تأثیر آموزش محتوای درس آیین زندگی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان: یک مطالعه راهنما
سلامت اجتماعی,
دوره 11 شماره 2,
16 September 2024
,
صفحه 14-22
https://doi.org/10.22037/ch.v11i2.31811
چکیده
زمینه و هدف: اشتیاق تحصیلی با اختصاص زمان، علاقه و انرژی به فعالیت های مربوط به یادگیری تعریف میشود. هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش محتوای درس آیین زندگی (اخلاق کاربردی) بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در سال 1402 بود.
روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و با مشارکت 36 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. ابتدا به صورت تصادفی ساده، نمونهای به تعداد 344 نفر انتخاب شدند. سپس مشارکت کنندگان پرسشنامه اشتیاق تحصیلی Fredricks را تکمیل نمودند. از بین آنهایی که نمره بین 25 تا50 (اشتیاق تحصیلی متوسط) داشتند، 36 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و بصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. به گروه آزمایش طی 14 جلسه 90 دقیقهای محتوای درس آیین زندگی آموزش داده شد. سپس مجدداً هر دو گروه به پرسشنامه پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-24 و روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکتکنندگان در مطالعه (5/2) 8/20 سال بود. میانگین (انحراف معیار) اشتیاق تحصیلی در گروه آزمایش از (7/4) 7/41 قبل از آموزش به (9/6) 6/43 (001/0>P) بعد از مداخله و در گروه گواه میانگین (انحراف معیار) از (6/2) 9/42 قبل از مداخله به (9/2) 4/45 (001/0>P) بعد از مداخله افزایش یافت.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که بین خرده مقیاسهای اشتیاق تحصیلی و در نهایت اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویانی که تحت آموزش محتوای درس آیین زندگی (اخلاق کاربردی) قرار گرفتند و دانشجویانی که تحت آموزش قرار نگرفتند، تفاوتی دیده نشد. در مجموع آموزش محتوای درس آیین زندگی بر اشتیاق تحصیلی دانشجویان تأثیری نداشت.- اشتیاق تحصیلی، دانشجویان، آیین زندگی( اخلاق کاربردی)
ارجاع به مقاله
مراجع
- Ciampa K. Learning in a mobile age: An investigation of student motivation. Journal of Computer Assisted Learning. 2014; 30(1):82-96.
- Emadi SR, Farshchi F. Correlation between student engagement and educational outcome. Journal of Educational Planning Studies, 2015; 8:115-134 .(Full Text in Persian)
- Conner T. Relationships: The Key to Student Engagement. International Journal of Education and Learning, 2016;5(1):13-22.
- Gremmen MC, Van den Berg YH, Steglich C, Veenstra R, Dijkstra JK. The importance of near-seated peers for elementary students' academic engagement and achievement. Journal of Applied Developmental Psychology. 2018; 57:42-52.
- Kahu ER. Framing student engagement in higher education. Studies in Higher Education. 2013; 38(5):758-773.
- Gasiewski JA, Eagan MK, Garcia GA, Hurtado S, Chang MJ. From Gatekeeping to Engagement: A Multicontextual, Mixed Method Study of Student Academic Engagement in Introductory STEM Courses. Journal of Research High Education, 2012; 53(2):229-61.
- Pietarinen J, Soini T, Pyhalto K.Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research, 2014; 67:40-51.
- Han J, Lu Q. A Correlation Study among Achievement Motivation, Goal-Setting and L2 Learning Strategy in EFL Context. Journal of English Language Teaching, 2018; 11(2):5-14.
- Guay F, Bureau J S. Motivation at school: Differentiation between and within school subject matters in the prediction of academic achievement. Journal of Contemporary Educational Psychology, 2018; 54: 42-54.
- Eslami MT.Scientific Certificate of Applied E thics. Research Quarterly in Islamic Ethics,2014;7(25):7-22.(Full Text in Persian)
- Firouzi R. Pathology of courses and the position of Islamic education professors from the perspectives of medical students of Urmia University of Medical Sciences. Journal of Epistemological Studies in Islamic University, 2015; 63(2): 151-172.(Full Text in Persian)
- Wang M-T, Holcombe R. Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American educational research journal, 2010; 47(3):633-62.
- Tavan B, Qomi M, Moslemi Z, Jafari Porferdosieh H, Mahmoudi SA, Moslemi A. Relationship between spiritual intelligence, academic enthusiasm, and vitality of students in Arak University of Medical Sciences. Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 2019; 19(27):239-247 .(Full Text in Persian)
- Ahmadi MS, Masoomi Jahandizi H, Hejazi M, Vakili MM.Prediction of Academic Enthusiasm Based on Self-regulated Learning Strategies and Academic Excitement in Medical Students .Journal of Education Strategies in Medical Science,2023;16(2):115-123 .(Full Text in Persian)
- Amini Aghblaghi Z, Nateghi F, Seifi M. The effectiveness of the electronic content of the experimental science course on the academic enthusiasm and vitality of the high school students based on the Scorm model. Journal of information and communication technology in educational sciences, 2023; 14(1):119-137.(Full Text in Persian)
- Mikhak A, Moradi A. A comparative study of the effect of academic counseling based on subjective academic success factors and objective academic success factors on academic motivation, academic enthusiasm, and academic self-efficacy. Journal of New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 2022; 5(47): 1-24.(Full Text in Persian)
- Yousefi Afarashte M. The relationship between formative assessment, academic enthusiasm, and the use of metacognitive strategies among medical students. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 2018;11(6):147-152.(Full Text in Persian)
- Shibak A, Salimi S. Investigating the mediating role of academic vitality in the relationship between intrinsic motivation and academic enthusiasm of students in Zahedan University of Farhangian. Journal of Institutional and Educational Studies, 2022;11(3):135-160.(Full Text in Persian)
- Javan Mojarad A, Sheikhi Fini A, Zeinalipour H, Abulqasemi A. The role of social and psychological capitals in predicting academic enthusiasm in students of Gilan University. Journal of Educational Psychology Studies, 2022; 19(45):14-28.(Full Text in Persian)
- Chamani M, Ajam A, Salmabadi M. Investigating the role of social intelligence and academic motivation in the academic enthusiasm of nursing students of Birjand University of Medical Sciences. Jundishapour Education Development Journal, 2017;8(4):399-408.(Full Text in Persian)
- Sivrikaya AH.The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement of the Students. Asian Journal of Education and Training, 2019; 5(2) :309-315.
- Wang M, Willett J, Eccles J. The assessment of school engagement: examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity .Journal of School Psychology, 2011;49(4): 465-480.
- Martin AJ, Liem, GAD. Academic personal bests (PBs), engagement, and achievement: A cross-lagged panel analysis. Journal of Learning and Individual Differences, 2010; 20(3):265-270.
- Sharifi AH. Life style; applied ethics. Second edition. 165th publication. Qom: Maarif publishing house; 2019.
- Fredricks JA, Blumenfeld PC, Paris AH.School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Review of Educational Research, 2004;74(1):59-109.
- Abbasi M, Dargahi Sh, Pirani Z, Bonyadi, F. The role of procrastination and motivational self-regulation in predicting students’ academic enthusiasm. Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 2015; 15(23): 160-169.(Full Text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 33 بار
- PDF دانلود شده: 28 بار