درک دانشجویان پرستاری از سبکهای ارتباطی در محیط یادگیری بالینی: یک مطالعه کیفی
مجله اخلاق زیستی- علمی پژوهشی,
دوره 4 شماره 13 (1393),
19 شهریور 2016
,
صفحه 159-179
https://doi.org/10.22037/bioeth.v4i13.13858
چکیده
سبکهای ارتباطی بر حسب موقعیت دارای اشکال متفاوتی است و دانشجویان پرستاری نیز این سبکهای ارتباطی را به اشکال مختلفی بر حسب تعامل با افراد مختلف و در موقعیتهای متفاوت درک میکنند. با توجه به اهمیت درک دانشجویان پرستاری از سبکهای ارتباطی، در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مطالعهای به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفت. تعداد 35 مصاحبه عمیق با دانشجویان پرستاری و یک مصاحبه به روش گروه متمرکز با 5 تن از آنها انجام شد. در این مطالعه چهار طبقه اصلی مشخص گردید: 1- سبک ارتباط انگیزشی- هدایتی 2- سبک ارتباط حمایتی-نظارتی 3- سبک ارتباط حمایتی- مشارکتی 4- سبک ارتباط مراقبتی-آموزشی.
سبکهای ارتباطی در محیط یادگیری بالینی نحوه تعاملات دانشجو با سایر افراد را توضیح میدهند. لازم است مسؤولین و برنامهریزان آموزش پرستاری و همچنین مدرسین از این سبکهای ارتباطی مطلع باشند تا بتوانند محیط یادگیری بالینی و به خصوص شرایط روانی- اجتماعی حاکم بر تعاملات محیطی را بهتر درک نمایند.
- درک؛ سبکهای ارتباطی؛ دانشجویان پرستاری
ارجاع به مقاله
مراجع
منابع فارسی:
بیابانگرد، ا. (1380ش.). روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
حیدرپور، س. دوکانهای فرد، ف. بهاری، س. (1387ش.). تأثیر آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بر افزایش عزت نفس وکاهش کم رویی معلولان جسمی- حرکتی استان تهران. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، 3(4):41-52.
منابع انگلیسی:
Altranais AB. (2000). Requirements and standards for nurse registration education programmes.Dublin: Apostal ,L.(n.d).clinical learning environment .available at: www.nurs.ualberta.ca/clu/CLU.../ApE4_OrientationWorkshop.pptx
Ann G M et all. Your Interpersonal Communication. Boston.2012, available at: http://www.pearsonhighered.com/showcase/mottet/assets/pdf/MOTTET_0205494404_Preface_WEB.pdf
Byrd, CY.Hood, L & Youtsey, N. (1997). Student and preceptor views of factors in a successful learning partnership. Journal of Professional Nursing. 13(6):344-3b1.
Campbell, I. E. Larrivee, L. Field, P. A.Day, R. A. & Reutter, L. (1994).
Learning to nurse in clinical setting. Journal of Advance Nursing
, 1125–1131.
Carlson, S. Kotze, WJ & Van Rooyen, D. (2003). Accompaniment needs of first year nursing students in the clinical learning environment. Curationis, 26(2):30-39.
Chan, D. (2002). Development of the clinical learning environment inventory: using theoretical framework of learning environment studies to assess nursing students’ perceptions of the hospital as a learning environment. Journal of Nursing Education, 41(2):69-75.
Cole, A. (2002). Someone to watch over you, Nursing Times. 98(2):22-24.
Cooke, M. & Moyle, K. (2002). Students’ evaluation of problem-based learning. Nurse Education Today. 22: 330–339.
Cooper,S(2003).Self-steem enhancement with children adolescent. New York: pergamon press.
Lincoln y S. Guba G .(1981).Effective evaluation .philadelphia. jossey-Bass publisher.:145
Lyth, GM. (2000). Clinical supervision: a concept analysis. Journal of Advanced Nursing, 31 (3)722-729.
McSherry, R. Kell, J & Pearse, P. (2002). Clinical supervision and clinical governance. Nursing Times, 98(23)30-31.
Neill, KM. McCoy, AK. Parry, CB. Cohran, J. Curtis, JC & Ransom, RB. (1998). The clinical experience of novice students in nursing. Nurse Educator, 23(4):16-21.
Papastavrou, E et al. ,(2010) .student experience of learning in the clinical environment .Nurse EducPract,10(3):179-18
Polit, DF. Beck, CT.(2006). Essentials of nursing research : methods, appraisal, and utilization. 6th ed. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins:548-626.
Saarikoski, M. &Leino-Kilpi, H. & Warne, T. (2002). The clinical learning environment and supervision: testing a research instrument in international comparative study. Nurse Education Today.22: 340-349. www.idealibrary.com
Suikkala, Arja and et al.(2008). Factors related to the nursing student- patient relationship: the student perspective nurse education today, 28(5):pp539-549.
Willing C .(2001). Introducing qualitative research in psychology: adventures in theory and method. Buckingham: Open University Press, Available at: www.amazon.co.uk ... Experimental Psychology.
- چکیده مشاهده شده: 198 بار
- PDF دانلود شده: 78 بار