SJ, Kraimer ML. Social networks and the performance of individuals and groups. Academy of management journal. 2001;44(2):316-25.

Eslami AliAbadi H, Asadi F. Burnout among emergency medical services (EMS) staff. Quarterly Journal of Nursing Management. 2017;5(3):62-70.

Gharamlaki F. Professional Ethics in Alawi Management. Thoughts Magazine. 2002:5.

Ghaljeh M, Khanjani N, Latifi M, Dastoorpoor M. Awareness from patient right patent and its observance from patients’ viewpoint. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2016;7(3):657-68.

Aghighi A, Tofighi S, Amerieon A, Tavassoli M, SADEGHI A, Shokri M, et al. EVALUATION OF PATIENTS'KNOWLEDGE OF THEIR RIGHTS AT MILITARY HOSPITAL. 2014.

Sharifi A, Jalali R, Shahbazi N. Evaluation of awareness on the patient bill of rights and observing rate on the patient's perspective in Imam Reza Hospital in Kermanshah in 2012. Iranian Journal of Medical Law. 2012;6(23):125-35.

BASIRI MK, BASIRI MM, Moslem A, AJAM ZH, Jamal F. HEALTH PROVIDERS AND PATIENTS'AWARENESS ON PATIENT BILL OF RIGHTS AND ITS OBSERVING RATE IN AN EDUCATIONAL HOSPITAL IN GONABAD. 2011.

Heidari M, Anoosheh M, Armaki TA, Mohammadi E. Communication strategies for nurses facing culturally diverse patients. Payesh (Health Monitor). 2012;11(5):719-24.

Mosadegh-Rad A, Asna-Ashari P. Physicians’ and patients awareness of patients’ rights and its observation in Shahid Beheshti Hospital, Isfahan, Iran. Journal of Education in Medical sciences. 2004;11:45-53.

Memarpour M, Bazrafcan L, Mosavi E, Vossoghi M. Factors influencing dental students’ choice of discipline. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(4):260-9.

MOUSAVI BM, ZABIHI ZA, KARIMI MH. Cross-cultural competence, an unknown necessity in medical sciences education; a review article. 2014.

Mostafavi S, Ramezanloo P, Asgari N. PHARMACY STUDENTS'REASONS FOR CHOOSING PHARMACY AS A CAREER AND CHANGES IN THEIR MOTIVATION DURING THE COURSE. 2013.

Amani F, Akharbin K, Saeedi S, Fatehi Z, Ghahremani R. The knowledge and interest of anesthesia students to own field of study in Ardabil medical university. J Caduceus. 2010;2:37-40.

Adib-Hajbaghery M, Arabi Matin Abadi MJ, Ghadirzadeh Z, Moujoodi H, Mehdiansaripour M. Interest in the Field of Study and Affecting Factors: The Viewpoint of Students of Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017;17:24-34.

  • چکیده مشاهده شده: 269 بار
  • PDF دانلود شده: 171 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

ارسال مقاله

ارسال مقاله

##plugins.block.browse##

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

شماره کنونی

  • لوگوی Atom
  • لوگوی RSS2
  • لوگوی RSS1

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

مجله طب اورژانس ایران تحت لیسانس CC BY-NC 3.0 منتشر می شود. این مجله توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر می شود و کلیه افتخارات مربوط به سیستم مدیریت الکترونیکی مجله متعلق به شرکت PKP به خاطر طراحی نرم افزار OJS می باشد.

 

قدرت یافته از OJSPlus