ارتباط استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی و سلامتی پرستاران با فراشناخت اخلاقی آنان
مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی,
دوره 9 شماره 34 (1394),
5 January 2016
,
صفحه 55-76
https://doi.org/10.22037/mej.v9i34.11053
چکیده
زمینه و هدف: فراشناخت اخلاقی نشاندهنده دانش افراد از ماهیت، اصول و فرایندهای اخلاقی است. فراشناخت اخلاقی تحت تأثیر متغیرهایی مانند استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی است. هدف این پژوهش بررسی رابطه استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی و سلامتی پرستاران با فراشناخت اخلاقی آنان بود.
روش: این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را پرستاران شاغل در بیمارستانهای 15 خرداد و شهید مفتح شهرستان ورامین، در سال 1393 تشکیل میدادند. در مجموع 90 پرستار به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامههای استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی، سلامت و فراشناخت اخلاقی را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام، با استفاده از نرمافزار SPSS 19 انجام شد.
یافتهها: بین استدلال اخلاقی (0/35=r)، رفتار اخلاقی (0/42=r) و سلامت (0/29=r) با فراشناخت اخلاقی رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد (0/01≤p). سه متغیر نامبرده توانستند 37/2 درصد از واریانس فراشناخت اخلاقی را پیشبینی کنند، سهم رفتار اخلاقی بیش از دو متغیر دیگر بود.
بحث و نتیجهگیری: رفتار اخلاقی، سلامت و استدلال اخلاقی مهمترین متغیرهای پیشبینی کننده فراشناخت اخلاقی بودند. بنابراین توصیه میشود، برنامهریزان و مشاوران در برنامهریزی برای بهبود فراشناخت اخلاقی پرستاران متغیرهای نامبرده را در نظر داشته باشند.
- استدلال اخلاقی؛ رفتار اخلاقی؛ سلامت؛ فراشناخت اخلاقی؛ پرستاری
ارجاع به مقاله
مراجع
Devries R, Zan B. Constructivist early education for moral development. Early Educ & Develop. 2000; 11: 19-35.
Talbzadeh H. The relationship between metacognition with moral reasoning and behavior in high school boys Tehran [Master's Thesis]. Tarbieat Moallem Tehran University; 2002: 1-8.
Swanson L, Hill G. Metacognitive aspects of moral reasoning and behavior. J Adoles. 1993; 28: 711-35.
Busra T, Ozgul YT, Gaye TT. The relationship between environmental moral reasoning and environmental attitudes of pre-service science teachers. International Electro J Envir Educ. 2011; 1(3): 167-78.
Msiu NY, Lam KCJ. A comparative study of ethical perceptions of managers and non-managers. J Busi Ethi. 2009; 88: 167-84.
Ebrahimi Ghavam S. Metacognition education and moral reasoning: a case report of high school girls in Iran. Soci Behav Scien. 2011; 29: 1816-23.
Crumpei I, Boncu S, Crumpei G. Environmental attitudes and ecological moral reasoning in Romanian students. Soci Behav Scien. 2014; 114: 461-5.
Talbzadeh H, Kadivar P. Investigation the relationship between moral metacognition with moral reasoning and moral behavior. Journal of Educ. 2003; 93: 7-32.
Rai TS, Holyoak KJ. Exposure to moral relativism compromises moral behavior. J Experi Soci Psycho. 2013; 49(6): 995-1001.
Koten Kortenkamp KV, Moore CF. Egocentrism and anthropocentrism: moral reasoning about ecological commons dilemmas. J Envir Psycho. 2001; 21: 261-72.
Kadivar P. Educational Psychology. Tehran: Samt Publication; 2004: 130.
Eisenberg N. Empathy related responding link with self-regulation, moral judgment and moral behavior. Herzliy a Symposium Forgirness and Self-Forgiving. 2001; 4(2): 107-26.
Hawley PH, Geldhof JG. Preschooler’s social dominance, moral cognition, and moral behavior: An evolutionary perspective. J Experi Chi Psycho. 2012; 112(1): 18-35.
De Backer CS, Hudders L. Meat morals: relationship between meat consumption consumer attitudes towards human and animal welfare and moral behavior. Meat Sci. 2015; 99: 68-74.
Sharma NR, Sahrma A, Yadava A. Study of general mental health in relation to personality. J Indian Heal Psycho. 2006; 1(1): 67-75.
Zonderman AB, Ejiogu N, Norbeck J, Evans MK. The influence of health disparities on targeting cancer prevention efforts. American J Pre Medic. 2014; 46(3): 87-97.
Soleimani N. Investigation the relationship between moral behavior of managers with Organizational Citizenship Behavior of teachers and schools staff at Garmsar. J Mode Thou Edu. 2011; 7(1): 11-27.
Ghaisyzadeh M. The relationship of mental health and academic performance with grows of moral reasoning in girl students. J Wom & Cultu. 2011; 3(4): 111-22.
Heidary Chenary Y, Mahdavi Azadboni R. Psychological Health by Moral Commitment. Soci Behav Sci. 2011; 30: 2293-5.
Tabakhnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics. 5th Ed. Boston: Allyn & Bocon; 2007: 324.
Zadshir F, Stoki M, Emami Poor S. Comparison of student’s moral judgment and social development in student: Investigating the role of teaching the holy Quran by memorization in independent schools in Tehran. J App Psycho. 2009; 3(2): 25-47.
Swami V, Chamorro Premuzic T, Sinniah D, et al. General health mediates the relationship between loneliness, life satisfaction and depression. Soc Psychia Epide. 2007; 42(2): 161-6.
Khalatbari J, Maddahi ME, Ghorbanshiroudi S, Keikhayfarzaneh MM. Studying the Relationship between Illogical Beliefs and General Health among Personals of Imam Sajjad Hospital in Ramsar Township. Soci Behav Sci. 2013; 84: 110-16.
Berger KS. The Developing Person through the Life Span. New York: Worth Publishing; 2001: 134.
Kortenkamp KV, Moore CF. Egocentrism and anthropocentrism: Moral reasoning about ecological commons dilemmas. J Environ Psycho. 2001; 21: 261-72.
- چکیده مشاهده شده: 1484 بار
- PDF دانلود شده: 600 بار