مدل تاب آوری روان شناختی بر اساس احساس حمایت اجتماعی از طریق سخت رویی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر ساری

علی رمضان پور, موسی جاودان, اقبال زارعی, کبری حاج علیزاده

چکیده


1

زمینه و هدف: تاب آوری از جمله عواملی است که می تواند از بروز مشکلات روانی در میان جوانان و نوجوانان پیشگیری کند. هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل تاب آوری روان شناختی بر اساس احساس حمایت اجتماعی از طریق سخت رویی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر ساری بود.

روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماري مطالعه كليه دانش آموزان دوره متوسطه اول مدارس شهرستان ساری بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 280 نفر از آنها انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس تاب آوری، پرسشنامه حمایت اجتماعی و مقیاس سخت رویی استفاده گردید. براي تجزیه و تحليل داده های پژوهش از روش هاي آماري ضریب همبستگي پيرسون و الگویابی معادلات ساختاری با بکارگیری نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS-22 استفاده شده است.

یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن دانش آموزان پسر، (4/2) 4/13 و دختر (5/2) 8/13 سال بود که دامنه سنی از 13 تا 14 سال را شامل می‌شد. با افزایش میانگین (انحراف معیار) حمایت اجتماعی (7/7) 3/45، سخت رویی (1/16) 4/89 و تاب آوری (6/14) 3/84 افزایش یافت. همچنین سخت رویی در رابطه بین حمایت اجتماعی و تاب آوری نقش میانجی داشت. از بین مؤلفه های حمایت اجتماعی، بیشترین اثرگذاری، مربوط به حمایت خانواده با بار عاملی 87/0 و در متغیر تاب آوری بیشترین اثرگذاری، مربوط به مؤلفه های تصور از شایستگی و پذیرش محبت با بار عاملی 75/0 و در سخت رویی، بیشترین اثرگذاری، مربوط به مؤلفه تعهد با بار عاملی 89/0 بود.

نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که با افزایش حمایت اجتماعی، سخت رویی و تاب آوری افزایش یافت. همچنین به واسطه افزایش سخت رویی، تأثیر حمایت اجتماعی بر تاب آوری به میزان جزیی بیشتر شد.


موضوع


تاب آوری روان شناختی، حمایت اجتماعی، سخت رویی، دانش آموزان

تمام متن:

PDF

1

مراجع


Anghel RE. Psychological and educational resilience in high vs. low-risk Romanian adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015;203:153-7.

Amarneh B. Social support behaviors and work stressors among nurses: a comparative study between teaching and non-teaching hospitals. Behavioral Sciences. 2017;7(1):5-15.

Bell AC, D'Zurilla TJ. Problem-solving therapy for depression: a meta-analysis. Clinical psychology review. 2009;29(4):348-53.

Cunningham M, Swanson DP. Educational resilience in African American adolescents. The Journal of Negro Education. 2010:473-87.

Delahaij R, Gaillard AW, van Dam K. Hardiness and the response to stressful situations: Investigating mediating processes. Personality and Individual differences. 2010;49(5):386-90.

Dahl SÅ, Hansen HT, Vignes B. His, her, or their divorce? Marital dissolution and sickness absence in Norway. Journal of Marriage and Family. 2015;77(2):461-79.

Fabes RA, Hanish LD, Martin CL, Moss A, Reesing A. The effects of young children's affiliations with prosocial peers on subsequent emotionality in peer interactions. British Journal of Developmental Psychology. 2012;30(4):569-85.

Gülaçtı F. The effect of perceived social support on subjective well-being. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010;2(2):3844-9.

Hanton S, Neil R, Evans L. Hardiness and anxiety interpretation: An investigation into coping usage and effectiveness. European Journal of Sport Science. 2013;13(1):96-104.

Jowkar B, Kojuri J, Kohoulat N, Hayat AA. Academic resilience in education: the role of achievement goal orientations. Journal of advances in medical education & professionalism. 2014;2(1):33-44.

Md-Sidin S, Sambasivan M, Ismail I. Relationship between work-family conflict and quality of life: An investigation into the role of social support. Journal of Managerial Psychology. 2010;25(1):58-81.

Khezri A. Training of social skills to students with special needs in inclkusive educatin system. Jirnal of exceptional education. 2012;109:78-84. [Full text in Persian].

Lyons ST, Schweitzer L, Ng ES. Resilience in the modern career. Career Development International. 2015;20(4):363-83.

Luckner AE, Pianta RC. Teacher–student interactions in fifth grade classrooms: Relations with children's peer behavior. Journal of Applied Developmental Psychology. 2011;32(5):257-66.

Masten AS. Resilience in children threatened by extreme adversity: Frameworks for research, practice, and translational synergy. Development and psychopathology. 2011;23(2):493-506.

Panayiotou G, Karekla M. Perceived social support helps, but does not buffer the negative impact of anxiety disorders on quality of life and perceived stress. Social psychiatry and psychiatric epidemiology. 2013;48(2):283-94.

Patton DU, Miller RJ, Garbarino J, Gale A, Kornfeld E. Hardiness scripts: High‐achieving African American boys in a Chicago charter school navigating community violence and school. Journal of Community Psychology. 2016;44(5):638-55.

Petrowski K, Brähler E, Zenger M. The relationship of parental rearing behavior and resilience as well as psychological symptoms in a representative sample. Health and quality of life outcomes. 2014;12(1):95-102.

Al-Rofo MA. The dimensions that affect the students’ low accumulative average in Tafila Technical University. Journal of Social Sciences. 2010;22(1):53-9.

Rojas LF. Factors affecting academic resilience in middle school students: A case study. Gist: Education and Learning Research Journal. 2015(11):63-78.

Sarwar M, Inamullah H, Khan N, Anwar N. Resilience and academic achievement of male and female secondary level students in Pakistan. Journal of College Teaching & Learning. 2010;7(8):19-24.

Snapp S, Hensley-Choate L, Ryu E. A body image resilience model for first-year college women. Sex Roles. 2012;67(3-4):211-21.

Wentzel KR, Battle A, Russell SL, Looney LB. Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary educational psychology. 2010;35(3):193-202.

Zeer EF, Streltsov AV. Technological platform for realization of students’ individual educational trajectories in a vocational school. International Electronic Journal of Mathematics Education. 2016;11(7):2639-50.

Almedom AM. Resilience, hardiness, sense of coherence, and posttraumatic growth: All paths leading to “light at the end of the tunnel”?. Journal of Loss and Trauma. 2005;10(3):253-65.

Sandvik AM, Bartone PT, Hystad SW, Phillips TM, Thayer JF, Johnsen BH. Psychological hardiness predicts neuroimmunological responses to stress. Psychology, health & medicine. 2013;18(6):705-13.

Weiss JA, Robinson S, Fung S, Tint A, Chalmers P, Lunsky Y. Family hardiness, social support, and self-efficacy in mothers of individuals with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2013;7(11):1310-7.

Hystad SW, Eid J, Brevik JI. Effects of psychological hardiness, job demands, and job control on sickness absence: A prospective study. Journal of Occupational Health Psychology. 2011;16(3):265-274.

Rajeiyan M, Goodarzi N. The Relationship Between "Social Support" and "Resiliency" Among Cancer Patients. Social work research. 2016; 1(3):37-74. [Full text in Persian]

Azadi S, Azad H. The Correlation of Social Support, tolerance and Mental Health in Children of Martyrs and war-disabled in Universities of Ilam. Iran J War Public Health. 2011; 3(4):48-58. [Full text in Persian].




DOI: https://doi.org/10.22037/ch.v6i4.25861

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


##submission.copyrightStatement##

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License