روابط ساختاری بین سلامت عمومی، تاب آ وری، هوش هیجانی، تعارض زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی و تعامل والد-کودک با توانمندسازی روان شناختی مادران دارای کودک 6 -4
سلامت اجتماعی,
دوره 10 شماره 1,
27 March 2023
,
صفحه 37-51
https://doi.org/10.22037/ch.v10i1.31664
چکیده
زمینه و هدف: سلامت عمومی، تابآوری، هوش هیجانی، تعارض زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی و تعامل والد-کودک به توانمندسازی روانشناختی مادران کمک میکند. این پژوهش با هدف تعیین روابط ساختاری سلامت عمومی، تابآوری، هوش هیجانی، تعارض زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی و تعامل والد-کودک با توانمندسازی روان شناختی مادران دارای کودک 6-4 سال انجام گرفت.
روش و مواد: این مطالعه به روش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری با مشارکت 257 مادر دارای کودک 4 تا 6 سال در زمستان سال 1399 در شهر اصفهان انجام شد. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سلامت عمومی، تابآوری، توانمندسازی روانشناختی، هوش هیجانی، رضایت زناشویی، فرسودگی والدگری، روابط میان دلبستگی و تعامل والد-کودک جمع آوری شد. به منظور مدلسازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای SPSS- 23 و PLS3 استفاده شد.
یافته ها: ضرایب مستقیم متغیرهای هوش هیجانی (41/0=β، 9/6=t)، تاب آوری (24/0=β، 9/3=t) و رضایت زناشویی (15/0=β، 4/2=t) با توانمندسازی روان شناختی معنی دار ولی ضرایب مستقیم روابط میان دلبستگی (03/0=β، 39/0=t)، فرسودگی والدگری (08/0-=β، 2/1=t)، سلامت عمومی (02/0-=β، 24/0=t)، تعامل والد-کودک با توانمندسازی روانشناختی (05/0=β، 62/0=t)، معنی دار نبود. ضرایب غیر مستقیم روابط میان دلبستگی از طریق تعامل والد- کودک و تاب آوری (04/0-=β، 7/2=t)، سلامت عمومی و
تاب آوری (03/0-=β، 5/2=t)، سلامت عمومی و رضایت زناشویی (02/0-=β، 2/2=t)، تعامل والد-کودک و هوش هیجانی (08/0-=β، 6/3=t)، تعامل والد-کودک و رضایت زناشویی (02/0-=β، 01/2=t)، سلامت عمومی و هوش هیجانی (04/0-=β، 5/2=t) با توانمندسازی روان شناختی معنی دار به دست آمد. همچنین ضرایب غیر مستقیم روابط میان فرسودگی والدگری از طریق تعامل والد- کودک و تاب آوری (01/0-=β، 99/1=t)، سلامت عمومی و تاب آوری (05/0-=β، 1/3=t)، سلامت عمومی و رضایت زناشویی (04/0-=β، 3/2=t)، تعامل والد- کودک و هوش هیجانی (02/0-=β، 603/2=t)، سلامت عمومی و هوش هیجانی بر توانمند سازی روان شناختی (07/0-=β، 52/3=t) معنی دار به دست آمد.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد هوش هیجانی، تاب آوری ورضایت زناشویی از جمله متغیرهای دارای اثر مستقیم بر توانمندسازی
روان شناختی و روابط میان دلبستگی و فرسودگی والدگری از متغیرهای دارای اثر غیرمستقیم بر توانمندسازی روانشناختی می باشد.
- توانمندسازی روان¬شناختی، سلامت روان، تابآوری، هوش هیجانی، رضایت زناشویی، فرسودگی والدگری، دلبستگی، تعامل والد-کودک.
ارجاع به مقاله
مراجع
1. Guinn AS, Ports KA, Ford DC, Breiding M, Merrick MT. Associations between adverse childhood experiences and acquired brain injury, including traumatic brain injuries, among adults: 2014 BRFSS North Carolina. Inj Prev. 2019;25(6):514–520. PMCID: PMC6462254
2. Mosavi HS, Khodabakhshi-Koolaee A. Effectiveness of client-centered play therapy on fear and anxiety in preschool children. Salamat Ijtimai (Community Health). 2016;3(4):261-269.
3. Malekpour N, Hassanvand MK, Faramarzi S. The effect of art therapy through using color activities on the level of happiness in children suffering from cancer. J Child Ment Health. 2022;9(1):1-14. [Full Text in Persian]
4. Roshan M, Aghayousefi A, Alipour A, Rezaee A. Effectiveness comparison of parent-child interaction therapy and mother's coping therapy on reduction of intensity of child behavior problems in 3–6-year-old children. Clinical Psychology and Personality. 2020;14(1):111-123. [Full Text in Persian]
5. Malik M, Sarwar S, Orr S. Agile practices and performance: Examining the role of psychological empowerment. Inter J Pro Management. 2021;39(1):10-20.
6. Meng L, Jin Y, Guo J. Meditating and/ or moderating role of psychological empowerment. Appl Nurs Res. 2016;30:104-110. PMID: 27091263
7. Qorbanpoor Lafmejani A, Fayyaz B, Rezaei S, Ramzani S. Structural model of the effects of psychological hardiness and self-esteem on students' psychological empowerment: Mediating role of academic self-concept. J Child Ment Health. 2019;6(2):168-179. [Full Text in Persian]
8. Imtiaz N. Impact of parenting style on psychological empowerment and academic achievement. J Psychol Psychother. 2017;7:5.
9. Tripathi N, Bharadwaja M. Empowering leadership and psychological health: The mediating role of psychological empowerment. Employee Responsibilities and Rights Journal. 2020;32(3):97-121.
10. Alizadeh A, Danesh P, Maleki A, Javaheri F. The association of healthy lifestyle components and mental health among men and women. Salamat Ijtimai (Community Health). 2020;7(3):328-339. [Full Text in Persian]
11. Mohammadipoor M, Jomenia S. The effectiveness of life skills training on mental health and professional performance of teachers. Salamat Ijtimai (Community Health). 2018;5(3):236-244. [Full Text in Persian]
12. Khodabakhshi Koolaee A, Bawi L. Comparison of mental health, happiness, and emotion control with adolescents’ residential centers of state welfare organization and family reared adolescents. Salamat Ijtimai (Community Health). 2016;2(3):157-164. [Full Text in Persian]
13. Webb R, Ayers S, Rosan C. A systematic review of measure of mental health and emotional wellbeing in parents of children aged 0-5. J Affect Disord. 2018;225:608-617. PMID: 28889046
14. Azim Oghlui Oskooi P, Farahbakhsh K, Moradi O. Effective fields the experience of mourning after the death of a family member: A phenomenological study. Counseling Culture and Psycotherapy. 2021;12(45):117-160. [Full Text in Persian]
15. Masten AS, Motti‐Stefanidi F. Multisystem resilience for children and youth in disaster: Reflections in the context of COVID‐19. Adversity and Resilience Science. 2020;1(2):95–106. PMCID: PMC7314620
16. Cambric M. Validating the construct of resiliency in the health literacy and resiliency scale (HLRS-Y) with the child and youth resiliency measure (CYRM-28). (Doctoral dissertation); 2020. Retrieved from, https://pqdtopen.proquest.com/doc/2283388782.html?FMT=ABS
17. Southwick SM, Lowthert BT, Graber AV. Relevance and application of logotherapy to enhance resilience to stress and trauma. Logotherapy and existential analysis: Springer. 2016;131-149.
18. Panahali A, Zanjani S. The efectiveness of group logotherapy on resilience among women with alexithymia symptoms. Journal of Clinical Psychology. 2019;11(1):59-72. [Full Text in Persian]
19. Cambric M. Validating the construct of resiliency in the health literacy and resiliency scale (HLRS-Y) with the child and youth resiliency measure (CYRM-28). (Doctoral dissertation). 2019. Retrieved from, https://pqdtopen.proquest.com/doc/2283388782.html?FMT=ABS
20. Danese A, Smith P, Chitsabesan P, Dubicka B. Child and adolescent mental health amidst emergencies and disasters. The British Journal of Psychiatry. 2020;216:159–162. PMID: 3171871
21. Sheikhol-Eslami R, Hassan-Nia S. The mediating role of emotional intelligence on the causal relationship between parental meta-emotion and child resiliency. Journal of Family Psychology. 2021;2(1):71-82. [Full Text in Persian]
22. Amirkhanloo A, Dousti Y, Donyavi R. Comparing the effectiveness of cognitive-behavioural therapy with emotional intelligence training on reducing aggression among adolescents with conduct disorder. Salamat Ijtimai (Community Health). 2022;9(1):25. [Full Text in Persian]
23. Roskam I, Brianda ME, Mikolajczak MA. Step forward in the conceptualization and measurement of parental burnout: The Parental Burnout Assessment (PBA). Front Psycho. 2018;9:758. PMID: 29928239
24. Dasarband B, Panaghi L, Mootabi F, Shahbazi H. The role of spouse abuse in couple burnout: The balancing effect of stress coping strategies. Salamat Ijtimai (Community Health). 2018;5(1):94-104. [Full Text in Persian]
25. Tariq I, Asad MS, Majeed MA, Fahim U. Work-family conflict, psychological empowerment, and turnover intentions among married female doctors. Bangladesh Journal of Medical Science. 2021;20(4):855-863.
26. Abdollahi E, Taher M. The effectiveness of parenting skills training on emotional-behavioral problems and parent-child relationships. J Child Ment Health. 2020;6(4):290-304. [Full Text in Persian]
27. Burr JA, Han SH, Peng C. Childhood friendship experiences and cognitive functioning in later life: The mediating roles of adult social disconnectedness and adult loneliness. The Gerontologist. 2020;60:1456-1465.
28. Faraji M, Makvandi B, Bakhtiyar Pour S, Eftekhar Saadi Z, Ehteshamzadeh P. Effectiveness of the training of emotion regulation strategies on the development of moral judgment, pro-social behavior and anger control in the students in Ahwaz City. Journal of School Psychology. 2020;9(3):162-180. [Full Text in Persian]
29. Hashemi Z, Einy S. The effectiveness of parent-child interactive therapy on parenting stress and parenting self-efficacy of mothers of children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2021;10(3). [Full Text in Persian]
30. Yeh Y, Li P, Lin C. The interactive effects of associative response priming and personality traits on insight problem solving over time. J Global Edu & Research, 2020;4(1):14-32.
31. Salehi H, Hashemian K. The relationship between cognitive emotion regulation, occupational stress and general health among nurses working in private hospitals in Tehran. Salamat Ijtimai (Community Health). 2022;7(1):35-38. [Full Text in Persian]
32. Teymoornezhad K, Sarihi R. Effects of organizational learning on psychological empowerment, in the ministry of economic affairs and finance. Manag Studi Develop and Evolu, 2010;20(62):37-59.
33. Klohnen EC. Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology. 1996;70:1067-1079. PMID: 8656335
34. Fazel Z, Yazdkhasti F. Developing a structural equation modeling of the role of academic stressors on resilience, motivation and academic burnout among pre-university female in Isfahan. New Educational Approaches. 2017;11(2):107-126. [Full Text in Persian]
35. Ganji H, Mirhashmi M, Thabit M. Preliminary standardization of Bradbury-Graves emotional intelligence test. Journal of Thought and Behaviour in clinical psychology (thought and behaviour). 2017; 2(1). [Full Text in Persian]
36. Abbaspour Z, Karimi-Vardanjani M, Khojastehmehr R. The mediating role of fulfillment of marital expectations in the effect of marital satisfaction on high marital expectations, Optimism and relationship self-efficacy in University Personell. Positive Psychology Research. 2020;5(4):1-14. [Full Text in Persian]
37. Soleimani H, Bashash L, Latifian M. Psychometric properties of the intermediate attachment relationships questionnaire for the middle age period of childhood. Journal of Psychological Methods and Models. 2022;4(16):41-63.
38. Driscoll K, Pianta RC. Mother’s and father’s perceptions of conflict and closeness in parent- child relationships during early chilhood. Journal of early chilhood and infant psychology. 2011;7:1-18.
39. Javadi F, Hassanzadeh S, Afrooz G, Ghasemzadeh S. The effectiveness of parent-child interaction therapy (PCIT) on the relationship between children with autism spectrum disorder and their families. Journal of Applied Psychological Research. 2020;11(3):37-54. [Full Text in Persian]
- چکیده مشاهده شده: 215 بار
- pdf دانلود شده: 187 بار