رابطه بين جهتگيري اهداف و راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان با هيجانات پيشرفت مثبت و منفي
سلامت اجتماعی,
دوره 7 شماره 4,
22 آذر 2020
,
صفحه 447-459
https://doi.org/10.22037/ch.v7i4.31193
چکیده
زمینه و هدف: هيجانات براي يادگيري و پيشرفت دانشآموزان و دانشجويان از اهميت ويژهاي برخوردار است. هدف این پژوهش تعیین رابطه بين جهتگيري اهداف پيشرفت و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان با هيجانات پيشرفت مثبت و منفي تحصیلی در دانشجويان دانشگاه پيامنور استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99-1398 بود.
روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع همبستگي بود و جامعه آماری آن همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی است که در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 به تحصیل اشتغال داشتند. براساس روش نمونهگیری خوشهای تعداد 391 نفر شامل 264 نفر دختر و 105 نفر پسر انتخاب شدند. برای گردآوري دادهها از پرسشنامههاي جهتگيري اهداف، راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان و هيجانات پيشرفت استفاده شد. براي محاسبه رابطه بين متغيرها از آزمون ضريب همبستگي پيرسون، و براي بررسي تأثير متغيرهاي پيشبين بر متغير ملاک از آزمون رگرسيون گام به گام و جهت تجزيه و تحليل دادهها از نرمافزار SPSS-24 انجام شد.
یافته ها: با افزایش جهتگیری هدف تسلط مدار گرایشی با میانگین (انحراف معیار) (4) 9/16،جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی (2/4) 6/16، جهتگیری هدف عملکرد گرایشی (4) 1/17 و سبکهای تنظیم هیجانی شناختی سازگار(7/12) 2/59،نمره هیجانات پیشرفت مثبت (6/20) 3/102 افزایش یافت (001/0>P) و نمره هیجانات پیشرفت منفی (9/29) 7/105 کاهش یافت (001/0>P). با افزایش سبکهای تنظیم هیجانی شناختی ناسازگار با میانگین (انحراف معیار) (1/9) 1/41، هیجانات پیشرفت منفی (9/29) 7/105 افزایش یافت. جهتگيري هدف تسلط مدار گرايشي، سبکهاي تنظيم هيجاني شناختي سازگار و جهتگيري عملکرد گرايشي 6/31% از واريانس متغير هيجانات پيشرفت مثبت دانشجويان را تبيين ميکنند. همچنین مؤلفههای جهتگيري هدف تسلط مدار گرايشي، سبکهاي تنظيم هيجاني شناختي ناسازگار و سبکهاي تنظيم هيجاني شناختي سازگار20% از واريانس متغير هيجانات پيشرفت منفي دانشجويان را تبيين ميکنند.
نتیجه گیری: با افزایش نمرات مؤلفههای جهت گیری اهداف شامل جهتگیری هدف تسلط مدار گرایشی، جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی و جهتگیری هدف عملکرد گرایشی، نمره هیجانات پیشرفت مثبت دانشجویان افزایش و هیجانات پیشرفت منفی کاهش یافت. همچنین با افزایش سبکهای تنظیم هیجان شناختی سازگار، میزان هیجانات پیشرفت مثبت افزایش و میزان هیجانات پیشرفت منفی کاهش یافت. با افزایش سبکهای تنظیم هیجان شناختی ناسازگار نیز هیجانات پیشرفت منفی افزایش یافت.
- جهتگيري اهداف، راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان، هيجانات پيشرفت مثبت، هيجانات پيشرفت منفي
ارجاع به مقاله
مراجع
Markus H, & Wurf E. The dynamic of self-concept: a social psychological perspective. Annual Review of Psychology. 1987; 38(2): 299-337.
Day C, & Lee J C K. Emotions and educational change: Five key questions. In New Understandings of Teacher's Work (pp. 1-11). Springer Netherlands. 2011
Pekrun R. The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 2006; 18, 315–341. doi:10.1007/s10648-006-9029-9
Pekrun R, Frenzel A C, Goetz T, & Perry R P. The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In Emotion in Education; Schurtz, P.A., Pekrun, R., Eds., Academic Press: Amsterdan, The Netherlands, 2007; pp. 13–36.
Kring A M., & Sloan D M. Emotion regulation in psychopathology: A trans diagnostic approach to etiology and treatment. New York: Guilford. 2010
Putwain D W. An examination of the self-referent executive processing model of test anxiety: Control, emotional regulation, self-handicapping, and examination performance. Eur. J. Psychol. Educ. 2019; 1–18.
Kamijo N, Yukawa S.The Role of Rumination and Negative A_ect in Meaning Making Following Stressful Experiences in a Japanese Sample. Front. Psychol. 2018; 9, 2404.
de la Fuente J. Competence for Studying, Learning and Performance under Stress: Self-help Guide for University Students, Graduates and Professional Examination Candidades; e-Publishing Series I+ D+ I; Education & Psychology I+ D+ I: Almería, Spain, 2015.
Goetz T, Frenzel A C, Pekrun R. Regulation von Langeweile im Unterricht. Was Schülerinnen und Schüler bei der “Windstille der Seele” (nicht) tun [Regulation of boredom during classroom instruction]. Unterrichtswissenschaft. 2007; 35, 312–333.
Pekrun R, Goetz T, Daniels L M, Stupnisky R H. & Perry R P. “Boredom in achievement settings: Exploring control value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion”. Journal of Educational Psychology, 2010; 102, 531-549.
Govaerts S, & Gre´goire J. Development and construct validation of an academic emotions scale. International Journal of Testing, 2008; 8, 34–54. doi:10.1080/15305050701808649
Weiner B. The development of an attribution-based theory of motivation: A history of ideas. Educational Psychologist, 2010; 45, 28–36. doi:10.1080/00461520903433596
Watson D, Clark L A, & Tellegen A. “Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales”, Journal of Personality and Social Psychology, 1988; 54: 1063-1070.
Riemer V, & Schrader C. Mental Model Development in Multimedia Learning: Interrelated E_ects of Emotions and Self-Monitoring. Front. Psychol. 2019; 10, 899.
Frenzel A C, Becker-Kurz, B, Pekrun R, Goetz T, & Lüdtke O. Emotion transmission in the classroom revisited: A reciprocal e_ects model of teacher and student enjoyment. J. Educ. Psychol. 2018; 110, 628–639.
Pekrun R, Goetz T & Perry R P. Academic Emotions Questionnaire (AEQ); User’s manual; Department of Psychology, University of Munich: Munich, Germany, 2005; Available online: https://es.scribd.com/doc/ 217451779/2005-AEQ-Manual (accessed on 20 March 2020).
Jermann F, Van-Der-Linden M, Acremont M, & Zermatten A. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ): Confirmatory Factor Analysis and Psychometric Properties of the French Translation. Eur. Journal Psychology Assessment, 2006; 22(2), 126-131.
Eisenberg N, Hofer C, Sulik M J, & Spinrad T L. Selfregulation, effortful control, and their socioemotional correlates. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation 2014; (2nd ed., pp. 157–172). New York, NY: Guilford Press.
Ames C. Classrooms: Goal, structures, and student motivation. J Educ Psychol. 1992; 84(3): 261-71.
Ryan R M, & pintrich P R. Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents’ help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 2011; 89(2),329-341.
Hoffman R L, Hudak-Rosander C, Datta J, Morris J B, Kelz R R. Goal orientation in surgical residents: a study of th e motivation behind learning. J Surg Res. 2014;190(2):451-456. doi: 10.1016/j.jss.2014.01.005 pmid: 24503214
Pintrich P R. An achivment goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory and reserch. Contemp Educ Psychol. 2000; 25(3): 92-104.
Lee J Q, Mcinerney D M, Liem D, & Ortiga Y. The relationship between future goals and achivment goal orientation; An intrinsic-extrinsic 2010.
Kaplan A, & Flum H. Achivment goal orientation and identity formation styles. Educ Reserch Rev. 2010; 5(5): 50-67.
Dweck C S, & Leggett E. A social cognitive approach to motivation and personality. Journal of Psychological Review, 1988; 95, 256-273.
Elliot A J, & McGregor H. A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 2001; 80 (3), 501-519
Garnefski N, Kraaij V, & Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation, and emotional problems. Personality and Individual Differences. 2001; 30 (8). PP 1311-1327.
Hasani J. The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Journal of Clinical Psychology. 2011; Vol. 2, No. 3 (7): 73-85.
Garnefski N, & Kraaij V. The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Psychometric Features and Prospective Relationships with Depression and Anxiety in Adults. European Journal of Psychological Assessment. 2007; Vol. 23(3):141-149.
YokuŞ T, YokuŞ H, & KalaycioĞlu G. The Analysis Of Cognitive Emotion Regulation Skills Of Pre-Service Music Teachers In Terms Of Different Variables. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education. 2013; volume 2, issue 1. www.ijtase.net.
Zhu X, Auerbach r p, Yao Sh, Abela J R, Xiao J, & Tong X. Psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire: Chinese version. Cognition & Emotion. 2008; Volume 22, Issue 2. Pp 288-307.
Pekrun R, Goetz T & Perry R P. Academic Emotions Questionnaire (AEQ); User’s manual; Department of Psychology, University of Munich: Munich, Germany, 2005; Available online: https://es.scribd.com/doc/217451779/2005-AEQ-Manual (accessed on 20 March 2020).
Shokri O, Tamizi N, Abdollahpour M A, Taghvaiy niya A. Validation of the Achievement Goal Questionnaire-Revised Among University Students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2015; Vol 3, Num 4: 107-122.
Gratz K L, & Roemer L. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 2004; 26, 41–54.
- چکیده مشاهده شده: 340 بار
- PDF دانلود شده: 163 بار