نیازسنجی آموزشی مربیان بهداشت از دیدگاه مربیان و مدیران مدارس شهرستان کوهدشت
سلامت اجتماعی,
دوره 2 شماره 2,
22 خرداد 2015
,
صفحه 106-116
https://doi.org/10.22037/ch.v2i2.9935
چکیده
چکیده
زمینه و هدف: آموزش یکی از اقدامات راهبردی توسعه منابع انسانی است. هدف از آموزش بهبود نتایج عملکردی و افزایش دانش، مهارت و نگرش کارکنان است. از طرفی تناسب آموزشهای سازمانی با نیازهای کارکنان خود زمینهساز پرورش و تعالی ظرفیتهای بالقوه کارکنان و نیز اثربخشی و بهبود عملکرد کارکنان میباشد. هدف این پژوهش نیازسنجی آموزشی مربیان بهداشت شهرستان کوهدشت از دیدگاه مدیران و خود آنان بود.
روش و مواد: این پژوهش از نوع توصيفي-كاربردي بود. جامعه آماري اين پژوهش كليه مربیان بهداشت ومدیران مدارس متوسطه (اول و دوم)، شهرستان كوهدشت شامل70 نفر (26 نفر مربی و 44 نفر مدير) بودند. دراين پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت استفاده شد و از روش تجزیه وتحلیل وظیفه دانش، مهارت و نگرش مورد نیاز مربیان استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. روايي و پايايي پرسشنامه محاسبه و تایید شد. از روش های آماری توصیفی و نیز آزمون t تک متغیره،t مستقل، آزمون رتبه ای فريدمن و تحلیل واریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: اولویت نیازهای آموزشی مربیان از دیدگاه مربیان بهداشت در زمینه های مهارت های زندگی، آموزش مراقبت های جنسی (به دختران/پسران) و بیماری های عفونی شایع در نوجونان و جوانان بود. از دیدگاه مدیران، این اولویت ها شامل نیاز به آموزش در زمینه های دانش مربوط به اطلاعات دارویی و عوارض احتمالی آنها، راه های پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر و در زمینه مهارت های زندگی بود. در زمینه نگرش میزان نیاز آموزشی مربیان از نظر مدیران بیشتر از نیاز آموزشی مربیان از نظر خودشان بود. میزان نیاز آموزشی مربیان مرد بیشتر از زن بود.
نتیجه گیری: نتايج در بعضی از گویه ها، نشاندهنده تفاوت معنیدار آماري بين سطح موجود و مطلوب دانش، مهارت و نگرش مربیان میباشد. بنا براین در مقام متخصصان، تربیت و بهسازی منابع انسانی جهت اثربخشی آموزشهای سازمانی توجه به نیاز آموزشی کارکنان و مشارکت آنان در فرایند نیازسنجی مثمر ثمر خواهد بود.- مربیان بهداشت
- مدارس متوسطه
- نیازسنجی
- مهارت آموزی
ارجاع به مقاله
مراجع
Abbas Zadeh SM, Torkzadeh J. Educational needs assessment of organizations, one printing, Tehran: Company Publishing, 2000.)Text in Persian)
Soltani I. Engage in training needs assessment and the effectiveness of learning organizations, Tehran, Second Edition, published by pillars, 2007. (Text in Persian)
Abbas Zadeh SM, Torkzadeh J. Educational needs assessment of organizations, one printing, Tehran: Company Publishing, 2009. (Text in Persian)
Khorasani A and Abdi, A. Practical needs assessment techniques with emphasis on the requirements of the international standard 10015 ISO, Tehran: Iran Training Center of Industrial Research, 2010: 152.( Text in Persian)
Khorasani A, Hassanzadeh BK. Needs assessment strategies, Tehran: Iran Training Center of Industrial Research, 2007. (Text in Persian)
Mohammadi D. Planning in-service training of employees within organizations, institutions, industries, Tehran message. Link new, 1391:4-11. (Text in Persian)
Fathi Vajargah K. Planning In-service Education of Teachers. SAMT Publishing House; 2003. (Text in Persian)
Robertson C. Safety, Nutrition and Health in Early Education. New York: Delmar;1998.
Wolfe LC. & Selekman J.The school nurses: The expanding role of the school nurse. Pediatric Nursing, 2002; 28(4).
Ghorbani Byrgany AR, Gholizdeh L, MahfozPour S. Strategies to improve the health and school health (including influenza type A) Tehran: Printing, Publishing gift of human cooperation (Publishing Center of Medical Sciences) 2011: 11. (Full Text in Persian)
Soulhi M, Sahraian M, Haqhani H, Begiy Zadeh SH. Life skills need assessment in female high school students in Jahrom from the viewpoints of students, parents and teachers (2009-10). Journal of Jahrom University of Medical Sciences 2010;8(3): 41-47.(Full Text in Persian)
Haghighi J, Mousavi M, Mehrabi Honarmand M, Bshlydh K. Effect of Life Skills Training on Mental Health of the Junior High School students in honor of breath Dransh Journal of Psychological and Educational Sciences 2007; (1): 61-78. (Full Text in Persian)
Nabavi SS. Training Needs Assessment parents of students in schools for family education research family magazine 2006; (3): 97-116. (Full Text in Persian)
Abolqasemi N, Merghati khoei ES, Taghdisi MH. Teachers’ perceptions of sex education of primary school children. Journal of Public Health and Institute of Public Health Research 2010; 8(2): 27-39. (Full Text in Persian)
Salehi H, Mostafavi K. Survey knowledge of school health workers of Isfahan to infectious disease for prepare a teaching program. Journal of Research in Medical Sciences 1999; 3(4): -272-6. (Full Text in Persian)
karimi S, Javadi M, yaghoobi M, Fathalizadeh S, Molaie M. Need Assessment Continuing Professional Educationof Health Care Management Graduates, Working in Isfahan University of Medical Sciences and Related Health Centers. Alumni Health Care Management, Health Information Management 2011;8(1):65-74. (Full Text in Persian)
Sabryan M, Haji Agha Khany S, Qrbany R, Ksay M, Fatah Zadeh L. Internet use by faculty members in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3(2): 33-9. (Full Text in Persian)
Konani C. Determine the training needs of managers Koohdasht secondary schools in order to provide guidelines for designing an educational program designed for them: Master of Educational Administration, Department of Psychological and Educational Sciences: Allameh Tabatabai University; 2011. (Text in Persian)
Hashemizadeh H. Medication errors, Islamic Azad University, Quchan, National Congress of Pediatric Nurses 2012: 115. (Full Text in Persian)
kolrozi F, Taj Sharififar S, Nezamzadeh M, Zareiyan A. Where knowledge and practice of senior nursing students in medication calculations departments in hospitals where children in the city of Tehran, Tehran University of Medical Sciences, the National Congress of Pediatric Nursing 2013: 118. (Full Text in Persian)
Asgari H, Kheirmand M, Yarmohmadian MH, Rohani M, Ansaripour S. Training Needs Assessment of Health Care Providers (Behvarzan) Working in Health Networks in Isfahan Province. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10(5): 668-74. (Full Text in Persian)
Arefi M, Talebzadeh Nobarian M, Mohammadi Chemrdani H. Educational Needs Assessment of Secondary School Teachers and Administrators. Journal of Management and Planning in Educational Systems 2010; 3(4):46-66. (Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 791 بار
- PDF دانلود شده: 698 بار