مقایسه تنظیم شناختی-هیجان، کارکردهای اجرایی و تکانشگری در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و عادی
سلامت اجتماعی,
دوره 6 شماره 1,
20 February 2019,
صفحه 1-10
https://doi.org/10.22037/ch.v6i1.20747
زمینه و هدف: شخصیت مرزی سبب ایجاد مشکلاتی در تنظیم هیجان، کارکردهای اجرایی و ایجاد تکانشگری در دانشجویان می گردد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه تنظیم شناختی-هیجان، کارکردهای اجرایی و تکانشگری در دانشجویان دارای شخصیت مرزی و عادی بود.
روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی (علی- مقایسه ای) بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران در نیمسال دوم تحصیلی 96-1395 بود که 250 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه های آزمون توانایی های شناختی، تکانشگری، آزمون شخصیت مرزی و پرسشنامه تنظیم هیجانی به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و با کمک نرم افزار SPSS-18 انجام شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن گروه شخصیت مرزی (7/4) 1/22 و گروه عادی (1/5) 6/21 سال بود. نمره تکانشگری در گروه دانشجویان دارای شخصیت مرزی با میانگین (انحراف معیار) (1/3) 8/14 بالاتر از گروه عادی، (4/3) 8/10 بود (001/0>P). در گروه عادی، نمرات مؤلفه های تنظیم شناختی هیجان شامل پذیرش (5/2) 4/16، ارزیابی مجدد مثبت (1/2) 9/15، تمرکز مجدد مثبت (3/2) 6/10، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی (5/2) 2/13 و دیدگاه گیری (1/4) 1/13 به ترتیب بالاتر از پذیرش (1/3) 6/11، ارزیابی مجدد مثبت (5/2) 6/9، تمرکز مجدد مثبت (1/2) 5/7، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی (1/2) 6/8 و دیدگاه گیری (1/4) 1/10 در گروه دانشجویان دارای شخصیت مرزی بود (001/0>P). همچنین کارکردهای اجرایی در گروه عادی (5/2) 1/13 بالاتر از گروه شخصیت مرزی (6/2) 2/8 بود (001/0>P).
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد تکانشگری و سبک های تنظیم شناختی هیجان ناسازگار در دانشجویان گروه دارای شخصیت مرزی از دانشجویان عادی بالاتر بود و نمره های کارکردهای اجرایی و سبک های تنظیم هیجان شناختی سازگار در دانشجویان گروه عادی از دانشجویان دارای شخصیت مرزی بالاتر بود.