Try for educational equity: Clinical evaluation process in nursing students, A Grounded theory study

Fariba Borhani, Abbas Abbaszade, Sakinah Sabzevari

Abstract


393

One of the main domains that has an important role in decision making and ethic is education and learning. Effective evaluation process can trained competent students and it is expected educational system emphasized on preparing students for  caring in complex situations and learning in knowledge, attitude and practice .This research aimed to determine clinical evaluation process in nursing students in medical surgical wards.

Method: This is a grounded theory study, was done in 2011. Participants were 14 teachers and 24 students in nursing faculty. Sampling was purposeful and did to data saturation .All of participants interviewed and One Note 2010 was used for transcription and coding. For data analysis Straus Corbin 1998 approach was used. 

Results: In data analysis process from 96 primary category, 16 secondary and then 6 themes emerged. Themes were respecting (to student and his individuality), identification (teacher and student identification from educational situation), presentation (teacher and student presentation), perception (teacher and student perception of their ability and real work environment conflicts), Judgment (surface, unreal goal based, clause, incomplete), response (satisfaction disinterest, change in educational system, try for faire assessment), and core variable was try to educational justice.

Conclusion: For educational justice everyone should try use their abilities and take their rules. In each step from respecting, identification, presentation to perception, judgment and response aimed to try for faire assessment and at last try for educational justice that is the aim of any educational activity.


Keywords


Educational Justice; Clinical Evaluation; Nursing Student; Grounded Theory

Full Text:

PDF

75

References


منابع فارسی:

ارفعی، ک. (1391 ش.). اولویت‌های ارزشیابی آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی. نشریه پرستاری ایران. 25 (75): 7-71.

ایمانی، م. جلیلی، م. (1391 ش.). وضعیت بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری از دید اساتید و دانشجویان. پژوهش پرستاری. 7 (25): 26-17.

ثناگو، الف. نوملی، م. جویباری، ل-م. (1390 ش.). تبیین عدالت آموزشی در دانشجویان علوم پزشکی: بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان علوم پزشکی. مجله افق توسعه آموزش پزشکی. 4 (3): 44-39.

جوکار، ف. حقانی، ف. (1389 ش.). آموزش بالین پرستاری، چالش‌های پیشروی: مقاله مروری. مجله ایرانی در آموزش علوم پزشکی. 10 (5): 60-1153.

چهرزاد، م. شفیع‌پور، س-ز. میرزایی، م. کاظم‌زاده، الف. (1383 ش.). مقایسه دو روش ارزشیابی بالینی OSCE و سنتی بر میزان رضایت دانشجویان پرستاری. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. سال سیزدهم، شماره 50، صص 12-8.

حسن‌پور، ش. بانی، س. (1389 ش.). مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان سال آخر کارشناسی مامایی تبریز. مجله پرستاری و مامایی تبریز. 18: 20-12.

خسروی، ش. پازارگادی، م. اشک تراب، ط. (1390 ش.). چالش‌های ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری از دیدگاه آنان: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 11 (7): 49-735.

زمان رستمی، م. (1384 ش.). عدالت از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غربی. جستارهای اقتصادی. 2 (4): 36-113.

عابدینی، ص. عابدینی، س. آقاملایی، ت. جمعهزاده، ع. کامجو، آ. (1387 ش.). مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. مجله پزشکی هرمزگان. 12 (4): 53-249.

علوی، م. ایرج‌پور، ع. عابدی، ح-ع. (1386 ش.). مفاهیمی در ارزشیابی آموزش بالینی: مطالعه کیفی تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری. مجله گام‌های توسعه در آموزش پزشکی. 4 (1): 8-10.

گل‌پرور، م. (1389 ش.). رابطه اخلاق و عدالت آموزشی با پرهیز از فریبکاری علمی. فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری و فناوری. 5 (1و2): 66-57.

گل‌پرور، م. جوادیان، ز. مصباحی، م. (1390 ش.). الگوهای ساختاری رابطه عدالت آموزشی با رضایت از تحصیل، نتایج، رفتارهای مدنی ـ تحصیلی و فریب‌کاری تحصیلی. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی. 7 (1): 104-87.

معصومی، م. عبادی، ع. (2008 م.). OSCE در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری. مجله راهبردهای آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله. 1 (1): 27-19.

مطهری، م. (1377 ش.). عدل الهی. انتشارات صدرا.

ملاهادی، م. (1388 ش.). اهمیت آموزش بالینی در پرستاری. مجله راهبردهای آموزش. 2 (4): 9-153.

منابع انگلیسی:

Davis, KR. Banken, JA. (2005). Personality type and clinical evaluations in an obstetrics/gynecology medical student clerkship. American Journal Obstetric and Genecology. 193 (5): 1807-10.

Emerson, R. (2007). Nursing education in clinical setting.

Finch, PM. (2007). A system of performance intervention zones for use during student evaluation in the clinical environment. Journal of Bodywork and Movement Therapy. 8 (1): 1-4.

Fatt, CK. Khin, EW. Heng, TN. (2010). The impact of organizational justice on employee’s job satisfaction: the Malaysian companies perspectives. American Journal of economics and Business Administration. 2 (1): 56-63.

Folger, R. (2001). Fairness as deonance. Theoretical and Cultural Perspectives on Organizational Justice. 3-33.

Hessler, K. Humphreys, J. (2008). Student Evaluations: advice for Novice Faculty. Faculty Forum. 47 (4): 187-90.

Hoy, WK. Smith, PA. Sweetland, SR. (2002). The development if the organizational climate index for high schools: its measure and relationship to faculty trust. The High School Journal. 86 (2): 38-49.

Iwasiw, C. Goldberd, D. Andrusyszym, M. (2004). Curriculum Development in Nursing Education.

Karande, K. Shankarmahesh, MN. Rao, CP. Rashid, ZM. (2000). Perceived moral intensity, ethical perception and ethical intention of American and Malaysian managers: a comparative study. International Business Review. 9: 37-59.

Kathleen, B. Gaberson, MH. (2006). Clinical teaching strategies for nursing.

Lind, EA. Van den Bos, K. (2002) When fairness works: Toward a general theory of uncertainty management. Research Organizational Behavior. 24: 181-223.

Polit, DF. Hungler, BP. (2006). Nursing Research: Principles and Methods, Lippincott, Philadelphia.

Rahmani, A. Mohajjel, A. Fathi azar, E. Roshangar, F. (2008). Comparison the effect of two clinical teaching models on performance of nursing student in intensive care unit. IJNMR. 13 (2):81-6.

Raisler, J. O'Grady, M. Lori, J. (2003). Clinical teaching and learning in midwifery and women's health. Journal of Midwifery Women’s Health. 48 (6): 398-406.

Shipman, D. Roa, M. Hooten, J. Wang Zhan, J. (2012) .Using the analytic rubric as an evaluation tool in nursing education: The positive and the negative. Nurse Education Today. 32: 246-9.

Simon, E. (2009). Systems theory in nursing education. Nursing Journal of India. 100 (2): 29.

Yanhua, C. Watson, R. (2011). A review of clinical competence assessment in nursing. Nurse Educ Today. 31: 832-6.




DOI: https://doi.org/10.22037/bj.v3i9.14193

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0. Copyright © 2016 Bioethics Journal (Quarterly). All rights reserved.  All credits and honors to PKP for their OJS.

For Author | Online Submission | About Contact