SBMU Journals
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • جستجو
  • فارسی
    • English

مجله طب اورژانس ایران

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • تیم سردبیری
    • بیانه حریم خصوصی
    • هزینه انتشار
    • اطلاعات تماس
  • شماره ها
    • شماره جاری
    • بایگانی‌ها
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • اطلاعیه‌ها
  • هیئت تحریریه
  • اخلاق
    • ملزومات اخلاقی
    • سیاست در مورد سرقت ادبی
    • مناقشات نویسندگی
    • بیانیه‌های سوء رفتار
    • اعلام انصراف مقاله
    • اعلامیه حق‌طبع (کپی‌رایت)
    • مالکیت فکری
    • متن محرمانگی
  • بانک ها و نمایه ها
  • آموزش مجازی
  • آمار بازدیدها
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 8 شماره 1 (2021): شماره پیوسته
  4. مقاله مروری

شماره پیوسته
دوره 8 شماره 1 (2021)

میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بخش اورژانس؛ یک مرور سیستماتیک میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بخش اورژانس

  • حامد قاسملو
  • نیما صفا
  • سعید برزانده پور
  • روحیه فرزانه
  • بهرام زرمهری
  • نوید کلانی
  • سمانه عبیری
  • فاطمه رحمانیان

مجله طب اورژانس ایران, دوره 8 شماره 1 (2021), , صفحه e19
https://doi.org/10.22037/ijem.v8i1.35162 چاپ شده 20 June 2021

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

مقدمه: امروزه رضایتمندی بیماران از نحوه ی ارائه ی خدمات درمانی در بخش اورژانس بیمارستان ها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بخش اورژانس به صورت یک مطالعه مرور سیستماتیک انجام شد.


روش کار: مطالعه حاضر یک مرور نظام مند می باشد. مطالعاتی که به زبان فارسی در مورد میزان رضایتمندی از خدمات بخش اورژانس منتشر شده است با کلمات کلیدی "رضایتمندی"، "بخش اورژانس"، "خدمات بخش اورژانس"  جستجو و با استفاده از چک لیست پریسما مورد بررسی قرار گرفت. مرور مطالعات در محدوده زمانی سال 1380 تا سال 1399 در پایگاه داده های .


یافته ها: پس از جستجو، غربالگري و ارزيابي كيفي مطالعات در طي مرور سيستماتيك، در پايان سنتزنهايي بر روي 24 مقاله انجام گرفت. از میان مطالعات مورد بررسی؛ میزان رضایتمندی از خدمات بخش اورژانس، 20 مورد مطلوب، 2 مورد نامطلوب و دو مورد ذکر نشده بود. بالاترین میزان رضایتمندی از خدمات بخش اورژانس بیشتر مربوط به خدمات ارائه شده توسط پزشکان و پرستاران و نحوه برخورد پزشک می باشد. همچنین کمترین میزان رضایتمندی مربوط به امکانات رفاهی و محیط فیزیکی بخش اورژانس و عدم برخورد مناسب نگهبانان با بیماران می باشد.


نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میزان رضایتمندی در اکثر مطالعات مورد بررسی در سطح مطلوب قرار دارد. بررسي میزان رضایتمندی بیماران ميتواند آگاهي مسئولین مربوطه را نسبت به وضعیت موجود در اورژانس بیمارستانها افزایش دهد. همچنین نقاط ضعف در ارائه خدمات به بیماران را آشكار ساخته و به مسئولین مربوطه در برطرف کردن کاستي ها کمک نموده و موجب ارتقا سطح کمي و کیفي خدمات شود.

کلمات کلیدی:
  • رضایتمندی
  • بخش اورژانس
  • خدمات بخش اورژانس
  • مرور نظام مند
  • pdf

ارجاع به مقاله

قاسملوح., صفان., برزانده پورس., فرزانهر., زرمهریب., کلانین., عبیریس., & رحمانیانف. (2021). میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بخش اورژانس؛ یک مرور سیستماتیک: میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بخش اورژانس. مجله طب اورژانس ایران, 8(1), e19. https://doi.org/10.22037/ijem.v8i1.35162
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Arab M, Zarei A, Hosseini M. Awareness and observation of patients' rights from the perspective of patients: a study in university hospitals in Tehran. Journal of School of Public Health & Institute of Public Health Research. 2010;8(2).

Malekmakan L, Haghpanah S, Moravej H, Mehrdad S. The effect of intervention on patient's satisfaction in emergency departments of the hospitals affiliated to shiraz university of medical sciences. Journal of Jahrom University of Medical Sciences. 2009;7(4):52-61.

Green LV. Using Operations Research to reduce delays for healthcare. State-of-the-Art Decision-Making Tools in the Information-Intensive Age: INFORMS; 2008. p. 1-16.

Makary MA, Daniel M. Medical error—the third leading cause of death in the US. Bmj. 2016;353.

Britten N, Shaw A. Patients' experiences of emergency admission: how elevant is the British government's Patients Charter? Journal of Advanced Nursing. 1994;19(6):1212-20.

C B. Patient satisfaction is in the details will give enrollees specific explanations when treatment is denied. Mod Health. 2001;31(34):34.

Seidi M, Heidary A, Khorramy-Rad A, Ahmary-Tehran H. Comparative study of patient satisfaction, physical space and medical equipment between governmental and private hospitals. Iran Journal of Nursing. 2009;22(59):42-50.

Peck JS, Kim S-G. Improving patient flow through axiomatic design of hospital emergency departments. CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology. 2010;2(4):255-60.

Lee G, Endacott R, Flett K, Bushnell R. Characteristics of patients who did not wait for treatment in the emergency department: a follow up survey. Accident and emergency nursing. 2006;14(1):56-62.

Alimohammadi H.,Shahrami A., Eslami B.,. Patient Satisfaction in Emergency Department after Health System Reform Plan Implementation in Iran; a Cross-sectional Study Iranian, Iran. J. Emerg. Med. 2020; 7 (1): 1[e32]-7

Nikpour A. Standardization of patients' satisfaction questionnaire referring to emergency department of Najmie Hospital. Navid No. 2019;22(71):41-9.

Azizi F, Hanifi N, Siahkali SR, Haghani S. Investigating the Factors Affecting the Triple Dimensions of Patients’ Satisfaction of Those referred to the Emergency Department in-Zanjan, Iran in 2017. Journal of Military Medicine. 2018;20(5):538-45.

Majidpoor M, Dinmohammadi M, Faghihzadeh S. Satisfaction of patients admitted to emergency departments in the teaching hospitals of Zanjan University of Medical Sciences, 2016. Iranian Journal of Emergency Care. 2017;1(2):29-37.

MOIN A, MIRZAKHANI K. PATIENTS’SATISFACTION OF EMERGENCY HEALTH CARE. 2017.

Datobar H, Alijanpour S, Khafri S, Jahani M, Naderi R. Patient’s satisfaction of emergency department affiliated hospital of babol university of medical sciences in 2013-14. 2016.

Ahmadi S, Faridaalaee G, Rahmani SHA, Taghavi F. THE PATIENTS'SATISFACTION OF EMERGENCY WARDS FUNCTION OF IMAM KHOMEINI EDUCATIONAL AND TREATMENT CENTER. Studies in Medical Sciences. 2015;26(3):205-14.

Hashemi B, Baratloo A, Forouzafar MM, Motamedi M, Tarkhorani M. Patient satisfaction before and after executing health sector evolution plan. Iran J Emerg Med. 2015;2(3):127-33.

Abdollahi E, Farshi S, HajianMotlaq N, Abdollahi S. Patient Satisfaction in the Emergency Department of Savodjbolaq Hospitals. Alborz University Medical Journal. 2015;4(3):176-83.

Arab M, Movahed Kor E, Mahmoodi M. Surveying Contributory Factors of Clients' Satisfaction in Emergency Unit of Selected Hospitals Affiliated with Tehran and Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Journal of Hospital. 2015;14(1):37-49.

Shams A BZN, Kordi A. Satisfaction of the clients of the emergency department of Al-Zahra Teaching Hospital. Journal of Health System Research. 2013;9(8):811-03.

SOLEIMANPOUR H, GHOLIPOURI C, SALARILAK S, RAOUFI P, RAJAEI GR, POURAGHAEI M, et al. Assessment of patient satisfaction with emergency department services in Imam Khomeini Hospital, Tabriz, Iran. 2012.

Moshiri E, Nourbakhsh M, Ghafari M, Shafie M. The comparison of satisfaction of patients referring to the emergency departments of hospitals in Arak during 2006-7 and 2009. 2011.

Zahmatkesh H, Hajimoradloo N, Malekmahmoodi S, Khoddam H. The assessment of patients satisfaction of hospital emergency departments-Golestan, Iran. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2010;12(3).

Tahery N, Feraidoonimoghadam M, Cheraghian B, Khazni S. Patient satisfaction of emergency medical services in Abadan and khorramshahr Hospitals, 2009. 2011.

Roudbari M, Sanjarani F, Hosseini SS. The patients' satisfaction of the function of Khatam-Al-Anbia emergency department at Zahedan. Zahedan journal of research in medical sciences. 2010;12(4).

Ebrahimnia M, Amerion A, Azizabadi M, Khodami H, Herdari S. Patients' satisfaction with emergency care services in military hospitals. Journal of hospital. 2009;8(2):14-23.

Omidvari S, Shahidzadeh A, Montazeri A, Azin S, Harirchi A, Soori H, et al. Patient satisfaction with emergency departments. Payesh (Health Monitor). 2008;7(2):0-.

Tabatabaei SZ, Danesh Kohan A, Rezaeaian M, Esmaeali A, F A. Survey of patients' satisfaction with the emergency department of Hazrat Ali Ibn Abitaleb (AS) Hospital in Rafsanjan city from medical staff services. Journal of Medicine and Cultivation. 2008;16(3):26-34.

Saadati Z, Sadeghnezhad M, Siasar M, Rajaeinasab M, Touri M. Effect of Patient Fall Prevention Program on Nurses' Knowledge and the Number of Patient Falls in one of the Teaching Hospitals in Mashhad during 2019. Journal of Patient Safety & Quality Improvement. 2020;8(4):187-92.

Khoshjan A, Mohammadi R, Tamaddonfar M, Hosseini F. EMERGENCY WARDS AND PATIENTS’SATISFACTION LEVEL OF THEIR PATIENTS AND FAMILIES. Iran Journal of Nursing. 2005;18(41):49-60.

ENTEZARIASL M, Motamedi F. Degree of satisfaction among patients referring to the emergency rooms of hospital of Ardabil University of Medical Sciences, 2000. 2003.

Sarchami R, Sheikhi M. Patient’s satisfaction of quality services in emergency departments. Journal of Inflammatory Disease. 2001;5(2):64-8.

McKinley R, Stevenson K, Adams S, Manku-Scott T. Meeting patient expectations of care: the major determinant of satisfaction with out-of-hours primary medical care? Family practice. 2002;19(4):333-8.

McKinley R, Roberts C. Patient satisfaction with out of hours primary medical care. BMJ Quality & Safety. 2001;10(1):23-8.

Weinick RM, Burns RM, Mehrotra A. Many emergency department visits could be managed at urgent care centers and retail clinics. Health affairs. 2010;29(9):1630-6.

Johansson P, Oleni M, Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: a literature study. Scandinavian journal of caring sciences. 2002;16(4):337-44.

Trout A, Magnusson AR, Hedges JR. Patient satisfaction investigations and the emergency department: what does the literature say? Academic emergency medicine. 2000;7(6):695-709.

Lau FL. Can communication skills workshops for emergency department doctors improve patient satisfaction? Emergency Medicine Journal. 2000;17(4):251-3.

  • چکیده مشاهده شده: 163 بار
  • pdf دانلود شده: 64 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام
##plugins.block.makeSubmission.linkLabel##
زبان
  • English
  • فارسی
واژگان کلیدی
اطلاعات
  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران
##plugins.block.browse##
سامانه مجله باز
  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

مجله طب اورژانس ایران تحت لیسانس CC BY-NC 3.0 منتشر می شود. تمامی حقوق انتشار این اثر برای مجله طب اورژانس ایران محفوظ می باشد. این مجله توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر می شود و کلیه افتخارات مربوط به سیستم مدیریت الکترونیکی مجله متعلق به شرکت PKP به خاطر طراحی نرم افزار OJS می باشد.

 

طراحی پوسته توسط سیناوب