Investigation moral education from Avicenna's point of view - a review article

Salimeh Khalili, Leila Afshar, Mahmoud Abbasi

Abstract


97

Education is a complicated, extensive and time-consuming issue. The first step to do this is to specify goals we intend to achieve and achieving these goals needs applying these methods. Knowledge of methods and goals of education especially moral education requires understanding of ideas of educators and great, particularly Islamic philosophers. Hence, the purpose of the present study is to investigate moral education from Avicenna's point of view. The method used in this research is qualitative content analysis. Research resources include books, theses, journal, articles and research studies related to research issues.

Avicenna assumes that the most important and main goal of education is the individual and community's achieving the happiness and perfection. One of the most important goals of moral education of this great philosopher is acquiring moderation and moral virtues. This study attempts to consider the significance of morality and moral education from Avicenna's point of view by research in this great philosopher's thoughts and to represent ways of moral education, processes of education, teaching materials, the features of a good teacher and methods of education from his point of view and finally we will achieve considerable results.

Keywords


Education; morality; Avicenna

Full Text:

PDF

5463

References


آریا، امیر.(1384ش.). معرفی آراء روانشناسی و تربیتی ابوعلی سینا با مختصر افکارش، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

ادیانی، سید یونس.(1384ش.). بازشناسی فلسفه ابن سینا، تهران: انتشارات نقش جهان.

الماسی، علی محمد.(1378ش.). تاریخ مختصر تحول تعلیم و تربیت در اسلام و ایران، تهران: رشد.

النقیب، عبدالرحمان.(1382ش.). اندیشه‌های تربیتی ابن سینا، ترجمه علی فروغی، نشریه اسوه، شماره 78.

اعرافی، علیرضا و دیگران.(1377ش.). آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، تهران: انتشارات سمت.

ابن سینا، ابوعلی.(1370ش.). الهیات نجات، ترجمه سید یحیی یثربی، تهران: انتشارات فکر روز.

ابن سینا، ابوعلی.(1366ش.). قانون در طب، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، تهران: سروش.

ابن سینا، ابوعلی.(1390ش.). ابن سینا و تدبیر منزل، ترجمه محمد نجمی زنجانی، تهران.

اسماعیلی، علی و دیگران.(1384ش.). مکتب‌ها و گرایش‌های تربیتی در تمدن اسلامی، تهران: انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

ابن سینا، ابوعلی.(1367ش.). اشارت و تنبیهات، جلد دوم؛ منطق، ترجمه حسن ملکشاهی، تهران: سروش.

باقرالقریشی.(1364ش.). نظام تربیتی اسلام.

باقری، خسرو.(1386ش.). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.

بلاغت، سید رضا.(1386ش.). بررسی تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا، نشریه رشد معلم، شماره 209.

بیرونی کاشانی، راضیه و دیگران.(1391ش.). تبیین عناصر فلسفه اخلاقی و اجتماعی ابن سینا و دلالت‌های آن در تربیت اخلاقی، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، سال دوم شماره 2.

بیهقی، ظهیرالدین.(1351ش.). تتمه صوان الحکمه، به کوشش محمد شفیع، لاهور.

حجتی، سید محمد باقر.(1367ش.). ترجمه منیه المرید.

خارستانی، اسماعیل و دیگران.(1391ش.). بررسی تطبیقی تربیت اخلاقی از دیدگاه ارسطو و ابن سینا، عرضه شده به همایش اخلاق سهروردی، زنجان.

خوانساری، محمد.(1359ش.). مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هزاره ابن سینا در ایران، تهران: انتشارات کمیسیون ملی یونسکو.

زیبا کلام مفرد، فاطمه.(1384ش.). مکتب فلسفی لیبرالیسم آموزشی و اسلام، تفرش: انتشارات دانشگاه تفرش.

زیبا کلام مفرد، فاطمه.(1380ش.). تعلیم و تربیت در فلسفه ابن سینا و مقایسه آن با فلسفه اثبات گرایی و عملگرایی، پگاه حوزه.

شارع پور، محمود.(1385ش.). جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت.

شریعتمداری، علی.(1379ش.). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات امیرکبیر.

صدیق، عیسی.(1332ش.). سیر فرهنگ در ایران و مغرب زمین، تهران: دانشگاه تهران.

عطاران، محمد.(1371ش.).‌ آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: انتشارات مدرسه.

عطاران، محمد.(1382ش.).‌ مقایسه دو رویکرد در تربیت دینی با تأکید بر عنصر اخلاق، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش.

کاردان، علی محمد.(1381ش.). سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: انتشارات یسطرون.

همو.(1911م.). السیاسه. به کوشش لوئیس معلوف، ‌بیروت.

همو.(1334ش.). نظریات ابن سینا در باب تعلیم و تربیت در مقایسه اجمالی با نظریات افلاطون و ارسطو،‌ جشن نامه ابن سینا.

ثقه الاسلامی، فاطمه.(1391ش.). تعلیم و تربیت در دیدگاه فلاسفه- ابن سینا، فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 87، زمستان.

کوشنده، لیلا.(1383ش.). اصول تعلیم و تربیت: از منظر ابونصر فارابی، ابن مسکویه، بوعلی سینا، تبریز.

اسماعیل علی، سعید. جواد رضا، محمد.(۱۳۸۴ش.). مکتب‌ها و گرایش‌های تربیتی در تمدن اسلامی. تهران: انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

فرامرز قراملکی، احد. (۱۳۸۵ش.). روش شناسی مطالعات دینی. مشهد: انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی.

Good man, L.E (1992). Avicenna. First addition, London

Routledge Fakhry M(1997). The contemplative idea in Islamic Philosophy. Aristotle and Avicenna. JHP:14

Zibakalam mifrad, F. (1999). IBN sina’s philosophy of education and its application to modern moslem education systems.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0. Copyright © 2016 Medical History JournalAll rights reserved.  All credits and honors to PKP for their OJS.

For Author | Online Submission | About Contact