تأثير آموزش هوش معنوی بر سازگاری و مسئولیت پذیری و قانون مندی دانش آموزان پسر 14-16 ساله
سلامت اجتماعی,
دوره 7 شماره 2,
22 أيار 2020
,
صفحه 146-155
https://doi.org/10.22037/ch.v7i2.25348
چکیده
زمینه و هدف: راهکارهای مختلفی در جهت بهبود سازگاری، مسئولیت پذیری و قانون مندی دانش آموزان پیشنهاد شده است که یکی از این راهکارها، آموزش هوش معنوی می باشد. هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش هوش معنوی بر سازگاری، مسئولیت پذیری و قانونمندی دانش آموزان 16-14 ساله بود.
روش و مواد: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر 16-14 ساله شهرستان تالش در سال 97-1396 به تعداد 700 نفر بودند، که از میان آنها 108 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، هر گروه 54 نفر قرار گرفتند و آموزش هوش معنوی برای گروه آزمایش اجرا شد در حالی که برای گروه گواه مداخله ای صورت نگرفت. ابزار گردآوری داده ها، سه پرسشنامه مسئولیت پذیری، قانونمندی و سازگاری اجتماعی بود. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و نرم افزار SPSS-22 صورت گرفت.
یافته ها: بعد از آموزش هوش معنوی میانگین (انحراف معیار) قانونمندی افزایش یافته و از (6) 1/30 در پیش آزمون به (2/7) 35 در پس آزمون رسید (001/0>P). همچنین بعد از مداخله، میانگین (انحراف معیار) مسئولیت پذیری افزایش یافته و از 4/52 (4/9) در پیش آزمون به 6/70 (3/12) در پس آزمون رسید (01/0>P). میانگین (انحراف معیار) سازگاری اجتماعی نیز بعد از آموزش هوش معنوی افزایش یافت و از 2/70 (6/11) در پیش آزمون به 1/81 (5/15) در پس آزمون رسید (001/0>P). نمرات مشارکت کنندگان گروه گواه در پس آزمون نسبت به پیش آزمون هیچ یک از متغیرهای پژوهش تفاوتی نشان نداد.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش هوش معنوی موجب افزایش سازگاری، مسئولیت پذیری و قانونمندی دانش آموزان شد.
- آموزش هوش معنوی، سازگاری، مسئولیت پذیری، قانونمندی، دانش آموزان
ارجاع به مقاله
مراجع
Ferreira C, Schulze S. Facilitating spiritual intelligence in South African secondary school learners. koers. 2015;80(2):1-8.
Henderson A, Tyler S. Facilitating learning in clinical practice: Evaluation of a trial of a supervisor of clinical education role. Nurse education in practice. 2011;11(5):288-92.
Reisig MD, Bain SN. University legitimacy and student compliance with academic dishonesty codes: A partial test of the process-based model of self-regulation. Criminal Justice and Behavior. 2016;43(1):83-101.
Perry C, Henderson A, Grealish L. The behaviours of nurses that increase student accountability for learning in clinical practice: An integrative review. Nurse education today. 2018;65:177-86.
Hutt EL, Gottlieb J, Cohen JJ. Diffusion in a vacuum: edTPA, legitimacy, and the rhetoric of teacher professionalization. Teaching and Teacher Education. 2018;69:52-61.
Stein RE, Colyer CJ, Manning J. Student accountability in team-based learning classes. Teaching Sociology. 2016;44(1):28-38.
Alexander NA, Jang ST, Kankane S. The performance cycle: The association between student achievement and state policies tying together teacher performance, student achievement, and accountability. American Journal of Education. 2017;123(3):413-46.
Keddie A. Student voice and teacher accountability: Possibilities and problematics. Pedagogy, Culture & Society. 2015;23(2):225-44.
Partovi A, Boland H. Relationship between Spiritual Intelligence and Resilience to the Mothers' Stress and Neonatal Anthropometric Indices. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926. 2016;1(1):732-41.
Ramnanan CJ, Pound LD. Advances in medical education and practice: student perceptions of the flipped classroom. Advances in medical education and practice. 2017;8:63-73.
Dodds A, Kodate N. Accountability, organisational learning and risks to patient safety in England: Conflict or compromise?. Health, Risk & Society. 2011;13(4):327-46.
Strasser R, Hogenbirk JC, Minore B, Marsh DC, Berry S, Mccready WG, Graves L. Transforming health professional education through social accountability: Canada's Northern Ontario School of Medicine. Medical Teacher. 2013;35(6):490-96.
Zhang K, Wang D. The Efficacy of a Transactional Analysis Training Program for Married University Students' Spiritual Intelligence: A Randomized Controlled Study. NeuroQuantology. 2018;16(6)105-111.
Malik MS, Tariq S. Impact of spiritual intelligence on organizational performance. International Review of Management and Marketing. 2016;6(2):289-97.
Chan AW, Siu AF. Application of the spiritual intelligence self-report inventory (SISRI-24) among Hong Kong university students. International Journal of Transpersonal Studies. 2016;35(1):1-12.
Seena NS, Sundaram S. The efficacy of psycho-spiritual intervention on emotional intelligence, spiritual intelligence and psychological resilience among maltreated juvenile girls. Indian Journal of Health & Wellbeing. 2018;9(1):125-30.
Marsh JA, Farrell CC, Bertrand M. Trickle-down accountability: How middle school teachers engage students in data use. Educational Policy. 2016;30(2):243-80.
Martinez BB, Custodio RP. Relationship between mental health and spiritual wellbeing among hemodialysis patients: a correlation study. Sao Paulo medical journal. 2014;132(1):23-27.
Yadav P, Punia BK. Emotionality Does but Spirituality Does Not: The Effect of Emotional and Spiritual Intelligence on Organisational Citizenship Behaviour. Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation. 2016;12(1):46-55.
Devi RK, Rajesh NV, Devi MA. Study of spiritual intelligence and adjustment among arts and science college students. Journal of religion and health. 2017;56(3):828-38.
Nejati M, Ghasemi S. Corporate social responsibility in Iran from the perspective of employees. Social Responsibility Journal. 2012;8(4):578-88.
Esmaeelinezhad O, Boerhannoeddin AB, Singaravelloo K. The effects of corporate social responsibility dimensions on employee engagement in Iran. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2015;5(3):261-276.
Gameroff MJ, Wickramaratne P, Weissman MM. Testing the Short and Screener versions of the Social Adjustment Scale–Self report (SASSR). International journal of methods in psychiatric research. 2012;21(1):52-65.
Haghighat S, Deireh E, Fadaiyan B. Investigation of the relation between spiritual intelligence and intellectual capital with creativity among students of high schools of Kazeroun during 2014-15 education year. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS). 2016:706-14.
Shojaei, A., Soleymani, E. The effectiveness of spiritual intelligence training on psychological well-being of students covered by the imam khomeini relief committee. Journal of School Psychology, 2015; 4(1): 104-121.
Mohammadi H, Bahreinian A, Mortazavi MA, Mousavi MR, Ashrafnezhad Z. The effect of training Spiritual Intelligence On the mental health of male high school students. Journal of Research on Religion & Health. 2016;1(1):28-39.
Saba B, Asl Fatahi B. The effect of spiritual intelligence training on the response to academic stress, academic self-efficacy and social adjustment in high school girl students in Shabestar. Woman and Family Studies. 2016; 8(32):63-75.
Musavi S, Talebzadeh M. The relationship between spiritual intelligence and organizational citizenship behavior high school teachers in Zanjan. Educational Psychology, 2012; 7(22): 65-94.
Thory K. Developing meaningfulness at work through emotional intelligence training.International Journal of Training and Development. 2016;20(1):58-77.
- چکیده مشاهده شده: 465 بار
- PDF دانلود شده: 202 بار