مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی بر شادکامی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان: یک مطالعه راهنما
سلامت اجتماعی,
دوره 11 شماره 3,
11 آذر 2024
,
صفحه 21-31
https://doi.org/10.22037/ch.v11i3.31832
چکیده
زمینه و هدف: شادکامی یک حالت عاطفی است که بااحساس شادی، رضایت و رضایتمندی مشخص میشود. از طرفی انگيزش تحصیلی نقشي مؤثر در علاقه دانش آموزان به درس و مدرسه دارد و زيربناي پيشرفت تحصیلی است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی بر شادکامی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان انجام شد.
روش و مواد: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه با مشارکت 45 نفر از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی پسرانه آماده برای آزمون تیزهوشان شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای انجام و مشارکتکنندگان در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه به طور تصادفی گمارده شدند. ابتدا پیش آزمون برگزار شد. پس ازآن یکی از دو گروه آزمایش یک دوره آموزش مبتنی بر مشارکت و گروه دیگر آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی را طی 10 جلسه دریافت کردند و گروه گواه نیز همزمان به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه داد. سپس پس آزمون انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای شادکامیOxford و انگیزش تحصیلی Harter جمعآوریشده و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-24 و روشهای آماری توصیفی و آزمون کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) نمرات شادکامی در گروه آموزش مبتنی بر مشارکت از (4/4) 4/36 قبل از مداخله به (7/2) 1/75 بعد از مداخله (016/0P=) و نمرات انگیزش تحصیلی از (3/10) 9/70 قبل از مداخله به (1/7) 2/134 بعد از مداخله افزایش یافتند (008/0P=). در گروه آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی میانگین (انحراف معیار) نمرات شادکامی از (6/4) 7/37 قبل از مداخله به (3/3) 5/72 بعد از مداخله (002/0P=) و نمرات انگیزش تحصیلی از (1/12) 7/72 قبل از مداخله به (3/7) 9/142 بعد از مداخله افزایش یافتند (013/0P=). در گروه گواه تفاوتی بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون مشاهده نشد.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد هر دو روش آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی بر ارتقای شادکامی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان تأثیر مثبت داشت. در مورد شادکامی در گروه آموزش مبتنی بر مشارکت نسبت به گروه آموزش بیان داستانهای علمی افزایش بیشتری داشت ولی در مورد انگیزش تحصیلی روش آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی موثرتر بود.
- آموزش مبتنی بر مشارکت، بیان داستانهای علمی، شادکامی،انگیزش تحصیلی
ارجاع به مقاله
مراجع
Zubiri-Esnaola H, Vidu A, Rios-Gonzalez O, Morla-Folch T. Inclusivity, participation and collaboration: Learning in interactive groups. Educational Research. 2020;62(2):162-80.
Philip TM, Sengupta P. Theories of learning as theories of society: A contrapuntal approach to expanding disciplinary authenticity in computing. Journal of the Learning Sciences. 2021;30(2):330-49.
Supena I, Darmuki A, Hariyadi A. The Influence of 4C (Constructive, Critical, Creativity, Collaborative) Learning Model on Students' Learning Outcomes. International Journal of Instruction. 2021;14(3):873-92.
Babamoradi A, Allah Karmi A, Saadipour I. Effectiveness of cooperative learning on social support and happiness. Quarterly of Educational Psychology Studies. 2017;14(25):1-22.
Weinberger Y, Shonfeld M. Students’ willingness to practice collaborative learning. Teaching education. 2020;31(2):127-43.
Soltani M, Aghdasi AN, Hashemi T. Comparing the Effectiveness of Educational Methods of Reggio Emilia and High Scope on Creativity and Social Skills of Preschoolers in Tabriz City1. Journal of Instructio and Evaluation Vol. 2021;14(55).
Cekaite A, Björk-Willén P. Enchantment in storytelling: Co-operation and participation in children's aesthetic experience. Linguistics and Education. 2018;48:52-60.
.Rahiem MD. Storytelling in early childhood education: Time to go digital. International Journal of Child Care and Education Policy. 2021;15(1):4.
.Murgaš F, Petrovič F, Maturkanič P, Králik R. Happiness or Quality of Life? Or Both? Journal of Education Culture and Society. 2022;13(1):17-36.
Alam A. Positive psychology goes to school: conceptualizing students’ happiness in 21st century schools while ‘minding the mind!’are we there yet? evidence-backed, school-based positive psychology interventions. ECS Transactions. 2022;107(1):11199.
Livarjani S, Mohammadin A, Azmode M. The Study of Self-efficacy, Social Anxiety and Psychological Hardiness Among High School Students with Different Levels of Happiness. Journal of Instruction and Evaluation. 2019;12(46):105-24.
Alexander R, Aragón OR, Bookwala J, Cherbuin N, Gatt JM, Kahrilas IJ, et al. The neuroscience of positive emotions and affect: Implications for cultivating happiness and wellbeing. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2021;121:220-49.
Sajadian N, Nemati M, Damanbagh S. Identifying and Prioritizing Factors Affecting Urban Happiness in Ahvaz. Strategic Research on Social Problems. 2020;9(1):79-112.
sahaghi h. Relationship between mental Health and Happiness with Academic Achievement in students of Jondishapour of Ahvaz. Development Strategies in Medical Education. 2018;5(1):15-24.
Sheldon KM, Lyubomirsky S. Revisiting the sustainable happiness model and pie chart: Can happiness be successfully pursued? The journal of positive psychology. 2021;16(2):145-54.
Shen H, Labroo A, Wyer Jr RS. So difficult to smile: Why unhappy people avoid enjoyable activities. Journal of personality and social psychology. 2020;119(1):23.
Wigfield A, Koenka AC. Where do we go from here in academic motivation theory and research? Some reflections and recommendations for future work. Contemporary Educational Psychology. 2020;61:101872.
.Rone N, Guao NA, Jariol M, Acedillo N, Balinton K, Francisco J. Students’ Lack of Interest, Motivation in Learning, and Classroom Participation: How to Motivate Them? Psychology and Education: A Multidisciplinary Journal. 2023;7(8):636-46.
Qasserras L, Asmae A, Qasserras M, Anasse K. The effects of grades on the motivation and academic performance of Moroccan high school students. International Journal for Multidisciplinary Research. 2023;5(2):1-12.
LoghmanpourZarini R, Nabipour Afrouzi H, Hayati A. Investigating the Interaction of Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, and Educational Achievement Motivation in Students in Technical and Vocational University (A Comparative Study between Male and Female Students) Rasoul Loghmanpour Zarini. Karafan Quarterly Scientific Journal. 2020;16(2):275-88.
Shin M, Bolkan S. Intellectually stimulating students’ intrinsic motivation: the mediating influence of student engagement, self-efficacy, and student academic support. Communication Education. 2021;70(2):146-64.
Feizi S, Nasiri M, Bahadori H, Amiri MH, Mirhosseini H. The relationship between spiritual well-being and happiness among healthcare students: Application of the spiritual health questionnaire for the Iranian population. Heliyon. 2020;6(11).
Lewis CA, Maltby J, Day L. Religious orientation, religious coping and happiness among UK adults. Personality and Individual differences. 2005;38(5):1193-202.
Liaghatdar MJ, Jafari E, Abedi MR, Samiee F. Reliability and validity of the Oxford Happiness Inventory among university students in Iran. The Spanish journal of psychology. 2008;11(1):310-3.
Haftador AM, Shirazi F, Mohebbi Z. Online class or flipped-jigsaw learning? Which one promotes academic motivation during the COVID-19 pandemic? BMC Medical Education. 2021;21:1-8.
.Akyürek Mİ, Aypay A. An Exploration of the Relationship between School Happiness and School Effectiveness. Journal of Educational Leadership & Policy Studies. 2023;7.
.Kim Sw, Kim LY. Happiness education and the free year program in South Korea. Comparative Education. 2021;57(2):247-266.
- چکیده مشاهده شده: 54 بار
- pdf (English) دانلود شده: 34 بار