اثربخشی آموزش مبانی نظریه انتخاب بر خودتمایزیافتگی، خودگسستگی و قربانی قلدری شدن در نوجوانان دبیرستانی
سلامت اجتماعی,
دوره 8 شماره 4,
1 September 2021
,
صفحه 81-91
https://doi.org/10.22037/ch.v8i4.31256
چکیده
زمینه و هدف: مشکلاتی مانند خودگسستگی، فقدان خودتمایزیافتگی و قربانی قلدري شدن در مدرسه از مشكلات دوره نوجواني هستند که به مداخلات مناسب و مؤثر نیاز دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مبانی نظریه انتخاب بر تمایز یافتگی خود، خودگسستگی و قربانی قلدری شدن در نوجوانان دبیرستانی بود.
روش و مواد: روش تحقیق در مطالعه حاضر آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 98-1397 بود، که بنا به اعلام مرکز آمار اداره آموزش و پروش تعداد آنها در آن زمان 52208 نفر بوده است. نمونه تحقیق 60 دانش آموز متوسطه دوم بودند که در مرحله اول به روش تصادفی خوشه ای و در مرحله دوم تصادفی طبقه ای ( قرعه کشی ) انتخاب شدند. این تعداد به طور تصادفی به دو گروه 30 نفری تقسیم و سپس به قید قرعه به عنوان گروه آزمایش و گروه گواه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه تمایز یافتگی خود (DSI)، پرسشنامه خودگسستگی و پرسشنامه قلدری در مدرسه Oleus بدست آمدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری یا مانکوا استفاده شد. ضمنا تمام مراحل تحقیق با نرم افزار SPSS.22 انجام شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان در گروه آزمایش، 5/16 (7/4) و در گروه گواه، 6/16 (1/4) سال بود. میانگین (انحراف معیار) خودتمایز یافتگی گروه آزمایش در پیش آزمون (9/24) 8/111 بود که در پس آزمون به (7/29) 1/140 افزایش یافت (001/0>P). میانگین (انحراف معیار) خود گسستگی واقعی-آرمانی گروه آزمایش در پیش آزمون (2/2) 2/10 بود که در پس آزمون به (2/2) 6/6 کاهش یافت (001/0>P). میانگین (انحراف معیار) خودگسستگی واقعی- بایسته گروه آزمایش در پیش آزمون (2/2) 6/10 بود که در پس آزمون به (1/2) 7/6 کاهش یافت (001/0>P) میانگین (انحراف معیار) قربانی قلدری شدن گروه آزمایش در پیش آزمون (2/2) 6/13 بود که در پس آزمون به (7/1) 9/9 کاهش یافت (001/0>P) میانگین
(انحراف معیار) قلدری گروه آزمایش در پیش آزمون (1/2) 7/14 بود که در پس آزمون به (8/1) 3/11 کاهش یافت (001/0>P). در گروه گواه تفاوت میانگین (انحراف معیار) نمرات در پیش آزمون و پس آزمون هیچ کدام از متغیرهای مطالعه از نظر آماری معنادار نبود.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد آموزش مبانی نظریه انتخاب موجب افزایش خودتمایزیافتگی و کاهش خودگسستگی و قربانی قلدری شدن در نوجوانان دبیرستانی شد.
- نوجوانان، قربانی قلدری شدن، خودگسستگی، خودتمایزیافتگی، نظریه انتخاب
ارجاع به مقاله
مراجع
Edward Bratter T. Compassionate confrontation psychotherapy: Working with gifted but self-destructive adolescents in a therapeutic boarding school. Adolescent Psychiatry. 2011;1(3):227-34.
Britzman MJ, Nagelhout SE, Cameron AJ. Pursuing a quality life by clarifying our quality worlds and making need-fulfilling choices. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy. 2011;31(1):31-40.
Enayati M, Dousti Y, Mirzaian B. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on the Quality of Life and Psychosocial Flexibility of Female Junior High School Students with Special Learning Disorders in Sari. Avicenna Journal of Neuro Psycho Physiology. 2018;5(3):139-46.
Kärnä A, Voeten M, Poskiparta E, Salmivalli C. Vulnerable children in varying classroom contexts: Bystanders' behaviors moderate the effects of risk factors on victimization. Merrill-Palmer Quarterly. 2010;1(2):261-82.
Kianipour O, Hoseini B. Effectiveness of training the choice theory of Glasser to teachers on improvement of students’ academic qualification. Journal of Educational and Instructional Studies in the World. 2012;2(2):117-23.
Naimi S, Rezai Niaraki F. Effectiveness of Self-Differentiation Training on Self-Differentiation, Test-Anxiety and Self-Efficacy among Students in Saveh City. European Online Journal of Natural and Social Sciences. 2013;2(2):317-25.
Mercherson AD, Grant G. Applications of choice theory and reality therapy with challenging youth. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy. 2011;31(1):84-92.
Salmivalli C, Kärnä A, Poskiparta E. Counteracting bullying in Finland: The KiVa program and its effects on different forms of being bullied. International Journal of Behavioral Development. 2011;35(5):405-11.
Salmivalli C, Voeten M, Poskiparta E. Bystanders matter: Associations between reinforcing, defending, and the frequency of bullying behavior in classrooms. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. 2011;40(5):668-76.
Hong JS, Espelage DL. A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis. Aggression and violent behavior. 2012;17(4):311-22.
Houlston C, Smith PK, Jessel J. The Relationship Between Use of School‐Based Peer Support Initiatives and the Social and Emotional Well‐Being of Bullied and Non‐bullied Students. Children & Society. 2011;25(4):293-305.
Hosseinizadeh M. Examining the relationship between differentiation of self components and social adjustment. Procedia Soc Behav Sci. 2014;113:84-90.
Ahadzadeh AS, Sharif SP, Ong FS. Self-schema and self-discrepancy mediate the influence of Instagram usage on body image satisfaction among youth. Computers in Human Behavior. 2017;68:8-16.
Akbari-balootbangan A, Talepasand S. The Factorial Structure and Psychometric Properties of Bullying Prevalence Questionnaire in Secondary Schools. Journal of Education and Community Health.2015;2(2):10-19(Full Text in Persian).
Lampis J, Cataudella S, Busonera A, Skowron EA. The role of differentiation of self and dyadic adjustment in predicting codependency. Contemporary Family Therapy. 2017;39(1):62-72.
Sasani M, Aghdam GF, Rezazadeh M. Comparing the Effectiveness of Self-Differentiation and Really Therapy Training on Intimacy, Compatibility and Assertiveness of Married Women. Psychotherapy. 2020;2(9):1-9 (Full Text in Persian).
Hajhosseini M. Effectiveness of Group Counseling based on Reality Therapy on Academic Procrastination and Behavioral Self-Regulation of Students. International Journal of Behavioral Sciences. 2016;10(3):119-24.
Pouravari M, Zandipour T, Pouravari M, Salehi S. The Effectiveness of Group Choice Theory and Reality Therapy Training on Reducing the Aggression in Female Students. International Journal of Applied Behavioral Sciences. 2018;3(4):50-6.
Choi SW, Murdock NL. Differentiation of self, interpersonal conflict, and depression: The mediating role of anger expression. Contemporary family therapy. 2017;39(1):21-30.
Zare F, Namdarpour F. The effectiveness of choice theory training on the mental health of adolescent girls. International Archives of Health Sciences. 2020;7(3):131-6.
Mahdiyanfar F, Kimiaei SA, Ghanbari Hashem Abadi BA. Examining the effectiveness of psycho-social empowerment based on choice theory on reducing depression and aggression in women with husbands in prison in 2014. Iranian Journal of Forensic Medicine. 2016;21(3):167-77 (Full Text in Persian).
- چکیده مشاهده شده: 194 بار
- pdf دانلود شده: 119 بار
- پرسشنامه تمایزیافتگی دانلود شده: 0 بار
- پرسشنامه خود گسستگی دانلود شده: 0 بار
- پرسشنامه قلدری در مدرسه دانلود شده: 0 بار