مراقبت معنوی و راهکارهای آن در راستای تأمین سلامت معنوی بر مبنای آموزه‌های قرآن و حدیث

علی‌اصغر زکوی, رحمت‌اله مرزبند

چکیده


1471

فرهنگ مراقبت از خود و رعایت اصول بهداشت فردی، ریشه در اعتقادات مذهبی ما دارد. سازمان بهداشت جهانی نیز شعار سال 2013 را «یک عمر سلامتی با خودمراقبتی» اعلام کرده است. در منابع اسلامی «سلامت معنوی» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مطالعه در خصوص مراقبت معنوی، حیطه‌های سه‌گانه آن، درون‌مایه‌های آن و نقش آن در سلامت معنوی با تکیه بر تعالیم اسلامی کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات رایج در دنیا، نیز ایمان دینی را به عنوان عنصر کلیدی در حوزه سلامت معنوی نمی‌شناسد. هدف این مقاله بررسی آیات و روایات مرتبط با مراقبت معنوی و راهکارهای تحقق آن در راستای تأمین سلامت معنوی است.

در این مطالعه مروری، ابتدا با جستجوی واژگان کلیدی: سلامت معنوی مراقبت معنوی، تقوا، قلب سلیم، متون مورد نیاز از قرآن کریم، روایات و پایگاه‌های اطلاعاتی، مانند Google shoolar ، SID و Noormags جمع‌آوری و سپس مورد تحلیل قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد که مهم‌ترین ویژگی‌های سلامت معنوی عبارتند از: اعتقاد به توحید، اصالت‌دادن به سلامت روح، گسترش دامنه سلامت به حیات اخروی. در این بررسی مهم‌ترین اصول مراقبت معنوی در سه حیطه شناختی، وجودی، عاطفی ـ احساسی، و رفتاری استخراج شده است. افزایش سطح سلامت معنوی با تکیه بر آموزه‌های سعادت بخش اسلام با تأکید بر مراقبت معنوی می‌تواند بر ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه تأثیر گذاشته و سلامت اخروی را نیز رقم بزند.


موضوع


مراقبت معنوی؛ سلامت معنوی؛ قرآن؛ حدیث؛ راهکارها

تمام متن:

PDF

501

مراجع


Holy Quran. (2011). Translated by Naser Makarem Shirazi, Qom: Qalam Publication.

Ali Bin Abeetalib. (2005). Nahj Al-balaghah. Translated by Ali Shirvani, Qom: Nasime Hayat publication.

Ali Bin Hosseyn. (2009). Sahifeh Sajjadeeyeh, Translated by Seyyed Kazim Arfaa, Tehra: Feyz Kashani Publication. Doa No: 8.

Amedi, AV. (2006). Ghorar Al-hikam. Translated by Mohammad Ali Ansari, Qom: Imam Asr Publicatin. Hadiths No: 429, 1517, 4207.

Barqi, ABK. (1953). Al-mahasin. Tehran: Darulkotob Al-islameyyah Publication.

Christopher Cook, S. (2013). Theology and Mental Health: Multidisciplinary Perspectives. Published SCM Press, London, 40-56.

Harrani, HBS. (1976). Tohaf Al-oqool. Tehran: Elmeyyah Islameyyah Publication, 183, 203, 286, 481.

Hendi, AABH. (1988). Kanzolommal fee Sonan va al-aqval va al-afaal. Beyrout: Arresalah Institue. Hadith No: 9261.

Hor, AA. (1983). Vasael al-shiah. Edited by Abdorrahim Rabbani Shirazi, Beyrout: Daro Ehya Al-torath Al-arabi, 24: 249.

Ibn Abeel-hadid, AMA. (1983). Sharh Nahj al-balaghah. Edited by Mohammad Abolfazl Ibraheem, Qom: Library of Ayatollah Marashi Najafi, 19: 337.

Ibn Al-fatal, MBH. (No date). Rouzah Al-vaezin va Baseeratolmotaallemeen. Edited by Seyyed Mohammad Mahdi Khorsan, Qom: Shareef Razee Publication, 472.

Isfahani, MM. (2007). Ayeene Tandorosty. Tehran: Tandees publication.

Jahani, A. Rejeh, N. Heravi, M. Hadavi, A. Zaeri, F. Khatooni, AR. (2013). Relation between spiritual healths with quality of life inPatients with coronary artery disease. Islamic Lifestyle Centered on Health Journal. 1(2): 19-24.

Javadi, A. (2007). Interpretationn of human by human. Qom: Asra Publication.

Javadi, A. (2009). True life of human in Quran. Thematic commentary of Quran, Qom: Asra Publication, 15: 7-15; 54-6.

Javadi, A. (2010). Thematic interpratation of Quran. Qom: Asra publication, 11: 278-9, 45-60, 24-5.

Javadi, A. (2013). Mafateeh Al-gheyb. Qom: Asraa publication, 67-187.

Julianne, HL. Patrick, RS. Jonathan, S. Bryan, J. (2011). Understanding the connection between spiritual well-being and physical health: an examination of ambulatory blood pressure, inflammation, blood lipids and fasting glucose. Journal of Behavioral Medicine. 6(34): 477-88.

Christopher, Cook. (2013) Spirituality, Theology and Mental Health: Multidisciplinary Perspectives. Published In 2013 by SCM Press, London, 4-56.

Kareemollahi, M. Abedi, HA. (2010). Spiritual care in nersing of Iran: a granded theory study. Secound seminar of quality seachings in health sciences, Kerman.

Khansari, JM. (1982). Sharhe Ghorarolhikam va Dorarolkalim. Edited by meerjalaloddin hoseyni Armavi, third edition, Tehran: Tehran univerdity publication, 6: 427.

Koleyni, MBY. (1987). Al- kafee. fourth edition, Tehran: Darol Kotob Al-islameyyah publication, 1: 11; 2: 100, 167, 275.

Lynn, B. Yoo, GJ. Levine, EG. (2013). Trust in the Lord: Religious and Spiritual Practices of African American Breast Cancer Survivors. Journal of Religion and Health. 53(6): 1706-16.

Majlesi, MF. (1983). Bihar Al-anvar. Beyrout: Vafa Institue. 1: 218; 13: 420; 61: 99; 67: 36.

McCoy, M. (2013). What Is Self-Care – Definition, Tips & Ideas for a Healthy Life?. (no Published).

Mesbah, MT. (2005). Maaref e Quran. Qom: Imam Khomeyni Education and research institute publication, 450-8.

Mohaddeth Noori, MH. (1987). Mostadrak Al-vasael Va Mostanbat al-masael. First edition, Qom: Alolbeyt publication, 16: 209.

Motahhari, M. (2014). Human and Faith. Tehran: Sadra publication, 66.

Najmeh, H. keykhosrovani, M. Babamiri, M. Dehghani, M. (2013). The relationsheep between mental healths, spiritual inteligence with resiliancy in studens of Kermanshah University of medical sciences. Jenta shayper Journal. 3(2): 332-8.

Naraqi, MA. (2015). Mearajossaadah. Qom: Payam e qods publication, 48-9, 22, 35, 586, 593-4.

Sadouq, MBA. (1982). Al-khesal. Edited by Ali Akbar Ghaffari, secound edition, Qom: Jamea Modarreseen Publication, 229.

Sadouq, MBA. (1984). Al-amaali. Translated by Ayatollah Kamarehie, fourth edition, Tehran: Islamic Library Publication, 37.

Sadouq, MBA. (1992). Man La Yahzoroh Al-faqeeh. Edited by Ali Akbar Ghaffari, third edition, Qom: Intesharat Islami Publication, 4: 412.

Sherry, W. (2000). Making sense of Spirituality in nursing Practice: An Interactive Approach. Churchill Living Stone. British Journal of Nursing. 5(7): 411-6.

Shoshana, HB. Susan, MH. Jean, MG. Katherine, AM. John, MP. (2012). The Role of Spiritual Experiences and Activities in the Relationship Between Chronic Illness and Psychological Well-Being. Journal of Religion and Health. 4(51): 1386-96.

Suyooti, ABA. (1980). Al-jame assagheer fee Ahadith Al-basheer Annazeer. first edition, Beyrout: Dar al-fekr publication, 1: 267.

Suyooti, ABA. (1993). Jamea Al-ahadith. Beyrout: Dar al-fekr publication. Hadith No: 13082.

Tabatabaiee, MH. (2008). Al-mizan interpretation. Translated by Seyyed Mohammad Baqer Mousavi Hamadani, Tehran: Allameh Tabatabaiee cultural scentific Institue publication, 4: 233.

Toosi, AMBH. (1971). Al-amali. Edited by Seyyed Mohammad Sadiq Bahroluloom, Najaf: Al-heydariyyah publication, 246.

Webber, D. Guo, Z. Mann, S. (2013). Self-care in health: we can define it, but should we also measure it?. SelfCare Journal. 4(5): 101-6.

Zakavi, A. (2006). Philosophical Psychology. Sari: Shelfeen publication, 255-317.

Zakavi, A. (2009). Contemporary human, religion and its functions. Cpllection of articles in ceminar at Mazandaran University, Babosar: Mazandaran university publication, 484-96.

Zakavi, A. Marzband, R. Jalahi, H. (2014). Study on anthropological foundations of spiritual health in Quran. Journal of Maarif Qurani. 3(12): 47-60.

Zeyghami Mohammadi, S. Tajvidi, M (2012). Relation between spiritual health with Disappointment and social skills in adulescensens Patients with major thalassemia. Ney Cares Journal. 8(31): 116-24.




DOI: https://doi.org/10.22037/hmj.v6i21.11112

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.