ارزیابی بخش اورژانس مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
مجله طب اورژانس ایران,
دوره 3 شماره 3 (2016),
21 September 2016
,
صفحه 85-83
https://doi.org/10.22037/ijem.v3i3.13756
چکیده
بخش اورژانس هر بیمارستان با فعالیت 24 ساعته، معمولا پذیرای بیشترین مراجعین یک مرکز درمانی در طول شبانه روز است. مراجعین با مشکلات گوناگون و سطح توقعات متفاوت در ساعات مختلف به این واحد مراجعه می کنند و پزشکان و کادر درمان این بخش نیز موظف هستند در تمامی ساعات شبانه روز و تمامی ایام هفته در محل خدمت خود حضور داشته باشند. بیماران در این بخش با هر وضعیت اقتصادی، اجتمادی و نژادی ویزیت می شوند و ترتیب رسیدگی به مراجعین فقط وابسته به شدت و نوع بیماری آنهاست. امروزه یکی از دغدغه های مسئولین بهداشت در کشورهای مختلف ایجاد یک اورژانس کارا با توانایی پاسخگویی بالا به خیل عظیم مراجعین می باشد و بدیهی است که این امر نیازمند رعایت اصول و استانداردهای لازم در این زمینه است. لذا بحث بهبود کارایی و اثربخشی یا به بیانی افزایش بهره وری در این خصوص بیش از پیش اهمیت یافته است. ارزیابی های دوره ای بخش اورژانس می تواند مشکلات و نواقص موجود را نمایان کند و انتقال این مسایل به مسئولین عالی رتبه ذیربط می تواند به حل مشکلات کمک نماید. طی یک مطالعه توصیفی - مقطعی در سال های 1384 و 1387 وضعیت بخش های اورژانس در شش بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، شامل بیمارستان های مفید، لقمان حکیم، طالقانی، شهید مدرس، شهدای تجریش و امام حسین به وسیله 340 شاخص مستخرج از استانداردهای اعتبار بخشی ایران و استاندارد های انجمن علمی اورژانس آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های این مطالعه نشان داد که در سال 1384 بیمارستان های لقمان حکیم با مجموع 129 امتیاز، امام حسین با 128 امتیاز و مفید با 125 امتیاز بیشترین انطباق با استاندارد های مورد ارزیابی را داشتند. بر همین اساس امتیاز اعتبار بخشی تمامی بیمارستان های مورد ارزیابی در سال 1387 افزایش یافته بود. میزان تغییرات نمره کلی بیمارستان های لقمان حکیم، طالقانی، مدرس، شهدای تجریش، مفید، امام حسین به ترتیب 3، 52، 19، 22، 13 و 84 بود. بیشترین ارتقاء امتیاز برای بیمارستان های امام حسین، طالقانی و شهدای تجریش بود.
ارجاع به مقاله
مراجع
Hashemi B, Baratloo A, Rahmati F, Forouzanfar MM, Motamedi M, Safari S, et al. Emergency Department Performance Indexes Before and After Establishment of Emergency Medicine. Emergency. 2013;1(1):pp. 20-3.
Baratloo A, Rahmati F, Forouzanfar MM, Hashemi B, Motamedi M, Safari S. Evaluation of Performance Indexes of Emergency Department. Iranian Journal of Emergency Medicine. 2015;2(1):pp. 33-8.
Rahmati F, Gholamalipoor H, Hashemi B, Forouzanfar MM, Hosseini F. The Reasons of Emergency Department Patients’ Dissatisfaction. Iranian Journal of Emergency Medicine. 2015;2(2).
Hashemi B, Motamedi M, Etemad M, Rahmati F, Forouzanfar MM, Kaghazchi F. An Audit of Emergency Department Accreditation Based on Joint Commission International Standards (JCI). Emergency. 2014;2(3):pp. 130-3.
Schuur JD, Venkatesh AK. The growing role of emergency departments in hospital admissions. New England Journal of Medicine. 2012;367(5):391-3.
Farzianpour F, Askari R, Hamedani AT, Khorshidi G, Amirifar S, Hosseini S. Accreditation of emergency department at a teaching hospital in Tehran University of Medical Sciences in 2010. American Journal of Economics and Business Administration. 2011;3(3):498.
Mostofi M, Rahimi Z, Jafari M, Siavash M, Taheri S, Nejad S, et al. Comparison of emergency department services of two hospitals based on accreditation standards. International Journal of Health System and Disaster Management. 2013;1(3):150.
Tabibi S, EbadiFardeAzar F, Khalesi N, Torani S. Total quality management in health care system. Tehran: Jahan Rayaneh. 2001.
International JC, Organizations JCoAoH. Joint Commission International Accreditation Standards for Hospitals: Joint Commission Resources; 2002.
Eitel DR, Rudkin SE, Malvehy MA, Killeen JP, Pines JM. Improving service quality by understanding emergency department flow: a White Paper and position statement prepared for the American Academy of Emergency Medicine. The Journal of emergency medicine. 2010;38(1):70-9.
- چکیده مشاهده شده: 486 بار
- PDF دانلود شده: 233 بار
- HTML دانلود شده: 169 بار