ارزشیابی یک تجربه آموزشی: نظرات دانشجویان کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام درباره درس جدید اخلاق و مقررات حرفه ای در پرستاری
مجله تاریخ پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 3 شماره 8 (1390),
22 February 2014
,
صفحه 173-190
https://doi.org/10.22037/mhj.v3i8.5788
چکیده
مقدمه: از نیمسال دوم سال تحصیلی 90-89، درس جدیدی در مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام تحت عنوان اخلاق و مقررات حرفهای در پرستاری، ارائه گردید. هدف از این مطالعه بررسی نظرات دانشجویان راجع به درس مذکور بوده است.
روش: در یک مطالعه توصیفی، نظرات 81 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته پرستاری که درس مذکور را گذرانده بودند با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات از مرداد ماه 90 تا بهمن ماه 91 در 4 گروه انجام گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد که 4/85% شرکت کنندگان ضرورت وجود درس، 4/73% سازماندهی، 74/7% سودمندی ادراک شده، 82/7% سودمندی احتمالی و 81% تناسب آن با وظایف پرستار را بسیار زیاد گزارش کرده بودند. 81/4% پیشنهاد کرده بودند که بخش تاریخچه و سیر تحولات اخلاق پزشکی حذف یا تعدیل شود، 70/7% شرکت کنندگان، بهترین زمان ارائه درس را ترم ششم و پیش از ورود به عرصه، دانسته بودند و 88% افزایش میزان ساعت به 2 واحد را پیشنهاد،76% امتحان ایستگاهی مبتنی بر سناریو را برای ارزشیابی مناسب، 90/7% الگوی اخلاق بودن را شرط لازم استاد و به ترتیب80% و 28% آنها لزوم تدریس مباحث حقوقی و اخلاقی را توسط استاد حقوق و رشته اخلاق لازم دانسته بودند.
نتیجه گیری: درس مذکور از نظر ضرورت، تناسب، سازماندهی و سودمندی متناسب با نیازهای یادگیری دانشجویان پرستاری بوده است، توانمندسازی اساتید، استفاده از روشهای دانشجو محور در تدریس، استفاده از اساتید متعهد و ابجاد برنامه درسی مشابه در سرفصل رشته مذکور توصیه میشود.
- اخلاق پرستاری؛ کارشناسی پرستاری؛ ایران؛ ایلام؛ برنامه درسی
ارجاع به مقاله
مراجع
چراغي، م. غياثونديان، ش. اسماعيلي، م.(1391ش.). بايستههاي اخلاقي استاد نمونه از منظر دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران. مجله ايراني اخلاق و تاريخ پزشكي، شماره پنجم، ص94
حسن پور، م. حسینی، م. فلاحی خشکناب، م. عباس زاده، ع. (1389-1390ش.). بررسی تاثیر آموزش اصول اخلاق پرستاری بر حساسیت اخلاقی در تصمیم گیری پرستاران بیمارستان های تامین اجتماعی استان کرمان، سال چهارم، شماره پنجم. ص64-58.
جولايی، س. بخشنده، ب. محمدابراهيم، م و همکاران. (1389ش.). كدهاي اخلاق پرستاري در ايران: گزارش بخشي از يك مطالعهي اقدام پژوهي. مجله ايراني اخلاق و تاريخ پزشكي، دوره سوم شماره دوم، ص 53-45.
عابدی، ح. حیدری، ع. صلصالی، م. (1383ش.). تجارب دانش آموختگان پرستاری از آمادگی حرفه ای در جريان گذر به نقش بالینی خود. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،دوره چهارم، شماره 12، ص 78-69.
زيرك، م. مقدسيان، س. عبدالهزاده، ف. آزاد رحماني. (1390ش.). سطح تكامل اخلاقي دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي تبريز. مجله ايراني اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره چهارم، شماره چهارم، ص 55-45.
نصیریانی، خ. فرنیا، ف. نصیریانی، ف. (1386ش.). بررسي رعايت حقوق بيمار از ديدگاه پرستاران شاغل در بيمارستانهاي شهر يزد. مجله علمي پزشكي قانوني، بهار، دوره 13، مسلسل 45، ص 37-33.
برهانی، ف. الحانی، ف. محمدی، ع. عباسزاده، ع. (1388ش.). توسعهی صلاحيت اخلاق حرفهای پرستاران، ضرورتها و چالشها در آموزش اخلاق. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره دوم، شماره سوم، ص 38-27.
برهانی، ف. الحانی، ف. محمدی، ع. عباسزاده، ع. (1390ش.). درک دانشجويان پرستاری از موانع کسب اخلاق حرفهای: يک تحقيق کيفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی، دوره هشتم، شماره اول، ص 80-67.
Thompson LE, Melia KM, Boyd KM. Nursing Ethics. 4th ed. Edinburg: Churchill Livingstone; 2000. p. 28.
Hough MC. Learning, decisions and transformation in critical care nursing practice. Nurs Ethics. 2008; 15(3): 322-31.
Numminen OH, Leino-Kilpi H. Nursing students' ethical decision-making: a review of the literature. Nurse Educ Today. 2007; 27 (7):796-807.
Peter E, Lunardi VL, Macfarlane A. Nursing resistance as ethical action: Literature review. J Adv Nurs 2004; 46(4): 403-16.
Cameron ME. Legal and ethical issues: Our best ethical and spiritual values. J Prof Nurs 2003; 19(3): 117-8.
Yaghmaie F. (dissertation). Factors Affecting the Use of Computerized Information Systems in Community Health. Australia: University of Wollongong of Australia; 1997.
Grove TP. Nursing ethics in the 90s: issues nurses face and how education can address them. USA, Portland State's University, 1996.
Valiga TM, Bruderle E. Concepts included in and critical to nursing curricula: an analysis. J Nurs Educ. 1994; 33 (3):118-24
Myyry L. Components of Morality: A Professional Ethics Perspective on Moral Motivation, Moral Sensitivity, Moral Reasoning and Related Constructs among University Student. Accessible at: ethesis.helsinki.fi/julkaisut/val/sosps/vk/myyry/componen.pdf [Cited in5/12/ 2012].
Duquette LM. Effects of Nursing Education on the Formation of Professional Values. Canada: University of Toronto; 2004.
Rodmell FE. Ethics in Nursing: The Development of an Educational Model for Practice. United Kingdom: University of surrey; 1988
Kelly B. The professional values of English nursing undergraduates. Journal of Advanced Nursing. 1991; 16(7):867-872.
Vanlaere L, Gastmans C. Ethics in nursing education: learning to reflect on care practices. Nurs Ethics 2007; 14: 758–66.
Woods M. Nursing ethics education: are we really delivering the good(s)? Nurs Ethics 2005; 12: 5Á/18.
Holland S. Teaching nursing ethics by cases: a personal perspective. Nurs Ethics 1999; 6: 434–36.
Görgülü, RS, Dinç L. Ethics in Turkish Nursing Education Programs. Nursing Ethics, 2007; 14: 741-752.
Goldie J, Schwartz L, McConnachie A, Jolly B, Morrison J. Can students' reasons for choosing set answers to ethical vignettes be reliably rated? Development and testing of a method. Med Teach 2004; 26(8): 713-8.
Kuit JA, Reay G, Freeman R. Experiences of reflective teaching. Act Learn High Educ 2002; 2: 128-42.
- چکیده مشاهده شده: 499 بار
- PDF (English) دانلود شده: 836 بار