کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراكز بهداشتي درماني تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي: مقایسه نظرات مراجعین، کارشناسان و مدیران برنامه
فصلنامه علمی پژوهشی بهداشت در عرصه,
دوره 1 شماره 1,
20 اسفند 2013
,
صفحه 20-29
https://doi.org/10.22037/jhf.v1i1.4625
چکیده
مقدمه: خدمات تنظیم خانواده از مهم ترین و متداول ترین خدمات مورد استفاده زنان در سنین باروری است که برای توانمند کردن زنان برای رسیدن به اهداف باروری شان حیاتی می باشد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی درمانی شهری از نطر مراجعین، کارکنان، کارشناسان و مدیران ستادی خدمات تنظیم خانواده در سطوح مختلف می باشد.
مواد و روش ها: در مطالعه ای مقطعی 500 نفر از مراجعین به واحدهای بهداشت خانواده مراکز بهداشتی درمانی شهری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 147 نفر ارائه دهندگان خدمت در مراکز بهداشتی درمانی و 18 نفر از کارشناسان و مدیران بهداشت خانواده در سطوح مرکز بهداشت شهرستان معاونت بهداشت و ستاد کشوری با استفاده از پرسشنامه اصلاح شده مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج این مطالعه بیانگر وجود اختلاف بین خدمت مورد انتظار و خدمت درک شده توسط مراجعین در همه ابعاد کیفیت بود. از نظر مراجعین خدمات ارائه شده در مجموع اختلافی معادل -0.37 با خدمات مورد انتظار آنها داشت.
نتیجه گیری: وجود اختلاف منفی بین خدمات مورد انتظار و خدمات ارائه شده به مراجعین نیاز به توجه جدی مدیران و کارشناسان برنامه برای طراحی و اجرای مداخلات مناسب برای بهبود کیفی خدمات دارد.
- کیفیت خدمت
- تنظیم خانواده
- مرکز بهداشتی درمانی
ارجاع به مقاله
- چکیده مشاهده شده: 264 بار
- PDF دانلود شده: 432 بار