مقایسه دانش آموزان با و بدون اختلال بیش فعالی در مهارت های حرکتی ریز و درشت و نیمرخ حسی
سلامت اجتماعی,
دوره 4 شماره 3,
23 August 2017
,
صفحه 244-253
https://doi.org/10.22037/ch.v4i3.14890
چکیده
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی نوعی اختلال عصبی رشدی در دوران کودکی است که اغلب تا بزرگسالی تداوم می یابد و بر جنبههای مختلف زندگی تأثیر میگذارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف مقایسه دانشآموزان با و بدون اختلال بیش فعالی در مهارتهای حرکتی ریز و درشت و نیمرخ حسی انجام شد.
روش و مواد: طرح مطالعه حاضر از نوع پسرویدادی است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 95- 1394 بود. نمونه مطالعه شامل 97 دانشآموز با اختلال بیش فعالی و 123 دانشآموز بدون اختلال بیش فعالی بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه اختلال رفتاری Conners (نسخه معلم)، مقیاس تبحر حرکتی Bruininks Oseresky (فرم بلند) و پرسشنامه نیمرخ حسی Dunn و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین دو گروه دانشآموزان با اختلال بیش فعالی و عادی در مقیاس نیمرخ حسی با میانگین نمرات پردازش حسی (5/25=F)، تعدیل حسی (1/19=F) و پاسخ هیجانی/ رفتاری (1/23=F)، و مهارتهای حرکتی ریز و درشت با میانگین نمرات مهارت حرکتی درشت (1/92=F) و مهارت حرکتی ریز (1/86=F) در سطح (01/0>P) تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجهگیری: مطالعه نشان داد مهارتهای حرکتی ریز و درشت و نیمرخ حسی دانشآموزان با اختلال بیش فعالی نسبت به دانشآموزان عادی دچار مشکل است. بنابراین ضروری است مداخلات بالینی جهت افزایش و بهبود مهارتهای حرکتی ریز و درشت و نیز نیمرخ حسی دانشآموزان با اختلال بیش فعالی به منظور افزایش سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی آنها مد نظر قرار گیرد.
- دانش¬آموزان، اختلال بیش¬فعالی، مهارت¬های حرکتی ریز و درشت، نیمرخ حسی
ارجاع به مقاله
مراجع
Lufi D, Parish-Plass J. Sport-based Group Therapy Program for Boys with ADHD or with Other Behavioral Disorders. Child & Family Behavior Therapy 2013; 33(3): 217-230.
Kaneko F, Okamura H. Study on the Social Maturity, Self-Perception, and Associated Factors, Including Motor Coordination, of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Physical & occupational therapy in pediatrics 2006; 25(4): 45-58.
Villagomez A, Ramtekkar UP. Iron, Magnesium, Vitamin D, and Zinc Deficiencies in Children Presenting with Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Children 2014; 1(3):261-279.
Zargham Hajebi M, Pourabdol S, Saravani Sh. A Comparison of Motivational Self-Regulation and High-Risk Behaviors in Students Suffering from Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Normal Students. J Shahrekord Univ Med Sci 2016; 18(3): 87-97. [Full Text in Persian].
Ebrahimi M, Mahvash A, Haghgoo H, Pourmohammadrezaii M, Danaiifard F. The Effectiveness of Sensory-Motor Integration with an Emphasis on Proprioceptive and Vestibular Senses on the Symptoms of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD). Research in rehabilitation sciences Journal 2013; 9(2): 220-231. [Full Text in Persian].
Stray LL, Stray T, Iversen S, Ruud A, Ellertsen B. Methylphenidate Improves Motor Functions in Children Diagnosed with Hyperkinetic Disorder. Behavioral and Brain Functions 2014; 5(1): 1-12.
Zarezadeh M, Farrokhi A, Kazamnejad A. Determine the Reliability and Validity Gross Motor Development in 3-11 Year Old Children in Tehran. Olympic Journal 2010; 18(4): 85-97. [Full Text in Persian].
Amozade M, Yadegari H. Comparison of Fine Motor Development in Urban and Rural Kindergartens in Semnan. J Semnan Univ Med Sci 2003; 5(2): 52-61. [Full Text in Persian].
Arnould C, Pentam J, Thonnard H. Hand Functioning in Children with Cerebral Palsy. Journal of Atten Disord 2008; 11(5): 599-611.
Noori J, Seif Naraghi M, Ashayeri H. The Effect of Sensory Integration Intervention on Improving Gross Motor Skills and Hand Fine Finger Skills in 8-12 Year Old Children with Cerebral Palsy. Journal exceptional education 2010; 15(105): 21-31. [Full Text in Persian].
Fliers EA, Dehoog ML, Franke B, Faraone SV, Rommelse NN, Buitelaar JK, Nijhuis-van MW. Actual Motor Performance and Self-Perceived Motor Competence in Children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder Compared with Healthy Siblings and Peers. Journal of developmental and behavioral pediatrics 2010; 31(1): 35-40.
McIlveen-Brown E, Tannock R. Poor Fine Motor Control and Postural Stability in Adolescents with ADHD. Developmental Medicine and Child Neurology 2010; 4(14): 34-50.
Buderath P, Gärtner K, Frings M, Christiansen H, Schoch B, Konczak J, Timmann D. Postural and Gait Performance in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Gait & posture 2009; 29(2): 249-254.
EngelYeger B, ZivOn D. The Relationship between Sensory Processing Difficulties and Leisure Activity Preference of Children with Different Types of ADHD. Research in developmental disabilities 2011; 32(3): 1154-1162.
Dehghani F, Mirzakhani N, AlizadeZare M, Razjoyan, K. The Relationship between Sensory Processing and Behavior in Children with Attention Deficit Disorder And Hyperactivity 7 To 10 Years Old. Journal of Modern Rehabilitation 2015; 9(3): 10-18. [Full Text in Persian].
Miller LJ, Lane SJ. Towards a Consensus in Terminology in Sensory Integration Theory and Practice: Taxonomy of Neurophysiological Processes. Sensory Integration Special Interest Section Quarterly 2001; 23(4): 1-4.
Miller LJ, Anzalone ME, Lane SJ, Cormack A, Osten ET. Concept Evolution in Sensory Integration: a Proposed Nosology for Diagnosis. American Journal of Occupational Therapy 2008; 61(2): 135–140.
Mangeot SD, Miller LJ, McIntosh DN, McGrath-Clarke J, Simon J, Hagerman RJ, Goldson E. Sensory Modulation Dysfunction in Children with Attention-Deficit–Hyperactivity Disorder. Developmental Medicine & Child Neurology 2002; 43(6): 399-406.
Dunn W, Bennett D. Patterns of Sensory Processing in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Occupation, Participation and Health 2002; 22(1): 4-15.
Bröring T, Rommelse N, Sergeant J, Scherder E. Sex Differences in Tactile Defensiveness in Children with ADHD and Their Siblings. Developmental Medicine & Child Neurology 2008; 50(2): 129-133.
Saadat M. Compare Motor Skills in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder and Normal. Journal of Exceptional Education 2011; 108(2): 21-28. [Full Text in Persian].
Vaez Mousavi MK, Shojaii M. Describing Physical Characteristics and Motor in Secondary School Students in Tehran. Researched Project Department of Physical Education and Health in Ministry of Education 2004. [Full Text in Persian].
Shahim S, Yousefi F, Shahaian A. Standardization and Psychometric Properties Grading Conner's Teacher Scale. Education Journal of Shahid Chamran University 2008; 3(14): 1-26. (Full Text in Persian).
Mirzakhani N, Zeinali R. Standardization of Persian Version of Dunn's Sensory Profile Questionnaire in Children in Tehran with 2800 Samples. Approved project of Shahid Beheshti University 2012. [Full Text in Persian].
Parush S, Sohmer H, Steinberg A, Kaitz M. Somatosensory Functioning in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Developmental Medicine & Child Neurology 1998; 39(7): 464-468.
Case-Smith J, O'Brien JC. Occupational Therapy for Children. Health Sciences 2013; 8(12): 245-263.
Kramer P, Hinojosa J. Frames of reference for pediatric occupational therapy. Developmental and behavioral pediatrics 2011; 33(2): 78-90.
Shum SB, Pang MY. Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder Have Impaired Balance Function: Involvement of Somatosensory, Visual, and Vestibular Systems. Journal of pediatrics 2009; 155(2): 245-249.
- چکیده مشاهده شده: 656 بار
- PDF دانلود شده: 768 بار