دیدگاههای دانشجو ـ معلمان دانشگاه فرهنگیان درباره اخلاق آموزشی در محیط های علمی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 8 شماره 27 (1397),
23 October 2018
,
صفحه 7-18
https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i27.18605
چکیده
زمینه و هدف: در ساختار آموزش عالی، رعایت استانداردهای اخلاقی توسط اساتید، آراستگی به فضایل اخلاقی و انتقال ارزشهای اخلاقی به دانشجویان اهمیت فراوانی داده شده است. این تحقیق با هدف تبیین دیدگاهها و تجربیات دانشجو ـ معلمان، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان از اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی در سال تحصیلی 97-1396 انجام شده است.
مواد و روشها: در این پژوهش کیفی، مصاحبههای فردی با 20 نفر از دانشجو ـ معلمان، شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان که به روش هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. برای به دستآوردن دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. رضایت کلامی دانشجویان برای مشارکت در مطالعه کسب گردید.
یافتهها: 220 کد اولیه از مصاحبهها استخراج شد و پس از مرور و خلاصهسازی آنها، چهار مفهوم اصلی از تحلیل دادهها به دست آمد: «رعایت شئونات کلاس از جانب استاد در محیط آموزشی»، «رعایت شأن استاد در کلاس درس»، «رعایت هنجارها و استانداردهای آموزشی» و «حفظ شأن کلاس درس توسط دانشجویان».
نتیجهگیری: اخلاق در آموزش عالی تعیینکننده مسؤولیتهای حرفهای استاد و دانشجو در محیط آموزشی و یكی از ابعاد تأثیرگذار در ثبات هنجارهای اخلاقی در رفتار و منش آنها است. نظر به اینکه در حوزه رعایت هنجارهای اخلاقی در آموزش، نگاه دانشجو ـ معلمان به اساتید، نگاهی الگوبردارانه است، پرورش فضایل اخلاقی علاوه بر رعایت هنجارهای اخلاقی ناظر به اعمال توصیه میگردد.
- اخلاق تحصیلی؛ فضایل اخلاقی؛ محیط آموزشی؛ دانشجو ـ معلم
ارجاع به مقاله
مراجع
Hojati S. The Rite of Education in Islam. Tehran: Islamic Culture Publishing House; 1980. [Persian]
Arasteh H, Naveh Ebrahim A, Matlabi Fard A. Studying the ethics of teaching faculty members, public universities in Tehran. Culture Strategy Quarterly 2010; 2(8): 203-219. [Persian]
Pring R. Education as a moral practice. Journal Moral Education 2001; 30(2): 101-112.
Council for Industry and Higher Education. Ethics Matters: Managing Ethical Issues in Higher Education: A Practical Guide, Institute of Business Ethics. London; 2005. Available at: https://www.ibe.org.uk/codes-of-ethics-for-universities/71/53
Hogan S. Being Ethical: How Process Drama Assists Pre-service Drama Teachers to Reflect on Professional Ethics. Master Thesis of Arts. Brisbane: Queensland University of Technology Creative Industries Faculty Performance Studies; 2008. Retried on April 12, 2018 Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/10892975.pdf
Shalbaf A. Look at the problems and strategies of promoting ethics in educational organizations. Journal of Ethics in Science and Technology 2009; 4(2): 93-103. [Persian]
Shokri F. Investigation Ethics in Higher Education Research, Fifth National Conference on Sustainable Development in Education and Psychology, Social and Cultural Studies. Tehran: Shahid Rajaee University; 2016. [Persian]
Eslamiyat R, Afzali Group M, Askari Jamsi A, Rostamizadeh M. Examining Professional Ethics and its Institutionalization at Higher Education Centers. Kerman: Fourth Global Conference on Iran and World New Researches on Management Economics Accounting and Humanities; 2017. Available at: https://www.civilica.com/Paper-meahbtm04-meahbtm04_ 034.html. [Persian]
Aryanpour M, Mehrabi NA. Obligations & Strategies of Professional Ethic in Higher Education System. International Journal of Ethics and Society 2017; 11(4): 17-23. [Persian]
Mohammadi Mehr GR. Content Analysis Methodology (Practical Guide for Research). Tehran: Treasure Human Sciences; 2008. [Persian]
The Holy Quran. Surah Zumar: 9.
Hosseini Nejhad SM, Sanagoo A, Kalantari S, Joybari L, Saeidi S. Educational Ethics in Academic Environment: Medical Students' Perspectives. Educational Ethics in Academic Environment: Medical Students' Perspectives. J Med Educ Dev 2016; 9(22): 34-43. [Persian]
Motlebifard A, Arasteh H. Search engines for the World Wide Web: Analytical and theoretical analysis of ethical principles and components teaching in higher education emphasizing Moore et al. Sanandaj: Paper presented at: The First International Management Conference, Future Attitudes, Entrepreneurship and Industry in Higher Education. May 28-29, 2011. [Persian]
Ziaei M, Miri MR, Hajiabadi MR, Azarkar GH, Eshbak P. Academic staff and students' impressions on academic evaluation of students in Birjand University of Medical Sciences and Health Services. Journal of Birjand University of Medical Sciences 2007;13(4): 61-67. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 316 بار
- PDF دانلود شده: 120 بار