Nursing students' perspectives and experiences from "Confidentiality": a qualitative approach

  • Samieh Ghana کارشناسی مامایی، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
  • Akram Sanagoo دکترای آموزش پرستاری، دانشیار مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
  • Soheila kalantari کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دفتر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان، گرگان، ایران. (نویسنده مسؤول)
Keywords: Confidentiality, Truth-telling, nursing students, Content Analysis

Abstract

Nursing’s clinical practice substance is to provide convenience and healthy patients through attention to needs physical, emotional and spiritual. Nursing and provide care in connection with humans and ethics of care meaning respect for their human and care for is people ethical practice. The aim of this study was to explain the students' experiences of Confidentiality in clinical practice.

In this qualitative study semi-structure interviews conducted with 20 nursing students in different course in 2010.The sampling method was purposeful and with maximum variation. Students were asked discuss about the Confidentiality of your experience in the clinical environment (patients, colleagues and staff).The interviews were recorded, transcribed verbatim and analyzed using content analysis method. The oral informed consent obtained for the participation and voice recording.

Themes derived from the "effective communications channels" is a sub-concepts "to deliver news to key personnel", "referral to a specialist and consultant," "giving it normal look" is explained. The emerging concept of confidentiality in relation to classmates and staff "cover to clinical error" was. Students in the face of "errors" as a classmate and the staff knew so Confident kept them covered.

In this study the role of student nurse were recognized at the clinical the patient as a confidential But in relation to classmates and staff clinical errors "Confidentiality” for reasons such as thought and confidence in their future classmates and staff error disclosure would avoid it.

References

منابع فارسی:

پارسا، م. (1388 ش.). حريم خصوصي و رازداري در پزشكي و جنبه‌هاي مختلف آن (مقاله مروری). مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 2، شماره 4، صص 13-1.

ثناگو، ا. مجنونی، م-ز. مهستی جويباری، ل. غنا، س. کلانتری، س. (1391 ش.). بررسی تجربيات دانشجويان پرستاری از خطاهای بالينی و چگونگی تعامل با آن. پژوهش پرستاری. دوره 7، شماره 25، صص 53-45.

جوادپور، م. طبيبي جبلي، م. راعي، م. (1389 ش.). بررسي رازداري پزشكي در فقه و حقوق. فصلنامه حقوق پزشكي. سال چهارم، شماره سيزدهم، صص 60-133.

جولايي، س. بخشنده، ب. محمدابراهيم، م. عسگرزاده، م. واشقاني فراهاني، ع. شريعت، ا،. علوي لواساني، ف. معلمي، هـ. قاسمي‌نژاد، ز. (1389 ش.). كدهاي اخلاق پرستاري در ايران: گزارش بخشي از يك مطالعه اقدام‌پژوهي. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 3، شماره 2، ص 53-45.

جولايي، س. جليلي، ح-ر. رفيعي، ف. حقاني، ح. حاجي‌بابايي، ف. (1388). بررسي ارتباط فضاي اخلاقي محيط كار پرستاران با رضايت شغلي آنان در بخش‌هاي منتخب مراكز آموزشي درماني دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال 1388. فصلنامه اخلاق پزشكي. سال پنجم، شماره پانزدهم، صص 24-11.

جويباری، ل. يوسفی‌پور، م. ثناگو، ا. (1391 ش.). ترجمان دانش و کاربردی‌کردن تحقيقات، راهکاری جهت افزايش عملکرد پژوهشی دانشجويان علوم پزشکی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. دوره 1، شماره 1، صص 69-59.

حبيب‌زاده، ح. احمدي، ف-ا. ونکي، ز (1389 شو).. اخلاقيات در عملكرد حرفه‌اي پرستاران ايران. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 3، شماره 5، صص 36-26.

رنجبر، م. زرگر، ا. دهقاني، ع. (1389 ش.) بررسي ميزان آگاهي دانشجويان دوره كارآموزي باليني بيمارستان‌هاي آموزشي شهر يزد از حقوق بيمار در سال 1388. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 3، ویژه‌نامه حقوق بیمار، صص 60-51.

سنجري، م. زاهدي، ف. اعلا، م. پيماني، م. پارساپور، ع-ر. آرامش، ك. سيدباقرمداح، س. چراغي، م-ع. ميرزابيگي، غ. لاريجاني، ب. (1390 ش.). آيين اخلاق پرستاري ايران. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 5، شماره 1، صص 28-17.

طباطبايي، س-م. (1387 ش.). برخي معيارهاي اخلاق پزشكي از ديدگاه محمدبن زكرياي رازي. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 1، شماره 2، صص 6-1.

کهن، م. برهانی، ف. عباس‌زاده، ع. سلطان‌احمدی، ژ-ا. خواجه‌پور، م. (1391). تجارب مادران دارای نوزاد نارس در بخش مراقبت ويژه نوزادان. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. دوره 1، شماره 1، صص 51041.

لاريجاني، ب. غفوري‌فرد، س. زاهدي، ف. (1383 ش.). ملاحظات اخلاقي در آموزش باليني پزشكي. مجله ديابت و ليپيد ايران (اخلاق در پژوهش‌هاي باليني پزشكي). دوره چهارم، صص 9-105.

ملازم، ز. احمدي، ف-ا. محمدي، ع. بلندپرواز، ش. (1389 ش.). حضور پرستار: عنصر اساسي مراقبت از نگاه بيمار. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 3، شماره 3، صص 55-44.

مهدوي‌نژاد، غ-ح. (1387 ش.). رازداري و حدود آن در حرفه پزشکي. مجله اخلاق و تاريخ پزشکی. دوره 1، شماره 4، صص 9-13.

هاشمي، ف. (1387 ش.). پاسخ اخلاقي به خطاي پرستاري. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي، دوره 1، شماره 4، صص 45-31.

هوشمند، ع. جولايي، س. مهرداد، ن. (1385 ش.). آگاهي پرستاران شاغل در بيمارستان‌هاي آموزشي شهر تهران از حقوق بيمار و عوامل تسهيل‌كننده رعايت اين حقوق از ديدگاه آن‌ها. مجله حيات. دوره 12، شماره 4، صص 66-57.

واحديان عظيمي، ا-م. الحاني، ف. (1387 ش.). چالش‌هاي آموزشي در تصميم‌گيري اخلاقي در پرستاري. مجله اخلاق و تاريخ پزشكي. دوره 1، شماره 4، صص 30-21.

منابع انگلیسی:

Doyal, L. (2001). Closing the gap between professional teaching and Practice. BMJ. 322: 685-6.

Espin, S. Levinson, W. Regehr G, Baker, G-R. Lingard, L. (2006). Error or "act of God"? A study of patients' and operating room team members' perceptions of error definition, reporting, and disclosure. Surgery. 139 (1): 6-14.

Graneheim, U-H. Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education. 105-12.

Published
2016-06-09
Section
Original/Research Article