شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه درسی روئیدنی برای دانش¬آموزان دوره اول ابتدایی با اختلالات یادگیری ویژه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه
سلامت اجتماعی,
دوره 12 شماره 3,
2 سپتامبر 2025
,
صفحه 25-40
https://doi.org/10.22037/ch.v12i3.31882
چکیده
زمینه و هدف: طراحی برنامه درسی برای کودکان با اختلالات یادگیری ویژه دارای ضرورت و ظرافت خاصی می باشد. بنابراین پرداختن به مؤلفههای هر برنامه اولین و مهمترین بخش برنامهریزی محسوب میشود. برنامه درسی روئیدنی به عنوان برنامهای که متمرکز بر یادگیرندگان و مبتنی بر نیازها، علایق و خواستههای کودکان طراحی میشود، میتواند برنامه درسی سازگار با کودکان دارای اختلالات یادگیری ویژه باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی مطلوب برنامه درسی روئیدنی در دانش آموزان دوره اول ابتدایی دارای اختلالات یادگیری ویژه ساکن در حوزه آبریز دریاچه ارومیه انجام شد.
روش و مواد: این مطالعه به صورت اکتشافی کیفی و مبتنی بر داده بنیاد با مشارکت 19 نفر از خبرگان و متخصصان برنامهریزی درسی، روانشناسان و معلمان با تجربه در حوزه اختلالات یادگیری انجام شد. نمونه گیری به صورت هدفمند (ملاک محور) تا حد اشباع نظری انجام شد. دادهها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری و با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و نرمافزار NVivo تحلیل شد.
یافته ها: این مطالعه با مشارکت 11 متخصص برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزشی و فلسفه تعلیم و تربیت، 4 نفر روانشناسی تربیتی و 4 نفر معلم حوزه اختلالات یادگیری انجام گرفت. برنامه درسی روئیدنی دارای 9 بعد شامل، هدف های یادگیری، انعطاف پذیری، منابع و فن آوری، محتوای آموزشی، راهبردهای یاددهی و یادگیری، معلم، فراگیری اجتماعی و عاطفی، تمرین و تکرار و ارزشیابی است.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد طراحی برنامه درسی روئیدنی به عنوان چارچوبی جامع و بومیسازیشده، میتواند نیازهای آموزشی دانشآموزان با اختلالات یادگیری ویژه در حوزه دریاچه ارومیه را بهطور اثربخش پاسخ دهد.
- برنامه درسی، برنامه درسی روئیدنی، اختلالات یادگیری ویژه، حوزه آبریز دریاچه ارومیه
ارجاع به مقاله
مراجع
Ramadhanti FT, Juandi D, Jupri A. Pengaruh Problem-Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. 2022;11(1):667. doi: 10.24127/ajpm.vlli1.4715
Saeidnia A, Mohamoodi F, Imanzadeh A, Taghipour K. A Qualitative Review of the Characteristics of the Main Elements of Project-Based Curriculum and its Validation. Journal of Curriculum Studies. 2024;18(71):67-98. doi: 10.22034/jcs.2024.174367. (Full Text in Persian)
Baghershahi S. Presenting a Model of Preschool Growth Curriculum with Reggio Emilia Approach. Journal of New Approaches in Educationl Sciences. 2022;3(4):27-36. doi:10.22034/NAES.2021.277600.1105. (Full Text in Persian)
Joda N, Kian M, Hosseinikhah A, Sobhaninezhad M. Explanation of the Emergent Curriculum Nature in Preschool and Its Inferred foundations and Principles. Journal Research in Curriculum Planning. 2022;18(44):1-25. doi: 10.30486/jsre.2021.1935129.1943 (Full Text in Persian)
Khosravi R, Mehrmohammadi M. Emergent curriculum: A Critical Reflection on the Concept of Predefined Curriculum.Journal of Curriculum studies. 2012;6(25): 5-26. (Full Text in Persian)
Sheppard ME, Vitalone-Raccaro N, Kaari JM, Ajumobi TT. Using a flipped classroom and the perspective of families to teach medical students about children with disabilities and special education. Disability Health Journal. 2017;10(4):552-558.
Feng L, Sass TR. What makes special-education teachers special? Teacher training and achievement of students with disabilities. Econ Educ Rev. 2013;36:122-134.
Cappa C, Giulivi S, Schiliro A, Bastiani L, Muzio C, Meloni F. A Screening on Specific Learning Disorders in an Italian speaking high genetic homogeneity area. Res Dev Disabil. 2015;45-46:329-342. doi:10.1016/j.ridd.2015.07.011
Tamjidtash E, Saifnaragi M, Nadri E. Validation of Remedial Curriculum Elements for Primary School Students with Learning Disabilities from the Perspective of Curriculum Specialists and Relevant Teachers in East Azerbaijan Province. Educational Research Journal. 2019;14 (57):103-120. (Full Text in Persian)
Rasouli S, Vahedi Sh, Gharadaghi A, Nemati Sh. Developing and validation of Intervention Program Based on multiple Learning systems for Students with Specific Learning with Reading Difficulties: meta-Synthesis study. J Child Ment Health. 2022;9(2):1-20. doi:10.52547/jcmh.9.2.2 (Full Text in Persian)
Asilian A, Momeni Mehmouei H, Ajam AAK. Supplementry curriculum design compatible with Lowattention/Hyperactive student Brain. Quarterly journal of training in police sciences. 2022;10(37):121-150. (Full Text in Persian)
Joda N, Kian M, Hosseinikhah A, Sobhaninezhad M. Explaning the nature of the emergent curriculum and inference its implications in the curriculum. Journal of Training & Learning Researcges. 2020;17(2):117-135. doi: 10.22070/tlr.2022.14259.1088. (Full Text in Persian)
Saleghdar L. Place-based Approach in designing learning education. Journal Educational Technology Growth. 2018;34(1):4-7. (Full Text in Persian)
Ozyrut HK, Kiyikci A. The Effectiveness of Understanding by Design Model in Science Teaching. Eurasian Journal of Educational Research. 2021;94:1-24. doi: 10.14689/ejer.2021.94.1
SeyediNazarlou ST, Mahmoudi F, Tahmasbezadeh D, Dehghan Zadeh H. Designing A Curriculum Framework for Elementary School based on Understanding by Design. Journal of Curriculum Studies. 2024;19(73):1-36. doi: 10.22034/jcs.2023.174369. (Full Text in Persian)
Norouzi V, Adib Y, Yari J, Badri R. A Philosophy Curriculum Model for Children with the Orientation of Multicultural Education in Elementary School. Journal of Curriculum Studies. 2024;19(73):37-64. doi:10.22034/jcs.2023.179283. (Full Text in Persian)
Khashindargahi H, Mahmoodi F, Adib Y, Habibi H. Designing a Curriculum Model Based on Creative Thinking for sixth Grade Elementary Mathematics. Journal of Curriculum Studies. 2025;20(76):35-60. doi: 10.22034/jcs.2025.463293.2292. (Full Text in Persian)
Mousavi S. Identifying and explaining the underlying factors of a curriculum based on resilience and skills needed by primary school teachers. Journal of research in Curriculum Studies. 2024;3(2):83-100. doi: 10.48310/jcdr.2024.16083.1098. (Full Text in Persian)
Damiri Z, Mashinchi A. Creativity and Innovation in Curriculum. Humn Sciences Research Journal. 2019;1 (21):77-88. (Full Text in Persian)
Al-Tonsi HGAL. Applying Understanding by Design (UbD) in Education 2.0. Journal College Education. 2019; 452-488. doi: 10.21608/jftp.2019.41691.
Yurtseven N, Dogan S. UbD implementations in preschool teaching: Reflections from the teacher and student perspective. Hacettepe University Journal of Education. 2013; 33(3):656-671. Doi:10.16986/HUJE.2018.
Rahmati N, Abolma`ali Hosseini Kh, Mirhashemi M. The Effect of Academic Emotion Management Training on Motivation and Academic Performance of Female Junior Students of High School. Journal of Disability Studies. 2023; 110 (13):1 -10. (abstract)
Ashrafi S, Hadadi M, Nashiba N, Ghasemzadeh A. The Effectiveness of self-awareness Training on Students Academic Achievement Motivation and their Aggression. Journal Educational Development of Judishapur. 2014; 5(1): 45-51. (Full Text in Persian)
Raei F, Mardan Arbat F. Identifying and Explaning opportunities and challenges of Game-Based Learning from the Perspective of Elementary teachers.Journal of Research in Curriculum Studies. 2025;4(2):74-90. doi: 10.48310/jcdr.2025.18611.1126. (Full Text in Persian)
Schiller A. Understanding by Design unit lesson plans for the next generation science standards: life science. Graduate Research Papers. 2015;73.
- چکیده مشاهده شده: 76 بار
- pdf دانلود شده: 35 بار