اثربخشی مداخله آموزشی بر سلامت معنوی دانشجویان مامایی با استفاده از پرسشنامه جامع ایرانی
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 44 (1398),
18 August 2019
,
صفحه 1-9
https://doi.org/10.22037/mej.v13i44.23274
چکیده
زمینه و هدف: برخورداری ماماها از صلاحیت مراقبت معنوی به عنوان یکی از اعضای گروه سلامت، از اهمیت ویژهای برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد و جامعه برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر سطح سلامت معنوی دانشجویان مامایی انجام گردیده است.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون روی 56 نفر از دانشجویان واجد شرایط کارشناسی مامایی شاغل به تحصیل در دانشگاههای کرج در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه جامع سلامت معنوی در جمعیت ایرانی استفاده شد. جلسات آموزش گروهی در مدت 16 ساعت به صورت نظری برگزار شد. برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار و آزمونهای تحلیلی ناپارامتری فریدمن و ویلکاکسون با استفاده از نسخه SPSS 19 استفاده شد.
یافتهها: میانگین و رتبه نمرات سلامت معنوی (در هر سه سازه بینش، گرایش و رفتار) پس از آموزش افزایش معنیدار داشت. همچنین میانگین نمره سلامت معنوی یک ماه پس از آموزش افزایش معنیدار داشت (p<0.0001). بیشترین نمره سلامت معنوی مربوط به بلافاصله پس از آموزش بود و تفاوت معنیداری بین نمرات بلافاصله و یک ماه پس از آموزش وجود نداشت (به ترتیب p=0/655، p=0/851). بین سن، معدل و ترم تحصیلی شرکتکنندگان با تفاوت میانگین نمرات سلامت معنوی ارتباط معناداری مشاهده نشد (p>0.05).
ملاحظات اخلاقی: پس از توضیح درباره اهداف پژوهش و محرمانگی اطلاعات، رضایت شفاهی شرکتکنندگان کسب گردید.
نتیجهگیری: یافتهها بر تأثیر برنامه آموزشی بر سلامت معنوی دانشجویان مورد مطالعه دلالت دارد. از این رو گنجانیدن آموزش سلامت و مراقبت معنوی در برنامه درسی دانشجویان مامایی توصیه میگردد.
- سلامت معنوی؛ مداخله آموزشی؛ دانشجویان مامایی؛ جامعه ایرانی
ارجاع به مقاله
مراجع
Adib-Hajbaghery M, Zehtabchi S. Assessment of nurses’ professional competence in spiritual care in Kashan’s hospitals in 2014. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty 2014; 22(4): 23-32.
Cooper KL, Chang E, Sheehan A, Johnson A. The impact of spiritual care education upon preparing undergraduate nursing students to provide spiritual care. Nurse Education Today 2013; 33(9): 1057-1061.
Yilmaz M, Gurler H. The efficacy of integrating spirituality into undergraduate nursing curricula. Nursing Ethics 2014; 21(8): 929-945.
Tajbakhsh F, Hosseini M, Sadeghi Ghahroudi M, Fallahi Khoshkenab M, Rokofian A, Rahgozar M. The effect of religious-spiritual care on anxiety post surgery coronary artery bypass graft patients. Iranian Journal of Rehabilitation Research in Nursing (IJRN) 2014; 1(1): 51-61.
Amiri P, Abbasi M, Gharibzadeh S, Zarghani NH, Azizi F. Designation and psychometric assessment of a comprehensive spiritual health questionnaire for Iranian populations. Medical Ethics Journal 2015; 9(30): 25-56.
Nikseresht F, Torabi F, Shirinabadi A, Sajjadi M, Rasouli M. Spirituality Measurement Tools in Iranian Nursing Studies. Journal of clinical Excelence 2016; 4(2): 56-67.
Kachoie A, Ahmari Tehran H, Dehghani F, Abbasi M, Parizad A. Physicians' Attitudes towards Spirituality and Pastoral Care. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2016; 26(138): 151-160.
Mesbah M, Marandi A. Spiritual health from the perspective of Islam. Tehran: Hoghooghi; 2013.
Kolivand P. Religious Spiritual Well-Being. Tehran: Hoghooghi; 2015.
Azizi F. Spiritual Health: What, Why and How. Tehran: Hoghooghi; 2014. p.88.
Momeni T, Musarezaie A, Moeini M, Naji Esfahani H. The effect of spiritual care program on ischemic heart disease patients, anxiety, hospitalized in CCU: a clinical trial. Journal of Research in Behavioural Sciences 2013; 6(10): 554-564.
Khorami A, Yaghmaei F, Izadi A. Teaching spirituality and spiritual care in nursing: A challenge for curriculum planning. Journal of Nursing and Midwifery Faculty Shahid Beheshti University 2009; 20(68): 41-49.
Foruzandeh Hafshejani M, Hafshejani F, Hafshejani D, Deris F. Predicted coping styles with pregnancy-specific stress on basis of spiritual well-being. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2018; 1(7): 55-66.
Reyhani T, Sekhavat Pour Z, Heidarzadeh M, Mousavi SM, Mazloom SR. Investigating the effects of spiritual self-care training on psychological stress of mothers with preterm infants admitted in neonatal intensive care unit. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility 2014; 17(97): 18-27.
Sabzevari S. Competency of spiritual care in nursing students and nurses. Journal of Medical Jurisprudence 2011; 5(15): 119-133.
Shahrokhi M, Ghadipasha M, Ghahreman M. Professional laws and regulations in a comprehensive view Medical. Iran: Nursing, Midwifery; 2015. p.224.
Zakaria Kiaei M, Salehi A, Moosazadeh Nasrabadi A, Whitehead D, Azmal M, Kalhor R, et al. Spirituality and spiritual care in Iran: Nurses' perceptions and barriers. International Nursing Review 2015; 62(4): 584-592.
Sajirani A, Mousavi SF. The study of Triple dimensions (Subjective, psychological and spiritual) of Well-being in Prediction of fear of normal delivery in Pregnant women. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2016; 5(3): 62-72.
Yardley S, Walshe C, Parr A. Improving training in spiritual care: A qualitative study exploring patient perceptions of professional educational requirements. Palliative Medicine 2009; 23(7): 601-607.
Zolala S, Almasi-Hashiani A, Akrami F. Severity and frequency of moral distress among midwives working in birth centers. Nurs Ethics 2018; 26(7-8): 2364-2372. [English]
Memariyan N, Nahardani SZ, Rasooli M, Vahidshahi K. Developing Educational Goals and Expected Competencies for Teaching Spiritual Health to The Students of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17(0): 116-125.[English]
Mostafazadeh F, Asadzadeh F. Spiritual health of midwifery students. Journal of Health and Care 2012; 14(1): 55-60.
Ebrahimi H, Areshtanab HN, Jafarabadi MA, Khanmiri SG. Health Care Providers' Perception of Their Competence in Providing Spiritual Care for Patients. Indian J Palliat Care 2017; 23(1): 57-61.
Petersen CL. Effects of spiritual care education on pediatric nurses' knowledge, attitudes and competence. Doctoral Dissertation. Marquette University; 2015.
Asgari E, Norouzi M, Radmehr H, Mohammadi H. Examining the Effect of Spiritual Health on Hope and Coping Strategies among Patients with Multiple Sclerosis (Ms). J Res Relig Health 2017; 3(3): 5-17.
Kamian S. Effectiveness of Spiritual Health Education on Increasing Hope among Breast Cancer Patients. Iranian Journal of Health Education & Promotion 2014; 2(3): 208-214.
Attard J, Baldacchino DR, Camilleri L. Nurses' and midwives' acquisition of competency in spiritual care: a focus on education. Nurse Educ Today 2014; 34(12): 1460-1466.
Taylor EJ, Mamier I, Bahjri K, Anton T, Petersen F. Efficacy of a self-study programme to teach spiritual care. J Clin Nurs 2009; 18(8): 1131-1140.
Bagherpour M, Abdollahzadeh H, Salamati Z. The Impact of Spiritual Care Skills Instruction on Nursing Students’ Achievement Motivation and Styles of Communication with Patient. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16(57): 516-524.
- چکیده مشاهده شده: 378 بار
- PDF دانلود شده: 40 بار