ارائه الگوی پارادایمی از دلایل اعتمادزدایی از نظام سلامت در رسانههای اجتماعی و ارائه خط مشی مطلوب مواجهه با آن
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 13 شماره 44 (1398),
18 August 2019
,
صفحه 1-16
https://doi.org/10.22037/mej.v13i44.21554
چکیده
زمینه و هدف: ارتباط پزشک و بیمار یکی از مهمترین ارتباط انسانی در نظام سلامت بوده و اعتماد اساس این ارتباط است. از طرفی نظام سلامت به دلیل ارتباط با همه سطوح جامعه، حساسیتبرانگیزبودن، ظرفیت ایجاد هیجان و مرتبطبودن با سلامتی افراد فرصت بهتری برای شایعهسازی و در نتیجه تأثیر بر اعتماد دارد. ساخت و انتشار شایعه و اخبار کذب در رسانههای اجتماعی در خصوص تجربیات پزشکی و مؤلفههای مؤثر بر نظام سلامت موضوعی مهم و البته نوین جهت بررسی و انجام یک مطالعه است.
مواد و روشها: این مقاله با استفاده از مصاحبه و برگزاری جلسات گروه کانونی تلاش کرده است در چارچوب روش گرندد تئوری یک الگو از چرایی اعتمادزدایی ارائه کند.
یافتهها: از آنجا که یکی از جدیترین نیازها و منافع ذینفعان حاکمیتی کنترل ساز و کار تولید و توزیع اخبار کذب و شایعه در رسانههای اجتماعی است و همچنین مشاهدات پژوهشگر در سطح رسانههای اجتماعی گواهی میداد که بخش قابل توجهی از شایعات در فضای رسانههای اجتماعی به نوعی به سلامت و نظام سلامت مرتبط است، محقق بررسی و تحلیل این موضوع را برای مقاله خود در نظر گرفته است. در این مطالعه نشان داده شد عدم مسؤولیت حقوقی در خصوص محتواهای منتشرشده باعث شده است انتشار شایعه در رسانههای اجتماعی با کمترین هزینه امکانپذیر و معمول باشد. عدم اطلاعرسانی صحیح، چرخه اقتصادی تولید شایعه و ناکارآمدی، عوامل اصلی ایجاد و انتشار شایعه در خصوص نظام سلامت هستند. پژوهش حاضر نشان میدهد که این همه باعث کاهش اعتماد به نظام سلامت در جامعه شبکهای شده است.
ملاحظات اخلاقی: این مقاله با هزینه شخصی انجام شده و مستخرج از رساله دکتری در رشته مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران است.
نتیجهگیری: به نظر میرسد تغییر نظام رسانهای کشور به سمت مسطحشدن و از بینرفتن مکانیسمهای کنترلی و دروازهبانی خبر، نظام سلامت را مانند دیگر نظامهای حاکمیتی در مدیریت اخبار مربوط به خود دچار مشکل کرده است. از این رو پیشنهاد میشود بخشهای از نظام سلامت که وظیفه مدیریت برند و تصویر کلان نظام سلامت و شبکه بهداشت کشور را دارند، در درجه اول ضمن درک تغییر نظام رسانهای و به تبع نظم اجتماعی به سمت نظم شبکهای باید نقش کنشگری خود را افزایش دهند.
- رسانههای اجتماعی؛ شایعه؛ اعتماد؛ نظام سلامت
ارجاع به مقاله
مراجع
Basirain Jahromi H. Iranian policy makers and social media policy Making, challenges, patterns and presentation of a proposed model. Ph.D. Thesis. Tehran: Allameh Tabataba'i University; 2015. [Persian]
Sabatier P. Theories of the Policy Process. Translated by Danaeifar H. Tehran: Safar Publication; 2014. [Persian]
Daneshfar K. Public policy making process. Tehran: Safar Publication; 2016. [Persian]
Alvani M, Sharifzade F. Public policy making process. Tehran: Publication of Allameh Tabataba'i University; 2015. [Persian]
Smith B, Larimer W. The Public Policy Theory Primer. Colorado: Colorado Westview Press; 2009.
Alvani M. Deciding and government policy making. Tehran: Samt Publication; 2016. [Persian]
Safko D. Brake: The Social Media Bible: Tactics, Tools and Strategies for Business Success Paperback. Michigan: Michigan Publisher, Brilliance; 2012.
Kaplan M, Haenlein M. Social media: Back to the roots and back to the future. Journal of Systems and Information Technology 2012; 14(2): 101-104
Van Looy A. Social Media Management: Technologies and Strategies for Creating Business Value. New York: Springer Publication; 2016.
Okazaki SH, Charles R. Taylor, Social media and international advertising, theoretical challenges and future directions. Madrid: Department of Finance & Marketing Research; 2013.
Shokrkhah Y. Speech at the Social Media Day. City:Tehran Hamshahri Publisher; 2013. Available at: http://www.hamshahrionline.ir. Updated September 14, 2016. [Persian]
Normohammadi M, Mohammadi R. The role of virtual social networks in the Egyptian revolution. Political and International Research 2013; 5(14): 139-162.
Castells M. The Information Age: Economy, Society and Culture. Translated by Aligholian A, Khakbaz A. Tehran: Tarheno Publication; 2001. [Persian]
Castells M. Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age. Translated by Gholipoor M. Tehran: Markaz Publication; 2014. [Persian]
Bell D. Cyberculture theorists: Manuel Castells and Donna Haraway. Translated by Shafieian M. Tehran: Imam Sadiq University; 2012. [Persian]
Salter L. Democracy, New Social Movements and the Internet: A Habermasian Analysis, Faculty of Environmental and Social Sciences. London: University of North London; 2003.
Ebrahimababdi H. A reflection on the relationship between information technology and changes in culture and social relationships. Journal of Iran Cultural Research (JICR) 2014; 6(4): 83-106. [Persian]
Khaki G. Grounded Research Method in Management. Tehran: Fojan Publication; 2012. [Persian]
Lindlof T, Taylor B. Qualitative Communication Research Methods. Translated by Givian A. Tehran: Hamshari Publication; 2009. [Persian]
Strauss A, Corbin J. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Translated by Afshar E. 2nd ed. Tehran: Ney Publication; 2016. [Persian]
- چکیده مشاهده شده: 292 بار
- PDF دانلود شده: 33 بار