Ethical Problems Observed by Nurse Students: Qualification Approach

Roghaiyeh Sadeghi, Tahereh Ashktorab

Abstract


231

With regard to this matter that nurses are facing ethical problems in their profession daily and re prafedly, thereby they should identify ethical problems and regard ethical principles in the area of offering services. So the aim of this study is to identify the observed ethical problems by students in their clinical work. this study was done qualitative and with the content analyzing approach in nursing and midwifery campus of medical & health university of shahid beheshti and tarbiat Modarres in 1389 . Data were collected using open questions from 50 nursing master who have participated in this study. Students reported that some of the nurses and doctors have I’ll treat with patients, they give false information to they are careless about them, and there is an improper communication. Immoral behaviors of care and health team help to causing ethical problems and there is need to passing training courses during study and continually training courses for nursing practitioners for playing ethical and professional roles to offering safe and ethical health care.


Keywords


Ethical problems; moral training; nursing student

Full Text:

PDF

11495

References


الف) فارسی

اشک‌تراب، ط ـ (1387 ش.)، اخلاق در پرستاری، اولین همایش بین‌المللی نوآوری در پرستاری و مامایی، شعبه بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی

اشک‌تراب، ط ـ )1373 ش.)، تاریخ و تحولات پرستاری در ایران و جهان، انتشارات دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، چاپ دوم

برهانی، ف/ الحانی، ف/ محمدی، ع/ عباس‌زاده، ع ـ (1388 ش.)، توسعه‌ی صلاحیت اخلاق حرفه‌ای پرستاران، ضرورت‌ها و چالش‌ها در آموزش اخلاق، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره دوم، شماره‌ی 3

تمیزی، ز و همکاران ـ (1384 ش.)، بررسی میزان رعایت حقوق بیماران روانی توسط پرستاران در بخش‌های روان‌پزشکی بیمارستان‌های منتخب شهر تهران، خلاصه مقالات هفتمین کنگره سالیانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور

جولایی، س/ بخشنده، ب/ محمدابراهیم، م و همکاران (1389 ش.)، کدهای اخلاق پرستاری در ایران: گزارش بخشی از یک مطالعه اقدام پژوهشی، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره سوم، شماره‌ی 2

چودین، و ـ (1388 ش.)، اخلاقیات در پرستاری (مترجمان: جولایی، س و دهقان‌نیری، ن)، تهران، انتشارات مهرراوش

حبیب‌زاده، ح/ احمدی، ف/ ونکی، ز ـ (1389 ش.)، اخلاقیات در عمل‌کرد حرفه‌ای پرستاران ایران، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره سوم، شماره‌ی 5

دین‌محمدی، ن ـ (1382 ش.)، بررسی میزان رعایت اخلاق پرستاری در عمل‌کرد حرفه‌ای پرستاران شاغل در بخش‌های بزرگ‌سالان بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

صادقی، ر ـ (1384 ش.)، اهمیت رعایت اخلاق در کاهش عوارض بی‌هوشی، همایش گفتگوی علم و دین: مفهوم حیات، انسان و مباحث کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

عباس‌زاده، ع ـ (1381 ش.)، طراحی و آزمون مدل عمل‌کرد اخلاقی پرستاران، پایان‌نامه دکتری آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز

هاشمی، ف/ پاسیار، ن ـ (1388 ش.)، سنجش عملكرد اخلاق حرفه‌ای دانشجویان پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشكی شیراز، مجله سبز: فصل‌نامه تخصصی آموزش در علوم پزشكی، شماره 6، ویژه نامه خلاصه مقالات دهمین كنگره كشوری آموزش علوم پزشكی، شیراز

ب) انگلیسی

Auvinen J, Suominen T, Leino-Kilpi H, Helkema K. The development of moral judgement during nursing education in Finland. Nurse Educ Today. 2004; 24: p.538–546

Berger MC, Seversen A, Chvatal R. Ethical issues in nursing. West J Nurs Res 1991; 13: p.514–521

Berggren I, Be´gat I, Severinsson E. Australian clinical nurse supervisors’ ethical decision-making style. Nursing and Health Sciences. 2002 4, 13–21

Cameron ME, Schaffer M, Park H-A. Nursing students’ experience of ethical problems and use of ethical decision-making models. Nurs Ethics. 2001; 8: p.432–447

Davis JA, Ota K, Suzuki M, Maeda J. Nursing students’ response to a case study in ethics. Nurs Health Sci. 2002; 1(1): p.3–6

Erdil F, Korkmaz F. Ethical Problems Observed by Student Nurses. Nursing Ethics. 2009; 16 (5): p.589-598

Guido GW. Legal and Ethical Issues in Nursing, New Jersey. Pearson. 2006

Han S-S, Ahn S-H. An analysis and evaluation of student nurses’ participation in ethical decision making. Nurs Ethics. 2000; 7: p.113–123

Kalvemark S, Höglund TA, Hansson GM, Westerholm P, Arnetz B. Living with conflicts ethical dilemmas and moral distress in the health care system. Soc Sci Med. 2004; 58: p.1075–1084

Lewenson BS, Londrigan TM, Singleton J. Practice what you teach: a case study of ethical conduct in the academic setting. J Prof Nurs. 2005; 21(2): p.89–96

Lemonidou C, Papathanassoglou E, Giannakopoulou M, Patiraki E, Papadatou D. Moral professional personhood: ethical reflections during initial clinical encounters in nursing education. Nurs Ethics. 2004; 11: p.122–137

Park H-A, Cameron ME, Han S-S, Ahn S-H, Oh H-S, Kim K-U. Korean nursing students’ ethical problems and ethical decision making. Nurs Ethics. 2003; 10: p.638–653

Storch J, Rodney P, Pauly B, Brown H, Starzomski R. listening to nurses moral voices: Building a quality health care environment. Canadian journal of nursing leadership. 2002; 15(4), p.7-16

Taylor C, Lillis C, Lemone P. Fundamentals of Nursing the Art & Science of nursing care. 2005

Varcoe C, Doane G, Pauly B et al. Ethical practice in nursing: working the in-betweens. J Adv Nurs. 2004; 45: p.316–325


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

This journal is distributed under the terms of CC BY-NC 4.0. Copyright © 2017 Medical Ethics Journal. All rights reserved. All credits and honors to PKP for their OJS.

For Author | Online Submission | About Contact