Bioethics from the perspective of non-Abrahamic religions

Mahmoud Abbasi, Javad Rajabi, Mina Foroozandeh, Maryam Montazeri, Nasrin Nejadsarvari, Masoud Asadi

Abstract


55

Today, the new developments in biology, poses new ethical challenges in front of the various religions and considering them is one of the basic needs. To solve these problems, international dialogs are needed. In this regard, comparative study of religions is not limited only to the extent of interpretation and hadith and jurisprudence and theology and in this regard adopting the studies in laws, economy, sociology and psychology has a great importance. Answering the present ethical equivocations on the basis of the common language of belief will reduce most of the conflicts in the area of ethical decision making. Other non- Abrahamic religions are spread in the vast geography of the world and they mainly include Iranian, Hindu and Chinese religions. Reviewing the basics of bioethical in religions and to study the joint points and separate points of them to create the opportunity of ethical dialog is an unavoidable need.


Keywords


Religions; ethics; bioethics; Abrahamic religions

Full Text:

PDF

28

References


الف) منابع فارسی

آقایی، م ـ (1384). سقط جنين و دين زرتشتي، فصلنامه باروري و ناباروري، صفحات 361-349

ارجمند، محسن ـ (1384). گذشته چراغ راه آینده است (نگاهی به تاریخ طب در ایران)، مجله کتاب ماه علوم و فنون، ش 86

باقری علیرضا ـ مرگ مغزی و پیوند اعضا در ژاپن،مجله اخلاق و تاریخ پزشکی

بنی حسین، محمد صادق ـ (1372). ادیان و مذاهب جهان، جلد دوم، قم: چاپ اول

توفیقی، حسین ـ (1389). آشنایی با ادیان بزرگ، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، سیزدهم

تیواری، کدارانت ـ (1381). دین‌شناسی تطبیقی، مترجم: شنکائی، مرضیه، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)

جان. بی. ناس ـ (1370). تاریخ جامع ادیان، ترجمه حکمت، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چ پنجم

جولیا چینگ و حمیدرضا ارشدی ـ (1383). ادیان چین، مرکز بازشناسی اسلام و ایران، تهران

حدادی، محسن ـ (1387). مبانی اخلاق زیست‌محیطی در ادیان، مجله اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 27 از صفحه 25 تا 28

خلج زاده، م. و همکاران ـ (1390). اخلاق زیستی از منظر ادیان ابراهیمی، فصلنامه اخلاق زیستی، ش اول

خورشیدیان، اردشیر ـ (1385). گفت و گوی ادیان با تامل بر سرشت معنوی، مجله چشم‌انداز ارتباطات فرهنگی، ش 26

راسل، جان و پاشایی، ع ـ (1389). (ترجمه) فرهنگ ادیان جهان، حوزه علمیه قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب

روح الامینی، محمود ـ (1376). آیین‌ها و جشن‌های کهن در ایران امروز، تهران: انتشارات آگاه

ساعد، محمدجعفر ـ (1387). حقوق کیفری و شبیه‌سازی انسان، تهران، موسسه فرهنگی حقوقی سینا: چاپ اول

غیبی، مهران ـ (1384). مبانی فلسفی اخلاق زیستی در ایران باستان، مجله اخبار ادیان، ش 13

کوجیکی ـ (1380). کتاب مقدس آیین شینتو (در ژاپن)، (ترجمه احسان مقدس). تهران: بهجت، نیروانا

كدارنات تیواری ـ (1381). دین‌شناسی تطبیقی (ترجمه دکتر مرضیه شنگایی)، تهران: سمت

گواهی، عبدالکریم ـ (1387). شینتوئیزم، تهران: نشر علم

مزداپور، ک ـ (1384). گفت و گو: میراث زرتشت، پیام آور راستی، مجله هفت آسمان، ش 25

مزداپور، کتایون ـ (1383). تداوم آداب کهن در رسم‌های معاصر زرتشتیان در ایران، مجله فرهنگ، شماره 49 و 50 ، صفحه 147 تا 180

مطهری ، مرتضی ـ (1362). خدمات متقابل اسلام و ایران، انتشارات صدرا، چاپ دوازدهم، ص 201

منجزی، علی اصغر ـ 1384، پژوهشی در کیش زرتشت، قم : انتشارات زمزم هدایت، ص 59-61.

ميستري خجِسته ـ (1387). گفتگو / زرتشتيان پارسي ، مجله هفت آسمان ، شماره 39

نجم‌آبادی، محمود ـ (1350). تاریخ طب و بهداشت در ایران باستان، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ش 7، ص 81-94

هیوم، رابرت آ ـ (1369). ادیان زنده جهان (ترجمه: گواهی، عبدالرحیم)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، اول

ب) انگلیسی

Alan g. Johnson, Paul R.V. Johnson- “Making sense of medical ethics, Hodder Arnold 2007

Annomymous. Taoism and Confucianism—Ancient Philosophies. from http://www.ushistory.org/civ/9e.asp.acceptable on 2012

Bowman. K, Hui. Edwin C. 2000. Bioethics for clinicians: 20. Chinese Bioethics. CMAJ;163(11):1481-5

Bowman. K, Hui. Edwin C.2008.Cambridge textbook of bioethics. Cambridge university press.p 397-402

Chang Tsai D F . 2005. The bioethical principles and Confucius’ moral philosophy.J Med Ethics;31:159-163

Chang Tsai D F .1999.Ancient Chinese medical ethics and the four principles of biomedical ethics. J Med Ethics;25:315-321

Chang Tsai D F. 2001.How should doctors approach patients? AConfucian reflection on personhood. Journal of Medical Ethics;27:44–50

Chang Tsai D F. 2005.Human embryonic stem cell research debates: aConfucian argument.J. Med. Ethics.;31; P635-640

Chang Tsai D F. 2007. The Confucian Personhood and Informed Consent. Journal of Bioethical Inquiry. Volume 4, Issue 3, pp 171-179

Keown D. End of life: the Buddhist view. Lancet 2005;366:952–955

Li H, Cong Y. 2008. The development and perspectives of Chinese bioethics J Int Bioethique.159

peter A.singer A.M.veins the cambridge textbook of biomedical rthics-2008-403-408

POST. S. 2003.Encyclopedia of bioethics.3rd. Macmillan Library.p508-512

shirly firth-end of life:ahindu view -2005-366:682-86

sylvia votak-art of dying in hindu india in facing death,edited by h.shaoiro.m.curmen,l.wandel,1996-pp121-128

Zhaojiang G. 1995.Chinese Confucian culture and the medical ethical tradition.Journal of medical ethics; 21: 239-246




DOI: https://doi.org/10.22037/bj.v2i4.14268

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0. Copyright © 2016 Bioethics Journal (Quarterly). All rights reserved.  All credits and honors to PKP for their OJS.

For Author | Online Submission | About Contact