رابطه تعاملی عوامل استرس زا و مقابله شناختی ناسازگارانه در پیش بینی نشانه-های افسردگی
سلامت اجتماعی,
دوره 5 شماره 3,
23 شهریور 2018
,
صفحه 263-272
https://doi.org/10.22037/ch.v5i3.18468
چکیده
زمینه و هدف: افسردگی یکی از ناتوان کنندهترین اختلالهای روانی است و میزان شیوع آن در حال افزایش است. شناسايي عوامل خطر و درک فرایند ابتلا به آن، به منظور پیشگیری به موقع و برنامههای مداخلهای اولیه ضروری میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه تعاملی عوامل استرس زا و راهبردهای ناسازگارانه مقابله شناختی در پیش بینی نشانه های افسردگی انجام شد.
روش و مواد: این مطالعه به صورت توصیفی از نوع همبستگي با مشارکت 373 نفر از دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز در نيم سال اول تحصيلي 94-1393 انجام شد. نمونهگيري به صورت تصادفی نسبتی انجام شد. دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه بررسي تجارب زندگي، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه افسردگي Beck، گرداوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-24 و روش تحليل رگرسيون تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) عوامل استرس زا (1/10) 9/19، راهبرهای ناسازگارانه مقابله شناختی (4/7) 4/39 و نشانه های افسردگی (9/6) 5/11 به دست آمد. مقدار β عوامل استرس زا 51/0، راهبرهای ناسازگارانه مقابله شناختی 24/0، و تعامل این دو متغیر 11/0 به دست آمد (01/0 >P). مقدار واریانس انحصاری افزوده برای راهبرهای ناسازگارانه مقابله شناختی 2/5 درصد به دست آمد (01/0>P). عوامل استرس زا و راهبرهای ناسازگارانه مقابله شناختی، 3 درصد واریانس انحصاری افزوده برای مدل ایجاد کرد که نشان داد این متغیرها توانایی پیش بینی نشانه های افسردگی را دارند (01/0>P).
نتیجه گیری: افرادی که در پی تجربه عوامل استرس زا به میزان بیشتری از راهبردهای ناسازگارانه مقابله شناختی استفاده می کنند، نشانه های افسردگی بیشتری را تجربه کرده و بالعکس. بر این اساس، برنامه های پیشگیری و مداخلات درمانی افسردگی می بایست به شناسایی و تغییر راهبردهای ناسازگارانه مقابله شناختی و همچنین آموزش و کسب راهبردهاي سازگارانه مقابله شناختي اهتمام ویژه ای داشته باشند.
- عوامل استرس زا، مقابله شناختی ناسازگارانه، نشانه های افسردگی
ارجاع به مقاله
مراجع
Lay-Yee R, Milne BJ, Shackleton N, Chang K, Davis P. Preventing youth depression: simulating the impact of parenting interventions. Advances in Life Course Research 2018; 37: 15-22. .
Backenstrass M, Joest K, Rosemann T, Szecsenyi J. The Care of Patients with Subthreshold Depression in Primary Care: Is It All that Bad? A Qualitative Study on the Views of General Practitioners and Patients. BMC Health Serv Res 2007;7(1):190.
Hysenbegasi A, Hass SL, Rowland CR. The Impact of Depression on the Academic Productivity of University Students. J Ment Health Policy Econ 2005;8(3):145.
Garlow SJ, Rosenberg J, Moore JD, Haas AP, Koestner B, Hendin H, et al. Depression and Suicidal Ideation in College Students: Results from the American Foundation for Suicide Prevention College Screening Project at Emory University. Depress anxiety 2008;25(6):482-8.
Zivin K, Eisenberg D, Gollust SE, Golberstein E. Persistence of Mental Health Problems and Needs in a College Student Population. J Affect Disord 2009;117(3):180-5.
Monroe SM, Harkness KL. Life Stress, the" Kindling" Hypothesis, and the Recurrence ofDepression: Considerations from a Life Stress Perspective. Psychol rev 2005;112(2):417.
Burns RA, Machin MA. Psychological Wellbeing and the Diathesis-Stress Hypothesis Model: The Role of Psychological Functioning and Quality of Relations in Promoting Subjective Well-being in a Life Events Study. Pers Individ Dif 2013;54(3):321-6.
Garnefski N, Kraaij V. Relationships between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Depressive Symptoms: A Comparative Study of Five Specific Samples. Pers Individ Dif 2006;40(8):1659-69.
Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Pers Individ Dif 2001;30(8):1311-27.
Compas BE, Connor-Smith JK, Saltzman H, Thomsen AH, Wadsworth ME. Coping with Stress During Childhood and Adolescence: Problems, Progress, and Potential in Theory and Research. Psychol Bull 2001;127(1):87.
Connor-Smith JK, Compas BE. Vulnerability to Social Stress: Coping as a Mediator or Moderator of Sociotropy and Symptoms of Anxiety and Depression. Cognit Ther Res 2002;26(1):39-55.
Wang Y, Yi J, He J, Chen G, Li L, Yang Y, Zhu X. Cognitive Emotion Regulation Strategies as Predictors of Depressive Symptoms in Women Newly Diagnosed with Breast Cancer. Psycho‐Oncology.2014 Jan 1;23(1):93-9.
Lei H, Zhang X, Cai L, Wang Y, Bai M, Zhu X. Cognitive Emotion Regulation Strategies in Outpatients with Major Depressive Disorder. Psychiatry research. 2014 Aug 15;218(1):87-92.
Ehring T, Fischer S, Schnülle J, Bösterling A, Tuschen-Caffier B. Characteristics of Emotion Regulation in Recovered Depressed Versus Never Depressed Individuals. Pers Individ Dif 2008;44(7):1574-84.
Kraaij V, Garnefski N. The Role of Intrusion, Avoidance, and Cognitive Coping Strategies more than 50 Years After War. Anxiety Stress Coping 2006;19(1):1-14.
Omran MP. Relationships between Cognitive Emotion Regulation Strategies with Depression and Anxiety. Open Journal of Psychiatry. 2011 Oct 28;1(03):106.
Doron J, Thomas-Ollivier V, Vachon H, Fortes-Bourbousson M. Relationships between Cognitive Coping, Self-esteem, Anxiety and Depression: A Cluster-Analysis Approach. PersIndivid Dif 2013;55(5):515-20.
Bonanno GA, Burton CL. Regulatory flexibility: An Individual Differences Perspective on Coping and Emotion Regulation. Perspect Psychol Sci 2013;8(6):591-612.
Sideridis GD. Coping Is Not An'either''Or':The Interaction of Coping Strategies in Regulating Affect, Arousal and Performance. Stress Health 2006;22(5):315-28.
Baron RM, Kenny DA. The Moderator–Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, andStatistical Considerations. J Pers Soc Psychol 1986;51(6):1173.
Sarason IG, Johnson JH, Siegel JM. Assessingthe Impact of Life Changes: Development of the Life Experiences Survey. J Consult Clin Psycho 1978;46(5):932.
Beck AT, Steer RA, Brown GK. Beck depression inventory-II. San Antonio. 1996;78(2):490-8.
Ghasemzadeh H, Mojtabai R, Karamghadiri N, ebrahimkhani N. Psychometric Propertiesof a Persian Language Version of the Beck Depression Inventory-Second Edition: BDI-II Persian.J Depress Anxiety 2005, 21(4), 185-192.
Aiken LS, West SG, Reno RR. Multiple regression: Testing and Interpreting Interactions: Sage; 1991.
Connolly SL, Alloy LB. Rumination Interacts with Life Stress to Predict Depressive Symptoms: An Ecological Momentary Assessment Study. Behaviour research and therapy. 2017 Oct 1;97:86-95.
Moritz S, Lüdtke T, Westermann S, Hermeneit J, Watroba J, Lincoln TM. Dysfunctional Coping with Stress in Psychosis. An Investigation with the Maladaptive and Adaptive Coping Styles (MAX) Questionnaire. Schizophrenia research. 2016 Aug 1;175(1):129-35.
De Leo D, Heller TS. Who are the kids who self-harm? An Australian self-report school survey. Medical journal of Australia. 2004. 2;181(3):140- 144.28. Hankin BL, Abramson LY, Moffitt TE, Silva PA, McGee R, Angell KE. Development of Depression from Preadolescence to Young Adulthood: Emerging Gender Differences in a 10-Year Longitudinal Study. Journal of abnormal psychology. 1998 Feb;107(1):128.
Nolen-Hoeksema S, Wisco BE, Lyubomirsky S. Rethinking Rumination. Perspectives on psychological science. 2008 Sep;3(5):400-24.
Sullivan MJ, Bishop SR, Pivik J. The Pain Catastrophizing Scale: Development and Validation. Psychological Assessment. 1995 Dec;7(4):524.
- چکیده مشاهده شده: 558 بار
- PDF دانلود شده: 210 بار