اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر ترس از ارزیابی منفی و مهارت های ارتباطی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
سلامت اجتماعی,
دوره 8 شماره 3,
11 July 2021
,
صفحه 359-370
https://doi.org/10.22037/ch.v8i3.31227
چکیده
زمینه و هدف: یکی از مشکلات عمده ای که تأثیر بازدارنده ای بر کارآمدی و پویایی افراد دارد و از شکوفایی استعدادها و قوای فکری و عاطفی آنان جلوگیری می کند، مشکل اضطراب اجتماعی و ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر ترس از ارزیابی منفی و مهارت های ارتباطی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش و مواد: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعهآماری این پژوهش را نوجوانان 12 تا 18 سال مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تشکیل دادند که در سال 1398 به مراکز مشاوره منطقه شش شهر تهران مراجعه کردند. تعداد60 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی را طی 12 جلسه 120 دقیقهای به صورت هفتگی دریافت نمود، قبل و بعد از مداخله، مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس مهارت هاي ارتباطي در هر دو گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) ترس از ارزیابی منفی گروه آزمایش در پیش آزمون (2/5) 9/19 بود که در پس آزمون به (9/3) 9/16 کاهش یافت (001/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه شاهد در پیش آزمون (9/4) 7/20 بود که در پس آزمون به (7/4) 1/20 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. میانگین (انحراف معیار) مهارت های ارتباطی گروه آزمایش در پیش آزمون (3/20) 1/88 بود که در پس آزمون به (3/20) 1/115 افزایش یافت (001/0>P). اما میانگین (انحراف معیار) گروه شاهد در پیش آزمون (5/19) 1/93 بود که در پس آزمون به (5/20) 2/88 رسید که این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی موجب کاهش ترس از ارزیابی منفی و افزایش مهارت های ارتباطی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی شد.
- رفتار درمانی دیالکتیکی، ترس از ارزیابی منفی، مهارت های ارتباطی، اختلال اضطراب اجتماعی
ارجاع به مقاله
مراجع
Jakymin AK, Harris LM. Self‐focused attention and social anxiety. Australian Journal of Psychology. 2012; 64(2):61-67.
Pickering L, Hadwin JA, Kovshoff H. The Role of Peers in the Development of Social Anxiety in Adolescent Girls: A Systematic Review. Adolescent Research Review. 2019;1(2):1-22.
Spain D, Sin J, Linder KB, McMahon J, Happé F. Social anxiety in autism spectrum disorder: A systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders. 2018;52(1):51-68.
Ollendick TH, White SW, Richey J, Kim-Spoon J, Ryan SM, Wieckowski AT, Coffman MC, Elias R, Strege MV, Capriola-Hall NN, Smith M. Attention bias modification treatment for adolescents with social anxiety disorder. Behavior therapy. 2019;50(1):126-39.
Weeks JW, Howell AN, Srivastav A, Goldin PR. Fear guides the eyes of the beholder: Assessing gaze avoidance in social anxiety disorder via covert eye tracking of dynamic social stimuli. Journal of anxiety disorders. 2019; 65(2):56-63.
Bjornsson AS, Hardarson JP, Valdimarsdottir AG, Guðmundsdottir K, Tryggvadottir A, Thorarinsdottir K, ThorisdottirAS. Social trauma and its association with post-traumatic stress disorder and social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders. 2020;2(2):102-228.
Watson D, O’Hara MW, Naragon-Gainey K, Koffel E, Chmielewski M, Kotov R, Stasik SM, Ruggero CJ. Development and validation of new anxiety and bipolar symptom scales for an expanded version of the IDAS (the IDAS-II). Assessment. 2012;19(4):399-420.
Blöte AW, Miers AC, Van den Bos E, Westenberg PM. Negative social self-cognitions: How shyness may lead to social anxiety. Journal of Applied Developmental Psychology. 2019;63(1):9-15.
Leigh E, Clark DM. Understanding social anxiety disorder in adolescents and improving treatment outcomes: applying the cognitive model of Clark and Wells (1995). Clinical child and family psychology review. 2018; 21(3):388-414.
Wong Q J, Rapee RM. The aetiology and maintenance of social anxiety disorder: A synthesis of complementary theoretical models and formulation of a new integrated model. Journal of Affective Disorders. 2016;203(1):84-100.
McAleavey AA, Castonguay LG, Goldfried MR. Clinical experiences in conducting cognitive-behavioral therapy for social phobia. Behavior Therapy. 2014;45(1):21-35.
Moghadam M, Makvandi B, Bakhtiyar Pour S, Ehteshamzadeh P, Naderi F. A Comparison of the Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy (DBT) and Mindfulness Training in Improving Sleep Quality and Reducing Distress Tolerance in Drug-addicted Treatment Seekers. Journal of Health Management & Informatics. 2020;7(1):31-9.
Rizvi SL, Steffel LM, Carson-Wong A. An overview of dialectical behavior therapy for professional psychologists. Professional Psychology: Research and Practice. 2013;44(2):73-84.
Barzegar Bafrooei K, Zarei M, Omidian M. The effectiveness of skill teaching on social anxiety of boy adolescents. exceptional People Journal. 2016;6(1):173-192. [Full text in Persian].
PirastehMotlagh AA, PirastehMotlagh AA, Pishro Nasr Abad Sofla N. The role of anxiety due to social negative evaluation in social isolation of adolescents. Socialpsychology Research Journal. 2011;1(1):145-156. [Full text in Persian].
Gómez-Ortiz O, Roldán R, Ortega-Ruiz R, García-López LJ. Social anxiety and psychosocial adjustment in adolescents: Relation with peer victimization, self-esteem and emotion regulation. Child indicators research. 2018;11(6):1719-1736.
Alijanzadeh, M., Makvand-Hosseini, S., Kianersi, F. The Effectiveness of Group Dialectical Behavior Therapy (Based on Skills Training) on Aggression in Adolescents. Journal of Clinical Psychology. 2014;6(3): 23-32. [Full text in Persian]
Shairi MR, Heydarinasab L. The effect of mindfulness and acceptance-based group therapy on decreasing fear of negative evaluation in patients with social anxiety disorder. Razi Journal of Medical Sciences. 2016;22(140):1-10.
Atarha N. Making and assessing of abnormality of relationship skills and charactrization of its psychological properties. Psychology Publications. 2007;4(3):25-33. [Full text in Persian].
Connor KM, Davidson JRT, Curchill LE, Sherwood A, Foa E, Weisler RH. Psychometric properties of the Social Phobia Inventory. British Journal of Psychiatry. 2000;17(6):379-386.
Hassanvand Amouzadeh M. Evaluation of validity and reliability of social phobia inventory among students in Payame Noor University of Lorestan. Journal of Fasa University of Medical Sciences. 2017;7(2):181-9. [Full text in Persian].
- چکیده مشاهده شده: 296 بار
- Full-text pdf دانلود شده: 214 بار
- پرسشنامه مهارت های ارتباطی دانلود شده: 0 بار
- پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی دانلود شده: 0 بار
- پرسشنامه هراس اجتماعی دانلود شده: 0 بار