Publisher: Social Determinants of Health Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
  • ورود
  • فارسی
    • English

سلامت اجتماعی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • تیم سردبیری
    • بانک ها و نمایه ها
    • ذخیره مقالات
    • اخلاق نشر
    • دسترسی آزاد
    • رعایت حریم خصوصی
    • سیاست کپی رایت (حق تکثیر و انتشار)
    • سیاست داوری
    • اطلاعات تماس
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • ارسال مقاله و راهنماها
  • پیگیری و پروفایل
  • شماره ها
    • شماره جاری
    • آرشیو
  • English
  • وب سایت روش تحقیق و مقاله نویسی
  • اخبار - چنانچه مشاهده صفحه مشکل دارد با فایرفاکس وارد شوید
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 8 شماره 1: زمستان 1399
  4. مقالات پژوهشی اصیل

دوره 8 شماره 1

اسفند 2021

اثربخشی نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان 12-10 ساله

  • بای محمد چندری
  • محمد کاظم فخری
  • یارعلی دوستی

سلامت اجتماعی, دوره 8 شماره 1, 20 اسفند 2021 , صفحه 39-46
https://doi.org/10.22037/ch.v8i1.25664 چاپ شده: 2020-12-08

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال رفتاری ممکن است در معرض آسیب های مختلفی قرار بگیرند که بر سلامت و رفاه آنها در درازمدت تأثیر بگذارد. هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان ۱۲-۱۰ ساله بود.

روش و مواد: روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر گنبدکاووس در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بودند. با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 60 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفر نقاشی درمانی و شاهد قرار داده شدند. در این مطالعه برای گروه آزمایش، مداخله هنر درمانی مارتین صورت گرفت امّا در گروه شاهد، مداخله ای انجام نشد. از پرسشنامه رفتاری راتر فرم معلم جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. داده های این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کواریانس یک راهه و نرم افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن دانش آموزان گروه آزمایش (6/1) 4/10 و گروه شاهد (7/1) 6/10 سال بود. میانگین (انحراف معیار) مشکلات رفتاری گروه آزمایش در پیش آزمون (9/7) 5/10 بود که در پس آزمون به (4/4) 7/5 کاهش یافت (01/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه شاهد در پیش آزمون (3/6) 6/10 بود که در پس آزمون به (8/6) 5/10 رسید که از نظر آماری معنادار نبود.

نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش نقاشی درمانی منجر به کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان شد.

کلمات کلیدی:
  • دانش آموزان، مشکلات رفتاری، نقاشی درمانی
  • PDF

ارجاع به مقاله

چندری ب. م., فخری م. ک., & دوستی ی. (2020). اثربخشی نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان 12-10 ساله. سلامت اجتماعی, 8(1), 39–46. https://doi.org/10.22037/ch.v8i1.25664
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Hashemian P, Jarahi L. Effect of painting therapy on aggression in educable intellectually disabled students. Psychology. 2014;5(18):2058-63.

Bazargan Y, Pakdaman S. The Effectiveness of Art Therapy in Reducing Internalizing and Externalizing Problems of Female Adolescents. Archives of Iranian Medicine (AIM). 2016;19(1):51-6.

Slayton SC, D'Archer J, Kaplan F. Outcome studies on the efficacy of art therapy: A review of findings. Art therapy. 2010;27(3):108-18.

Cohen-Mansfield J. Nonpharmacologic treatment of behavioral disorders in dementia. Current Treatment Options in Neurology. 2013;15(6):765-85.

Craig F, Operto FF, De Giacomo A, Margari L, Frolli A, Conson M, Ivagnes S, Monaco M, Margari F. Parenting stress among parents of children with neurodevelopmental disorders. Psychiatry research. 2016;242:121-9.

McDonald A, Drey NS. Primary-school-based art therapy: a review of controlled studies. International Journal of Art Therapy. 2018;23(1):33-44.

Durualp E, Altay N. A comparison of emotional indicators and depressive symptom levels of school-age children with and without cancer. Journal of Pediatric Oncology Nursing. 2012;29(4):232-9.

Eimani-Oshnari M, Amiri-Majd M, Babakhany V. A Comparison of emotional and behavioral problems in children with ADHD at home and school. J Anal Res Clin Med. 2014;2(2):64-70.

Zarafshan H, Mohammadi MR, Salmanian M. Prevalence of anxiety disorders among children and adolescents in Iran: a systematic review. Iranian journal of psychiatry. 2015;10(1):1-7.

Muratori P, Lochman JE, Lai E, Milone A, Nocentini A, Pisano S, Righini E, Masi G. Which dimension of parenting predicts the change of callous unemotional traits in children with disruptive behavior disorder?. Comprehensive psychiatry. 2016;69:202-10.

Leijten P, Melendez-Torres GJ, Knerr W, Gardner F. Transported versus homegrown parenting interventions for reducing disruptive child behavior: A multilevel meta-regression study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2016;55(7):610-7.

Hoffmann B, Kalcheva A, Lekova-Dimitrova B, Tilov B, Tornyova B, Ivanova M, Angelova J. The Role of Expressive Therapies in Therapeutic Interactions: Art Therapy Explanation of the Concept. Trakia Journal of Sciences. 2016;14(3):197-202.

Tang Y, Fu F, Gao H, Shen L, Chi I, Bai Z. Art therapy for anxiety, depression, and fatigue in females with breast cancer: A systematic review. Journal of psychosocial oncology. 2019;37(1):79-95.

Khadar MG, Babapour J, Sabourimoghaddam H. The effect of art therapy based on painting therapy in reducing symptoms of oppositional defiant disorder (ODD) in elementary School Boys. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013;84:1872-8.

Khodabakhshi Koolaee A, Vazifehdar R, Bahari F. Impact of painting therapy on aggression and anxiety of children with cancer. Caspian Journal of Pediatrics. 2016;2(2):135-41.

Forsman H, Brännström L, Vinnerljung B, Hjern A. Does poor school performance cause later psychosocial problems among children in foster care? Evidence from national longitudinal registry data. Child abuse & neglect. 2016;57:61-71.

Lee EM, Lee KH. Proposal of Jackson Pollock’s Art Therapy Recommendation System for Depression. International Journal of Software Engineering and Its Applications. 2015;9(10):75-84.

Pinquart M. Associations of parenting dimensions and styles with externalizing problems of children and adolescents: an updated meta-analysis. Developmental psychology. 2017;53(5):873-932.

Farid, A., Najafzadeh, A. The effectiveness of drawing therapy on attention deficit – hyperactivity disorders of elementary students ducation) teacher evaluation). Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 2017; 24(5): 353-358.

Rezaee S, Khodabakhshi Koolaee A, Taghvaee D. Influence of painting therapy in decreasing aggression and anxiety among elementary school boys. JPEN. 2015; 2 (2):10-19.

Masi G, Pisano S, Milone A, Muratori P. Child behavior checklist dysregulation profile in children with disruptive behavior disorders: A longitudinal study. Journal of affective disorders. 2015;186:249-53.

Reynolds S, Wilson C, Austin J, Hooper L. Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical psychology review. 2012;32(4):251-62.

Ryan-Krause P. Preschoolers with ADHD and disruptive behavior disorder. The Journal for Nurse Practitioners. 2017;13(4):284-90.

Svensk AC, Öster I, Thyme KE, Magnusson E, Sjödin M, Eisemann M, Åström S, Lindh J. Art therapy improves experienced quality of life among women undergoing treatment for breast cancer: a randomized controlled study. European journal of cancer care. 2009;18(1):69-77.

  • چکیده مشاهده شده: 733 بار
  • PDF دانلود شده: 350 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

زبان

  • English
  • فارسی

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

##plugins.block.browse##

  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

Creative Commons License
The SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قدرت یافته از OJSPlus