Ethics in Medical Education

  • Mehrzad Kiani دانشیار مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، متخصص پزشکی قانونی و فلوشیپ اخلاق زیست پزشکی و معاون گروه اخلاق پزشکی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
  • Mahmood Abassi دانشیار و رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدیر گروه اخلاق پزشکی و فلوشیپ اخلاق زیست پزشکی، تهران، ایران
  • Ardeshir Sheikhazadi متخصص پزشکی قانونی، استاد گروه پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
  • Anousheh Safar Cherati روانپزشک، پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
  • Shabnam Bazmi استادیار مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، متخصص پزشکی قانونی و فلوشیپ اخلاق زیست پزشکی، استادیار گروه اخلاق پزشکی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. (نویسنده مسؤول)
Keywords: Ethics in education, medical education, Teacher- Student relationship

Abstract

There is no definite code of ethics in field of medical education in Iran and we cannot even see any accent in this regard in medical education references.

We can define 3 major fields in medical education ethics such as:

-           Student – Patient relationship

-           Teacher- Student relationship

-           Relationship with other colleagues and hospital staff

 

In this article our concern about medical students’ envelopes all medical students in different educational levels (Interns, residents, fellowships ...).

Respecting ethical values in field of education, not only help us to produce morally committed physicians, but also help medical community to respect patient rights.

References

آراسته، حمید رضا. مطلبی فرد، علیرضا.(1390ش.). بررسی تحلیلی و تئوریک اصول و مؤلفه‌های اخلاقی تدریس در آموزش عالی با تأکید بر دیدگاه مورای و همکاران- مجموعه مقالات اولین همایش بین المللی مدیریت، آینده‌نگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی، دانشگاه سنندج.

جوادی، مصطفی.(1392ش.). پدیدارشناسی حقوق دانشجو: ارائه پیش نویس منشور حقوق دانشجو در آموزش پرستاری ایران.(پایان نامه دانشجویی).

خاقاني‌زاده، مرتضي. عباسي، محمود. ملكي، حسن.(1392ش.). الگوي برنامه درسي اخلاق پزشكي با رويكرد اسلامي، مؤسسه فرهنگي حقوقي سينا، پاييز.

زالی، محمد رضا.(1387ش.). مبانی نوین ارتباط پزشک و بیمار، انتشارات حقوقی، بهار.

زالی، علیرضا.(1386ش.). سیر تحول آموزش پزشکی، فصلنامه اخلاق پزشکی، سال اول، شماره اول، پاییز.

سرمدی، محمدرضا. شالباف، عذرا.(1386). اخلاق حرفه‌ای در مدیریت کیفیت فراگیر، اخلاق در علوم و فناوری، شماره 3و4.

سمیعی شیر دره، رحمت الله. فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش قابل مشاهده در sameyh.blogfa.com

علیپور، احمد. شالباف، عذرا.(1387ش.). اخلاق آموزش مجازی، فصلنامه اخلاق در علوم و فن آوری، سال سوم، شماره های 1و2.

قراملکی احد. فرامرز و همکاران.(1386ش.). اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

Brown RD, Krager L, (1985) Ethical issues in graduate education: Faculty and student responsibilities. Journal of Higher Education. 56

Callahan, D. (1982) .Should there be an academic code of ethics? Journal of Higher Education

Danis Marion, Largent Emily, Wendler David. Research ethics consultation, Oxford, 2012, p.g: 78-87

Robert Vaux, Code of ethics for the teaching profession, Association of American Educators, April 2010

Fye W. Bruce. Medical authorship: traditions, trends, and tribulations. Annals of internal medicine, 1990

Hicks LK, Lin Y, Robinson DL, Understanding the ethical dilemmas that students’ ethical development: Questionnaire survey and focus group study.BMJ2000, 322:709-10

Hope Tony, Lockwood Michael. An ethical debate: should older women be offered in vitro fertilization? BMJ 1995

Reshma Jagsi, Lisa Soleymani Lehmann, The ethics of medical education, BMJ, 2004, available on: www.bmj.com

Wilson Reachelle, Ethical code of conduct in teachers, July 2010

www.fldoe.org/GR/Bill

Published
2016-12-01