Publisher: Social Determinants of Health Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
  • ورود
  • فارسی
    • English

سلامت اجتماعی

  • صفحه اصلی
  • درباره
    • درباره‌ی مجله
    • تیم سردبیری
    • بانک ها و نمایه ها
    • ذخیره مقالات
    • اخلاق نشر
    • دسترسی آزاد
    • رعایت حریم خصوصی
    • سیاست کپی رایت (حق تکثیر و انتشار)
    • سیاست داوری
    • اطلاعات تماس
  • ثبت‌نام
  • ورود
  • ارسال مقاله و راهنماها
  • پیگیری و پروفایل
  • شماره ها
    • شماره جاری
    • آرشیو
  • English
  • وب سایت روش تحقیق و مقاله نویسی
  • اخبار - چنانچه مشاهده صفحه مشکل دارد با فایرفاکس وارد شوید
جستجوی پیشرفته
  1. صفحه اصلی
  2. بایگانی‌ها
  3. دوره 4 شماره 2: بهار 1396
  4. مقالات پژوهشی اصیل

دوره 4 شماره 2

May 2017

پیش‎بینی مهارت های ارتباطی بر اساس جو روانی– اجتماعی کلاس و اضطراب اجتماعی در دانش‎آموزان دوره متوسطه

  • مریم زارع المشیری
  • سوسن صابر

سلامت اجتماعی, دوره 4 شماره 2, 22 May 2017 , صفحه 127-136
https://doi.org/10.22037/ch.v4i2.14949 چاپ شده: 2017-04-29

  • مقاله
  • دانلود
  • ارجاع
  • مراجع
  • آمار
  • اشتراک

چکیده

زمینه و هدف: محیط آموزشگاه و مدرسه از جمله مکان‎هایی است که نیازمند حضور فعال دانش‎آموزان در فعالیت‎های تحصیلی است. هدف مطالعه حاضر، پیش‌بینی مهارت‌های ارتباطی براساس جو روانی اجتماعی کلاس درس و اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان دوره متوسطه بود.

مواد و روش: مطالعه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‎آموزان دوره دوم متوسطه منطقه چهار شهر تهران در سال 1394 بودند. با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای، تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و مقیاس جو ‌روانی اجتماعی کلاس بودند. داده‌ها با کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که ابعاد اضطراب اجتماعی به صورت معناداري در سطح معناداری 01/0 مهارت‌های ارتباطی را در دانشجویان پيش‌بيني نمود (01/0P<، 290/34= (209،3)F). ارزش ضريب همبستگي‌هاي چندگانه (R2) برابر با 33/0 است. اين يافته بدان معنا است که ورود ابعاد جو‌ روانی اجتماعی کلاس به معادله پيش‌بيني، باعث شده تا 6/61 درصد از واريانس آن تبيين شود.

نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد که جو ‌روانی-اجتماعی کلاس درس و اضطراب اجتماعی می‌تواند مهارت‌های ارتباطی را پیش‌بینی کند. از بین ابعاد اضطراب اجتماعی ترس از ارزیابی منفی و اندوه در موقعیت‌های عمومی، مهارت‌های ارتباطی را در دانش‌آموزان مقطع متوسطه پیش‌بینی می‌کند.

کلمات کلیدی:
  • مهارت‌های ارتباطی، جو ‌روانی-اجتماعی کلاس درس، اضطراب اجتماعی
  • PDF

ارجاع به مقاله

زارع المشیری م., & صابر س. (2017). پیش‎بینی مهارت های ارتباطی بر اساس جو روانی– اجتماعی کلاس و اضطراب اجتماعی در دانش‎آموزان دوره متوسطه. سلامت اجتماعی, 4(2), 127–136. https://doi.org/10.22037/ch.v4i2.14949
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acm-sig-proceedings##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.acs-nano##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.apa##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.associacao-brasileira-de-normas-tecnicas##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.chicago-author-date##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.harvard-cite-them-right##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.ieee##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.modern-language-association##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.turabian-fullnote-bibliography##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.style.vancouver##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.ris##
  • ##plugins.generic.citationStyleLanguage.download.bibtex##

مراجع

Bayanfard F. Psycho-Social Impact of Climate Change on the Academic Achievement of First-Year Students in Tehran High Class, Master Thesis, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran. 2010. [Full Text in Persian]

Ryan AM, Patrick H. The Classroom Social Environment and Changes in Adolescents’ Motivation and Engagement during Middle School. American Educational Research Journal. 2001 Jun 20; 38(2):437-60.

Dorman J, Waldrip B, Fisher DL. Classroom Environment, Students' Perceptions of Assessment, Academic Efficacy and Attitude to Science: A LISREL Analysis. In proceedings of the NARST 2006 Annual Meeting 2006 (Pp. 1-32). National Association for Research in Science Teaching.

Farajpour N, Samavi SA, Ebrahimi K. The Causal Relationship of Psycho-Social Climate of Class and Academic Performance with the Mediation of Hope and Happiness in the First Year High School Students of Bandar Abbas. Iranian Journal of Positive Psychology ISSN 2423-6985. 2016; 2(1). [Full Text in Persian]

H. Ansari A. The Effect of Psycho-Social Climate in Class Academic Achievement, MS thesis, University of Educational Sciences, Tehran University. 2006. [Full Text in Persian]

Kunter M, Baumert J, Köller O. Effective Classroom Management and the Development of Subject-Related Interest. Learning and Instruction. 2007 Oct 31; 17(5):494-509.

Rajabi GR, Chahardoli H, Atari Y. Explore the Relationship Between Family and Psycho-Social Climate Class Performance with the Incompatibility of Malayer City High School Students. Journal of Education and Psychology, University of martyr Chamran, 2007; 3 (1-2) 14: 113-128. [Full Text in Persian]

Mineka S, Zinbarg RI. Conditioning and Ethological Models of Social Phobia. Social Phobia: Diagnosis, Assessment, and Treatment. 1995:134-62.

Hofmann SG. Cognitive Factors that Maintain Social Anxiety Disorder: A Comprehensive Model and its Treatment Implications. Cognitive Behavior Therapy. 2007 Dec 1;36(4):193-209.

Danti S, Ricciardi E, Gentili C, Gobbini MI, Pietrini P, Guazzelli M. Is Social Phobia a “Mis-Communication” Disorder? Brain Functional Connectivity During Face Perception Differs between Patients with Social Phobia and Healthy Control Subjects. Frontiers in Systems Neuroscience. 2010 Nov 22; 4:152.

Segrin C, Kinney T. Social Skills Deficits among the Socially Anxious: Rejection from others and Loneliness. Motivation and Emotion. 1995 Mar 1; 19(1):1-24.

Etkin A, Wager TD. Functional Neuroimaging of Anxiety: A Meta-Analysis of Emotional Processing in PTSD, Social Anxiety Disorder, and Specific Phobia. American Journal of Psychiatry. 2007 Oct 1.

Bonetti L, Campbell MA, Gilmore L. The Relationship of Loneliness and Social Anxiety with Children's and Adolescents' Online Communication. Cyber psychology, Behavior, And Social Networking. 2010 Jun 1; 13(3):279-85.

Crozier WR, Alden LE, editors. International Handbook of Social Anxiety: Concepts, Research and Interventions Relating to the Self and Shyness. Wiley; 2001 Oct 8.

Jafari N, Stratus A. Mental Health, Tenth Edition, Translated by Syed Mohammad Yahya. Tehran, Arasbaran publication. 2009.

Vernberg EM, Abwender DA, Ewell KK, Beery SH. Social Anxiety and Peer Relationships in Early Adolescence: A Prospective Analysis. Journal of Clinical Child Psychology. 1992 Jun 1; 21(2):189-96.

Ostovar S, Razavieh A. Social Anxiety Scale for Adolescents Evaluate the Psychometric Properties for use in Iran. Child and Adolescent Mental Presented at the Fifth Congress. Zanjan University of Medical Sciences and Health Services. 2003 Oct 16:12-34. [Full Text in Persian]

Naghizadeh A, Etemadi E. Stress, Anxiety and Depression in Students of Islamic Azad University, Ardabil. The Fifth Annual Student Research Conference (Province), University of Medical Sciences. May 2013. [Full Text in Persian]

Hosseinchari M, Delavarpoor MA. Do not Shy Individuals Have Communication Skills? Iranian Journal of Psychology. 2005; 3135-123. [Full Text in Persian]

Hossenchari M. Psychosocial Climate Survey Class as a School Cultural Component. Journal of Education and Psychology martyr Chamran University, 2009; 3(9): 42. [Full Text in Persian]

Pirasteh Motlagh AS, Nasrabad Salafi H. The Role of Anxiety due to Social Negative Evaluation in Social Isolation Teenagers. Research in social psychology. 2011; 1 (4): 145-156. [Full Text in Persian]

Kayvnd F, Shafiabadi AS, Sudani M. The Effectiveness of Communication Skills Training on Social Anxiety District 4 Male Students the First Year of Secondary Education in the City of Ahvaz. Journal of Applied Psychology and research. 2009; 42: 24-1.

Khajeh L, Hosseinchari D. Investigate the Relationship between Social Anxiety and Self-Efficacy Class in Middle School Students. Journal of Educational Psychology. Spring and summer of 2011; 20: 131-154. [Full Text in Persian]

Watson D, Friend R. Measurement of Social-Evaluative Anxiety. Journal of consulting and clinical psychology. 1969 Aug; 33(4):448.

Ganji D. Psychopathology According to the DSM-5. Savalan Tehran. First Edition. 2014. [Full Text in Persian]

Mohsenpour G. Role of Self-Efficacy, Achievement Goals, Learning Strategies and Persistence in Achievement in Math Student of Math Students in Secondary Mathematics in Tehran, Master's Thesis, Faculty of Psychology and Science Education, Tehran University. 2005. [Full Text in Persian]

Yaryary F, Kadivar C, Mirzakhani D. The Effectiveness of Cooperative Learning Teaching on Self-Esteem, Social Skills and Academic Performance of Students (high school). Modern psychological research. 3 (10): 143-164. [Full Text in Persian]

Cooper ML, Frone MR, Russell M, Mudar P. Drinking to Regulate Positive and Negative Emotions: A Motivational Model of Alcohol use. Journal of personality and social psychology. 1995 Nov; 69(5):990.

Broekhuizen ML, Mokrova IL, Burchinal MR, Garrett-Peters PT, Family Life Project Key Investigators. Classroom quality at Pre-Kindergarten and Kindergarten and Children’s Social Skills and Behavior Problems. Early childhood research quarterly. 2016 Sep 30; 36:212-22.

Peterson C, Slaughter V, Moore C, Wellman HM. Peer Social Skills and Theory of Mind in Children with Autism, Deafness, or Typical Development. Developmental psychology. 2016 Jan; 52(1):46.

Sagor RD. Professional Community and Professional Development in the Learning-Centered School. Teacher learning that matters: International perspectives. 2012 Feb 27:22-46.

  • چکیده مشاهده شده: 1106 بار
  • PDF دانلود شده: 1544 بار

آمار دانلود

  • لینکدین
  • تویتر
  • فیسبوک
  • گوگل پلاس
  • تلگرام

زبان

  • English
  • فارسی

اطلاعات

  • برای خوانندگان
  • برای نویسندگان
  • برای کتابداران

##plugins.block.developedBy.blockTitle##

سامانه مجله باز

##plugins.block.browse##

  • صفحه اصلی
  • بایگانی
  • ارسال مقاله
  • درباره‌ی مجله
  • تیم سردبیری
  • اطلاعات تماس

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

Creative Commons License
The SALĀMAT-I IJTIMĀĪ (Community Health) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License