اثربخشی آموزش مجازی شفقت به خود بر مهارت¬های تنظیم ¬هیجان و سبک های مقابله ای در دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان: یک مطالعه راهنما
سلامت اجتماعی,
دوره 10 شماره 3,
31 مرداد 2023
,
صفحه 32-42
https://doi.org/10.22037/ch.v10i3.31630
چکیده
زمینه و هدف: عدم استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان و سبک های مقابله ای ناکارآمد می تواند بر سلامت روان و عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مجازی شفقت به خود بر مهارت های تنظیم هیجان و سبک های مقابله در دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان انجام شد.
روش و مواد: پژوهش حاضر ازنوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه با مشارکت 30 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به طورتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان Garnefski و پرسشنامه سبک های مقابله ای Lazarus and Folkman استفاده شد. گروه آزمایش، آموزش مجازی شفقت به خود را در هشت جلسه شصت دقیقهای دریافت کرد. داده های جمع آوری شده در نرم افزار آماری SPSS- 23 با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) نمرات مهارت های منفی تنظیم هیجان در گروه آزمایش از (8/7) 8/64 قبل از مداخله به (3/6) 5/58 بعد از مداخله کاهش یافت (001/0=P). نمرات مهارت های مثبت تنظیم هیجان در گروه آزمایش از (1/8) 7/50 قبل از مداخله به (8/9) 58 بعد از مداخله افزایش یافت (033/0=P). همچنین میانگین (انحراف معیار) نمرات سبک های مقابله ای مسأله مدار در گروه آزمایش از (1/10) 8/87 قبل از مداخله به (1/9) 2/99 بعد از مداخله افزایش یافت (001/0=P). نمرات سبک های مقابله ای هیجان مدار در گروه آزمایش از (6/9) 6/88 قبل از مداخله به (7/10) 4/94 بعد از مداخله افزایش یافت (037/0=P). در گروه گواه تفاوتی بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون مشاهده نشد.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد آموزش مجازی شفقت به خود موجب بهبود مهارت های تنظیم هیجان و استفاده از سبک های مقابله در دانشجویان شد.
- شفقت به خود، تنظیم هیجان، سبک های مقابله
ارجاع به مقاله
مراجع
2. Beharu WT. Psychological Factors Affecting Student Academic Performance among Freshman Psychology Students in Dire Dawa University. Journal of Education and Practice. 2018; 9(4):59-65.
3. Extremera N, Quintana-Orts C, Sánchez-Álvarez N, Rey L. The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies on Problematic Smartphone Use: Comparison between Problematic and Non-Problematic Adolescent Users. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019; 16(17), 3142.
4. Balzarotti S, Biassoni F, Villani D, Prunas A, Velotti P. Individual Differences in Cognitive Emotion Regulation: Implications for Subjective and Psychological Well-being. Journal of Happiness Studies. 2016; 2 (17): 125-43.
5. Tamir M. Why do People Regulate Their Emotions? A Taxonomy of Motives in Emotion Regulation. Pers. Soc. Psychol. Rev. 2016; 2 (20): 199–222.
6. Wang H, Xia Q, Xiong Z, Li Z, Xiang W, Yuan Y, Liu Y, Li Z. The psychological distress and coping styles in the early stages of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic in the general mainland Chinese population: A web-based survey. PLoS One. 2020; 15(5):e0233410.
7. Leszko M, Iwan´ ski R and Jarze˛ bin´ ska A.The Relationship between Personality Traits and Coping Styles among First-Time and Recurrent Prisoners in Poland. Front. Psychol. 2020; 10:2969.
8. Butz S, Stahlberg D. The Relationship between Self-Compassion and Sleep Quality: An Overview of a Seven-Year German Research Program. Behav Sci (Basel). 2020; 10(3):64.
9. Lander, A. Developing Self Compassion as a Resource for Coping with Hardship Exploring the Potential of Compassion Focused Therapy. Child and Adolescent Social Work Journal. 2019; (1):1-14.
10. Matos M, Duarte C, Duarte J, Pinto-Gouveia J, Petrocchi N, Basran J, et al. Psychological and Physiological Effects of Compassionate Mind Training: A Pilot Randomized Controlled Study. Mindfulness. 2017; 8(6):1699-712.
11. Chu XW, Fan CY, Liu QQ, Zhou ZK. Cyberbullying victimization and symptoms of depression and anxiety among Chinese adolescents: Examining hopelessness as a mediator and self-compassion as a moderator. Computers in Human Behavior. 2018; 86:377-86.
12. Salgo E, Szeghalmi L, Bajzát B, Beran E, Unoka Z. Emotion Regulation, Mindfulness, and Self-compassion among Patients with Borderline Personality Disorder, Compared to Healthy Control Subjects. PLOS ONE. 2021: (16): 248-409.
13. Beato AF, da Costa LP, Nogueira R. Everything Is Gonna Be Alright with Me: The Role of Self-Compassion, Affect, and Coping in Negative Emotional Symptoms during Coronavirus Quarantine. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2021; (18):1-15.
14. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Depression. Personality and Individual Differences. 2001; 30:1311–27.
15. Besharat MA, Bazzazian S. Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in a Sample of Iranian Population. Advances in Nursing & Midwifery. 2015; 24(84):61-70. (Full text in Persian)
16. Lazarus RS. Folkman S. Coping as a Mediator of Emotion, Journal of Personality and Social Psychology. 1988; 54: 466-75.
17. Padyab M, Ghazinour M, Richter J. Factor Structure of the Farsi Version of the Ways of Coping Questionnaire. Journal of Applied Social Psychology.2012; 42. 10.1111/j.1559-1816.2012.00928.x.
18. Borjali M, Rahmani S, Karimi A, Zeinali M. Comparison of the Impact of Self-Compassion-Focused Therapy and Metacognitive Therapy on Depression Symptoms and Difficulties in Emotion Regulation in Depressed Armed Forces Personnel. Journal of military Psychology. 2021; 11(44):5-16. (Full text in Persian)
19. Rahmani S, Rahmati A, Kazemi Rezaei SA, Pishgahi B. The Effectiveness of Self-Compassion Therapy on Cognitive Emotion Regulation Strategies and Anxiety Sensitivity in Female Nurses. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2020; 8(4):99-110. (Full text in Persian)
20. Abooei A, Barzegar bafrooee K, Rahimi M. The effectiveness of Self-compassion Training on Emotion Regulation of Female Students with Specific Learning Disorder. Journal of Educational Psychology Studies. 2021; 18(43): 101-21. (Full text in Persian)
21. Kord B, Karimi S. The Prediction of Emotional Regulation Based on the Students' Self-compassion and Body Image. Journal of Educational Psychology Studies. 2017; 14(28): 207-30. (Full text in Persian)
22. Diedrich A, Hofmann S, Cuijpers P, Berking M. Self-compassion Enhances the Efficacy of Explicit Cognitive Reappraisal as an Emotion Regulation Strategy in Individuals with Major Depressive Disorder. Behaviour Research and Therapy. 2016; 82. 10.1016/j.brat.2016.04.003.
23. Bonanno GA, Burton CL. Regulatory Flexibility: An Individual Differences Perspective on Coping and Emotion Regulation. Perspectives on Psychological Science. 2013; 8(6):591-612.
24. Babaei Garmkhani M, Kasaii A, Zahrakar K, Asadpoor E. Effectiveness of Compassion Focused Group Counseling on Emotion Regulation Strategies and Marital Satisfaction of Betrayal Women with Cyber Infidelity. Family Counseling and Psychotherapy. 2020; 9(2): 73-92. (Full text in Persian)
25. Rezaei AM, Sharifi T, Ghazanfari A, Aflaki E, Bahre Dar MJ. Effectiveness of Treatment Based on Acceptance and Commitment, Compassion-Based Therapy and Combination Therapy on Depression, Anxiety Quality of Life in Patients with Lupus. Quarterly Journal of Health Psychology. 2020; 9(1):127-44. (Full text in Persian)
- چکیده مشاهده شده: 283 بار
- pdf دانلود شده: 239 بار