برساخت پیامهای سلامت و پزشکی در رسانه و تاثیر آن بر آگاهی مردم
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 3 شماره 8 (1392),
24 مهر 2016
,
صفحه 43-77
https://doi.org/10.22037/bioeth.v3i8.13967
چکیده
مقدمه: بخشی از رسالت رسانهها آگاهیبخشی عمومی و بالابردن کیفیت زندگی شهروندان است. در این پژوهش تلاش کردیم با بررسی نظریههای مختلف تاثیر اجتماعی رسانه و تاثیر رسانههای بر تغییر رفتار فردی بررسی کنیم که استراتژی فعلی سازمان صدا و سیما در انجام این وظیفه به صورت پخش پیامهای سلامتی در میان دیگر آگهیهای تجاری و عمومی تا چه میزان مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. همچنین این پیامها از نظر مخاطبان بر رفتارهای آنها تاثیر داشته است یا خیر.
روش: در تحقیق حاضر از روش پیمایش با ابزار پرسشنامه و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، افراد نمونه در شهر تهران انتخاب شدهاند: پاسخگویی که 15 سال به بالا و بیننده تلویزیون باشند به عنوان افراد نمونه در خانوارها انتخاب شدند. 825 نفر مورد تحقیق قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که شهروندان تهرانی به طور میانگین سه ساعت و بیست دقیقه از وقت خود را به تماشای تلویزیون میگذارند. آنان توجه زیادی به پیامهای سلامت پخش شده از سیما دارند و در حدود 91 درصد پاسخگویان اظهار کردهاند در حد زیاد و خیلی زیاد از پخش پیامهای سلامت و مفید و مؤثربودن آن رضایت دارند. 29/9 آنان کارتون یا برنامههای عروسکی و فیلمهای داستانی را موثر میدانند. تلفیق دو کارکرد آموزشی و خبری به صورت اخبار پزشکی نیز با 17 درصد از نظر پاسخگویان دارای اهمیت است.
نتیجهگیری: رسانه و خصوصا تلویزیون بهعنوان رسانه فراگیر نقش مهمی در ایجاد ترغیب، تشویق و تلقین برخی رفتارها، عادات و گرایشها دارد میتوان در حوزه سلامت و بهداشت و گسترده کردن آموزشهای بهداشتی در سطح جامعه از طریق رسانه به این مهم تاکید کرد.
- رسانه و سلامت؛ پیامهای بهداشتی رسانهها؛ ارتباطات اقناعی؛ سیمای جمهوری اسلامی ایران
ارجاع به مقاله
مراجع
سورين، ورنر و جيمز تانكارد (1381). نظريههاي ارتباطات. ترجمه عليرضا دهقان، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
سیل، کلایو (1387). رسانه و سلامتی. ترجمه ناصر بلیغ ، دفتر پژوهشهای رادیو و انتشارات طرح آینده.
ساروخانی، باقر (1381). جامعهشناسی ارتباطات، تهران: نشر اطلاعات.
معتمدنژاد، کاظم (1383). وسایل ارتباط جمعی (جلد اول)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
مک براید، شن (1375). یک جهان، چندین صدا، ترجمه ایرج پاد، تهران: سروش.
كيا، علياصغر و رحمان سعيدي. (1383) مباني ارتباط، تبليغ و اقناع، روزنامه ايران.
کازنو، ژان. (1373) جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی. تهران: اطلاعات.
كازينو ژان. ( 1364 ) قدرت تلويزيون، ترجمه علي اسدي، تهران: اميركبير.
لیتل جان، استیفن. (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسنی. تهران: جنگل
مارتينز انريك ملون. (1354) تلويزيون در خانواده و جامعه نو. ترجمه جمشيد ارجمند. تهران: سروش.
Seale, Clive. (2002). Media and health, SAGE Publications.
Piatila, V. (1977). On the effects of mass media: some conceptual viewpoint, Grenaa: GMT.
- چکیده مشاهده شده: 487 بار
- PDF دانلود شده: 255 بار