روابط ساختاری کارکرد خانواده و رفتارهای پرخطر نوجوانان با نقش واسطهای عوامل فردیروانشناختی
سلامت اجتماعی,
دوره 10 شماره 1,
27 فروردین 2023
,
صفحه 15-27
https://doi.org/10.22037/ch.v10i1.31698
چکیده
زمینه و هدف: یکی از پدیده های دوره نوجوانی رفتارهای پرخطر است، عوامل متعدد زیستی، شناختی، اجتماعی و خانوادگی زمینهساز بروز رفتارهای پرخطر هستند. هدف این مطالعه تعیین روابط ساختاری کارکرد خانواده و رفتارهای پرخطر نوجوانان با نقش واسطهای عوامل فردیروانشناختی می باشد.
روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی و بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری با مشارکت 900 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه استان قزوین در سال تحصیلی1400-1399 انجام شد. نمونه گیری به روش خوشهای و تصادفی انجام شد. دادهها با استفاده از مقیاس رفتار پرخطر نوجوانان ایرانی، پرسشنامه عواملخطرساز و حفاظتکننده جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و AMOS2-24 و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: ضریب همبستگی کارکرد خانواده با متغیر عوامل فردی روانشناختی 65/0، با رفتارهای پرخطر 33/0- بود. ضریب مسیر مستقیم بین کارکرد خانواده با رفتارهای پرخطر منفی و معنادار (001/0>P، 31/0-=β)، مسیر مستقیم کارکرد خانواده با عوامل فردیروانشناختی مثبت و معنادار (001/0>P، 73/0=β)، همچنین مسیر مستقیم عوامل فردیروانشناختی با رفتارهای پرخطر منفی و معنادار بود (001/0>P، 53/0-=β). ضریب مسیر غیرمستقیم کارکرد خانواده با رفتارهای پرخطر منفی و معنادار (001/0>P، 39/0-=β)، درنهایت ضریب مسیرکل (مجموع ضرایب مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم) بین کارکرد خانواده با رفتارهای پرخطر منفی و معنادار بود (001/0>P، 70/0-=β). شاخصهای نکویی برازش دادههای گردآوری شده نشان داد مدل از برازش مطلوبی برخوردار است.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد ارتباط کارکرد خانواده و رفتارهای پرخطر نوجوانان با نقش واسطهای عوامل فردیروانشناختی تبیین میشود. به عبارت دیگر، عملکرد ضعیف خانواده در کنار عوامل روانی، زمینه ساز شکل گیری رفتارهای پرخطر نوجوانان می شود.
- رفتارهای پرخطر، کارکرد خانواده، عوامل فردی روانشناختی
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Ghanbari Zarandi Z, Mohammadkhani S, Hasheminasab M. Structural Model of substance Abuse in Adolescents: Direct and Indirect Roles of Individual, Psychological, Family, and Social Factors. Etiadpajohi. 2016;10(38):87-102. (Full text in Persian)
3. Yaghobzade, M., Jabalameli, S., Kazemi, H., & Haghayegh, S.-A. Structural Model of Basic Psychological Needs and Hexaco Personality Traits with High-Risk Behaviors with the Mediating Role of Emotional Creativity among Students of Azad Universities in Isfahan Province. SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health). 2022;9(2):77-91. (Full text in Persian)
4. World Health Organization. Adolescent mental health Fact sheet. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health. (Accessed 17 November. 2021).
5. Haghdoost A, Abazari F, Abbaszadeh A, Rabori ED. Family and the risky behaviors of high school students. Iranian Red Crescent Medical Journal. 2014;16(10):1-11. (Full text in Persian)
6. Pirzadeh, H., Nazari, A., Zahrakar, K., & Babaei Givi, R. The Role of Family’s Function in Prediction of Tendency to Addiction and Related Disorders among Students (16 to 19 years ). SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health). 2016;3(1):21-30. (Full text in Persian)
7. Sharma M, Joshi HL. Role of family environment and parenting style in adjustment among male adolescents. Int J Curr Res Acad. 2015; 3(1):252-63.
8. Rabinowitz JA, Osigwe I, Drabick DA, Reynolds MD. Negative emotional reactivity moderates the relations between family cohesion and internalizing and externalizing symptoms in adolescence. Journal of adolescence. 2016;53:116-26.
9. Panaghi L, Mohammadi S, Poshtmashhadi M, Zadehmohammadi A, Ahmadabadi Z. High Risk Behaviors among Iranian Adolescents: Evaluating the Effect of Family Factors. PCP 2013;1(1):33-40. (Full text in Persian)
10. Heilman RM, Crişan LG, Houser D, Miclea M, Miu AC. Emotion regulation and decision making under risk and uncertainty. Emotion. 2010; 10(2):257.
11. Luk JW, Trim RS, Karyadi KA, Curry I, Hopfer CJ, Hewitt JK, Stallings MC, Brown SA, Wall TL. Unique and interactive effects of impulsivity facets on reckless driving and driving under the influence in a high-risk young adult sample. Personality and individual differences. 2017;114(1):7-42
12. Weiss NH, Sullivan TP, Tull MT. Explicating the role of emotion dysregulation in risky behaviors: A review and synthesis of the literature with directions for future research and clinical practice. Current opinion in psychology. 2015; 3(1):9-22.
13. Mohammadi, M., & Rahmati, F. Investigation of the Relationship between Family Relationship Styles and Risky Behaviors: The Mediating Role of Negative Affect and Emotion Regulation Difficulties. Social Welfare Quarterly, 2021;21(80):147-169. (Full text in Persian)
14. Nazari, M., Lotfi, M., & Amini, M. The Mediating Role of Emotion Regulation Difficulties in the Relationship between Family Communication Patterns with Tendency toward High-Risk Behaviors and Internet Addiction. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal. 2021;9(11):65-76. (Full text in Persian)
15. Heidari, M., Moheb, N., Vahedi, S., & Alivandi Vafa, M. Studying the causal relationships among parental psychological control, and mindfulness with adolescents' high-risk behaviors mediating the role of emotional self-regulation. Journal of Psychological Sciences. 2022; 21(115):1463-1484. (Full text in Persian)
16. Raykov, T., & Marcoulides, G. A. A first course in structural equation modeling: routledge. 2012 Aug 21.
17. Zadeh Mohammadi, A., Ahmadabadi, Z., & Heidari, M. Construction and Assessment of Psychometric Features of Iranian Adolescents Risk-Taking Scale. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 2011;17(3):218-225. (Full text in Persian)
18. Mohammadkhani S. Risk factors and protective factors of alcohol, smoking and other substances consumption among teenagers in the country. Psychology (psychology and educational sciences). 1387;4(12): 1-28. (Full text in Persian)
19. Kline, R. B. Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications. 2015 Nov 3.
20. Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. Applied multivariate research: Design and interpretation: Sage publications. 2016 Oct 18.
21. Ebrahimtabar Gerdroodbari, E., Emadian, S. O., & Mirzaeian, B. The effectiveness of family education classes on parental bonding and high-risk behaviors among adolescents. EBNESINA. 2021;23(3):43-51. (Full text in Persian)
22. Houck CD, Hadley W, Barker D, Brown LK, Hancock E, Almy B. An emotion regulation intervention to reduce risk behaviors among at-risk early adolescents. Prevention Science. 2016;17(1):71-82.
23. kohansal nalkiashari, S., Asadi Mujara, S., Akbari, B. Presenting a structural model of the relationship between perceived parenting styles and high-risk behaviors through mediation of resilience and emotion regulation in adolescents. Psychological Methods and Models. 2022;13(47):101-116. (Full text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 344 بار
- pdf دانلود شده: 188 بار