بررسی روند تغییرات کیفیت آزمون عینی ساختارمند بالینی برای سنجش صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
مجله انجمن آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران,
دوره 2 شماره 119 (1401),
28 February 2024
چکیده
مقدمه: با توجه به آنکه در سالهای اخیر آزمون صلاحیت بالینی به منظور سنجش عملکرد دانشجویان پزشکی پیش از فارغ التحصیلی اجرا میشود، بررسی ویژگیهای سایکومتریک آن به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی در زمینه برگزاری یک آزمون روا و پایا ضروری است. روش کار: در این مطالعهی گذشته نگر، تمامی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در طی سال تحصیلی 2017-2018 در آزمون صلاحیت بالینی شرکت کردند، وارد مطالعه شدند. نمرات شرکت کنندگان به تفکیک ایستگاهها و نمره کل آزمون آسکی جمعآوری و تحلیل شد. به منظور بررسی کیفیت آزمون آسکی صلاحیت بالینی، ضریب دشواری، ضریب تمیز، R2 و تمایز بین درجات با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد. پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شد. همبستگی بین معدل کل دانشجویان با نمره نهایی آسکی محاسبه شد. یافتهها: تعداد 327 نفر کارورز در قالب 4 دورهی برگزاری آزمون صلاحیت وارد مطالعه شدند. مقدار R2 برای هر آزمون به ترتیب از 33/0 تا 78/0، 75/0 تا 91/0، 63/0 تا 90/0 و 53/0 تا 89/0 بدست آمد. مقدار آلفای کرونباخ آزمون از 52/0 تا 76/0 به دست آمد. دامنه ضریب تمیز به ترتیب برای هر آزمون برابر 02/0- تا 52/0، 09/0- تا 64/0، 05/0- تا 64/0 و 94/0 تا 1 بود. دامنه ضریب دشواری به ترتیب برای هر آزمون برابر 68/0 تا 93/0، 21/0 تا 88/0، 62/0 تا 91/0 و 72/0 تا 96/0 بود. ضریب همبستگی بین معدل کل و نمره نهایی آسکی صلاحیت بالینی 56/0 (001/0 >P) محاسبه شد. نتیجهگیری: ضرایب تحلیل پس آزمون آسکی در نوبتهای مختلف اجرای میتواند به دلیل اثرات آموزشی اجرای آزمون بر یادگیری دانشجویان و بهبود کیفیت طراحی ایستگاهها تغییر کند. محاسبه شاخصهای سایکومتریک متناسب با آزمونهای مبتنی بر عملکرد برای تحلیل ایستگاهها و نیز تحلیل کل آزمون قابل اجرا است و اطلاعات مفیدی در خصوص نقاط مثبت و منفی آزمون در اختیار میگذارد که برای ارائه راهکارهای اصلاحی حائز اهمیت است. کلید واژه ها: صلاحیت، آزمون آسکی، پزشکی، کیفیت آزمون مقدمه ارزیابی عملکرد دانشجویان پزشکی همواره به عنوان یکی از حساسترین وظایف پیش رو موسسات آموزشی به شمار میآید (1). به این منظور متخصصان آموزش پزشکی در جستجوي روشهاي معتبري بودهاند كه به طور مؤثر دانش و كارآيي باليني دانشجويان را ارزيابي كنند (2). مرور شواهد نشان میدهد با وجود روشهای متعدد ارزشیابی بالینی، به طور معمول ارزیابی دانشجویان محدود به اطلاعات ذهنی بوده نه سنجش مهارتهای بالینی و عملی دانشجویان (3). از بین آزمونهای مختلف معرفی شده، آزمون عینی ساختارمند بالینی با ارائه نتایج رضایتبخش، فرایند ارزیابی آموزشی را متحول کرده است (4). به علاوه در مقایسه با آزمون موارد بالینی سنتی، از عینیت و پایایی بهتری برای ارزیابی مهارتهای بالینی برخوردار میباشد (5).- صلاحیت، آزمون آسکی، پزشکی، کیفیت آزمون
ارجاع به مقاله
مراجع
Wilkinson TJ, Frampton CM. Comprehensive undergraduate medical assessments improve prediction of clinical performance. Medical education. 2004;38(10):1111-6.
Pell G, Fuller R, Homer M, Roberts T. How to measure the quality of the OSCE: a review of metrics–AMEE guide no. 49. Medical teacher. 2010;32(10):802-11.
NOUHI E, Motesadi M, HAGHDOUST A. CLINICAL TEACHERS'VIEWPOINTS TOWARDS OBJECTIVE STRUCTURED CLINICAL EXAMINATION IN KERMAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCE. 2008.
Mavis BE, Henry RC. Between a rock and a hard place: finding a place for the OSCE in medical education. Medical education. 2002;36(5):408-9.
Bakhsh T, Sibiany A, Al-Mashat F, Meccawy A, Al-Thubaity F. Comparison of students' performance in the traditional oral clinical examination and the objective structured clinical examination. The Saudi Medical Journal. 2009;30(4).
Majumder MAA, Kumar A, Krishnamurthy K, Ojeh N, Adams OP, Sa B. An evaluative study of objective structured clinical examination (OSCE): students and examiners perspectives. Advances in Medical Education and Practice. 2019;10:387.
Bearman M, Ajjawi R. Actor-network theory and the OSCE: formulating a new research agenda for a post-psychometric era. Advances in Health Sciences Education. 2018;23(5):1037-49.
Daryazadeh S, Faghihi A, Jokar F, Yaghini O, Esmaeeli A. Medical Students’ Viewpoints about Clinical Competency Exam: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2017;17:100-9.
Hopwood J, Myers G, Sturrock A. Twelve tips for conducting a virtual OSCE. Medical Teacher. 2020:1-4.
Wass V, Van der Vleuten C, Shatzer J, Jones R. Assessment of clinical competence. The lancet. 2001;357(9260):945-9.
Solà M, Pulpón AM, Morin V, Sancho R, Clèries X, Fabrellas N. Towards the implementation of OSCE in undergraduate nursing curriculum: A qualitative study. Nurse Education Today. 2017;49:163-7.
Allami A, Saffari F. Correlation of OSCE and pre-internship examination results. 2014.
Newble D. Techniques for measuring clinical competence: objective structured clinical examinations. Medical education. 2004;38(2):199-203.
Attari A, Mir-sepassi GR, Taghva A, Bolhari J, Aminoroaia M, Hasanzadeh A. Validity and reliability of an objective structured clinical examination in psychiatry: a guided survey. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2007;13(1):41-8.
Mortaz Hejri S, Jalili M. Analyzing the Quality of Objective Structured Clinical Examination in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2017;17:50-9.
Noohi E, Motesadi M, Haghdoost A. Clinical teachers' viewpoints towards objective structured clinical examination in Kerman University of Medical Science. Iranian journal of medical education. 2008;8(1):113-20.
Adhami Moghadam F, Merati F, Ghomiha S, Nekavand M, Sahebalzamani M. Test Anxiety and Its Impact on Students' Performance in Clinical Competency Examination at the End of the General Medical Course in Tehran Medical Sciences Islamic Azad University. Educational Development of Judishapur. 2020;11(3):251-61.
Troncon LEdA. Clinical skills assessment: limitations to the introduction of an" OSCE"(Objective Structured Clinical Examination) in a traditional Brazilian medical school. Sao Paulo Medical Journal. 2004;122(1):12-7.
Furlong E, Fox P, Lavin M, Collins R. Oncology nursing students’ views of a modified OSCE. European Journal of Oncology Nursing. 2005;9(4):351-9.
Kelly M, Murphy A. An evaluation of the cost of designing, delivering and assessing an undergraduate communication skills module. Medical teacher. 2004;26(7):610-4.
Massey D, Byrne J, Higgins N, Weeks B, Shuker MA, Coyne E, et al. Enhancing OSCE preparedness with video exemplars in undergraduate nursing students. A mixed method study. Nurse Education Today. 2017;54:56-61.
Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic medicine. 1990;65(9):S63-7.
Khan KZ, Gaunt K, Ramachandran S, Pushkar P. The objective structured clinical examination (OSCE): AMEE guide no. 81. part II: organisation & administration. Medical teacher. 2013;35(9):e1447-e63.
Pierre RB, Wierenga A, Barton M, Branday JM, Christie CD. Student evaluation of an OSCE in paediatrics at the University of the West Indies, Jamaica. BMC medical education. 2004;4(1):22.
Omu AE, Al-Azemi MK, Omu FE, Al-Harmi J, Diejomaoh MFE. Attitudes of academic staff and students towards the Objective structured clinical examination (OSCE) in obstetrics and gynaecology. Creative Education. 2016;7(06):886.
Brand HS, Schoonheim‐Klein M. Is the OSCE more stressful? Examination anxiety and its consequences in different assessment methods in dental education. European Journal of Dental Education. 2009;13(3):147-53.
Moeen-Uz-Zafar A, Shammari O, Aljarallah B. Evaluation of interactive OSCE for medical students in the subject of medicine; reliability and validity in the setting of internal vs. external examiners. Ann Public Health Res. 2015;2(4):1030.
Cook DA, Hatala R. Validation of educational assessments: a primer for simulation and beyond. Advances in simulation. 2016;1(1):31.
Lawson DM. Applying generalizability theory to high-stakes objective structured clinical examinations in a naturalistic environment. Journal of manipulative and physiological therapeutics. 2006;29(6):463-7.
Harden R. What is an OSCE? Medical teacher. 1988;10(1):19-22.
Brannick MT, Erol‐Korkmaz HT, Prewett M. A systematic review of the reliability of objective structured clinical examination scores. Medical education. 2011;45(12):1181-9.
Fuller R, Homer M, Pell G. Longitudinal interrelationships of OSCE station level analyses, quality improvement and overall reliability. Medical teacher. 2013;35(6):515-7.
Rudland J, Wilkinson T, Smith-Han K, Thompson-Fawcett M. “You can do it late at night or in the morning. You can do it at home, I did it with my flatmate.” The educational impact of an OSCE. Medical teacher. 2008;30(2):206-11.
Donnon T, Lee M, Cairncross S. Using item analysis to assess objectively the quality of the Calgary-Cambridge OSCE Checklist. Canadian Medical Education Journal. 2011;2(1):e16-e22.
Simon SR, Bui A, Day S, Berti D, Volkan K. The relationship between second‐year medical students’ OSCE scores and USMLE Step 2 scores. Journal of evaluation in clinical practice. 2007;13(6):901-5.
Tavakol M, Dennick R. Post-examination analysis of objective tests. Medical Teacher. 2011;33(6):447-58
- چکیده مشاهده شده: 74 بار