مقایسه انعطاف پذیری شناختی و بازداری هیجانی در افراد مبتلا به اگزما و افراد عادی

سمانه آقاپور, مینا مجتبایی

چکیده


129

زمینه و هدف: انعطاف پذیری شناختی تأثیر مهمی در تنظیم هیجان دارند و اگزما یکی از اختلال هایی است که ممکن است با هیجان در ارتباط باشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه انعطاف پذیری شناختی و بازداری هیجانی در افراد مبتلا به اگزما و افراد عادی بود.

روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به اگزما و افراد عادی در استان تهران در سال 1396 بود. تعداد نمونه ها در گروه مبتلا به اگزما 40 نفر بود که به صورت در دسترس از بین زنان مراجعه کننده به سه مطب تخصصی پوست استان تهران انتخاب شدند و گروه عادی نیز به تعداد 40 نفر همتا از نظر سن، جنس، سطح تحصیلات و شرایط اقتصادی بود که به طور در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی و پرسشنامه بازداری هیجان بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و به کمک نرم افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین (انحراف معیار) سن بیماران مبتلا به اگزما به ترتیب (5/6) 7/32 و شرکت کنندگان عادی (5/5) 33 سال بود. میانگین (انحراف معیار) انعطاف پذیری شناختی افراد مبتلا به اگزما (9/10) 6/71 از میانگین (انحراف معیار) افراد عادی (8/11) 4/83 پایین تر بود (001/0>P) و میانگین (انحراف معیار) بازداری هیجانی افراد مبتلا به اگزما (5/14) 8/117 از افراد عادی (4/12) 5/90 بالاتر بود (001/0>P).

نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به اگزما در مقایسه با افراد عادی از انعطاف پذیری شناختی کمتر و بازداری هیجانی بیشتری برخوردارند.

Abstract

Background and Objectives: Cognitive flexibility has a significant influence on emotional regulation, and eczema is one of the disorders that may be associated with emotion. The purpose of this study was to compare cognitive flexibility and emotional control among people with eczema and normal people.

Method and Materials: The present study was of causal comparative design. The statistical population included all people with eczema and people without eczema in Tehran province in 2017. Participants included 40 women with eczema who were selected from three specialized dermatology clinics in Tehran and 40 controls that were matched based on age, sex, level of education and economic status. Data were collected via Cognitive Flexibility and Emotional Inhabitation questionnaires. Data were analyzed using multivariate analysis of variance and by SPSS-22 software.

Results: The mean (SD) age of patients with eczema was 32.7 (6.5), and normal participants 33 (5.5). The mean (SD) cognitive flexibility score of people with eczema was 71.6 (10.9) which was lower than the control group with a mean (SD) of 83.4 (11.7), P<0.0001. The mean (SD) emotional inhabitation score of people with eczema was 117.8 (14.5) which was higher than the control group with a mean (SD) of 90.5 (12.4), P<0.0001.

Conclusion: The study showed that people with eczema have less cognitive flexibility and more emotional inhabitation than normal people.

Key words: Eczema, Cognitive flexibility, Emotional inhabitation.


موضوع


اگزما، انعطاف پذیری شناختی، بازداری هیجانی

تمام متن:

PDF

83

مراجع


Shaw TE, Currie GP, Koudelka CW, Simpson EL. Eczema prevalence in the United States: data from the 2003 National Survey of Children's Health. Journal of Investigative Dermatology. 2011;131(1):67-73.

Thyssen JP, Johansen JD, Linneberg A, Menné T. The epidemiology of hand eczema in the general population–prevalence and main findings. Contact dermatitis. 2010;62(2):75-87.

Crowe L. Cochrane review summary: Psychological and educational interventions for atopic eczema in children. Neonatal, Paediatric & Child Health Nursing. 2014;17(2):28.

Magin P, Heading G, Adams J, Pond D. Sex and the skin: a qualitative study of patients with acne, psoriasis and atopic eczema. Psychology, health & medicine. 2010;15(4):454-62.

Hon KL, Pong NH, Poon TC, Chan DF, Leung TF, Lai KY, Wing YK, Luk NM. Quality of life and psychosocial issues are important outcome measures in eczema treatment. Journal of Dermatological Treatment. 2015;26(1):83-9.

Kehagia AA, Murray GK, Robbins TW. Learning and cognitive flexibility: frontostriatal function and monoaminergic modulation. Current opinion in neurobiology. 2010;20(2):199-204.

Tchanturia K, Davies H, Roberts M, Harrison A, Nakazato M, Schmidt U, Treasure J, Morris R. Poor cognitive flexibility in eating disorders: examining the evidence using the Wisconsin Card Sorting Task. PloS one. 2012;7(1): 28-37.

Sala M, Braida D, Lentini D, Busnelli M, Bulgheroni E, Capurro V, Finardi A, Donzelli A, Pattini L, Rubino T, Parolaro D. Pharmacologic rescue of impaired cognitive flexibility, social deficits, increased aggression, and seizure susceptibility in oxytocin receptor null mice: a neurobehavioral model of autism. Biological psychiatry. 2011;69(9):875-82.

Ritter SM, Damian RI, Simonton DK, van Baaren RB, Strick M, Derks J, Dijksterhuis A. Diversifying experiences enhance cognitive flexibility. Journal of Experimental Social Psychology. 2012;48(4):961-4.

Popolo R, Lysaker PH, Salvatore G, Montano A, Buonocore L, Sirri L, Imbimbo A, Dimaggio G. Emotional inhibition in personality disorders. Psychotherapy and psychosomatics. 2014;83(6):377-8.

Roger D, de Scremin LG, Borril J, Forbes A. Rumination, inhibition and stress: The construction of a new scale for assessing emotional style. Current Psychology. 2011;30(3):234.

Sagaspe P, Schwartz S, Vuilleumier P. Fear and stop: a role for the amygdala in motor inhibition by emotional signals. Neuroimage. 2011;55(4):1825-35.

Bäuml KH, Pastötter B, Hanslmayr S. Binding and inhibition in episodic memory—Cognitive, emotional, and neural processes. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2010;34(7):1047-54.

Volman I, Roelofs K, Koch S, Verhagen L, Toni I. Anterior prefrontal cortex inhibition impairs control over social emotional actions. Current biology. 2011;21(20):1766-70.

Johnco C, Wuthrich VM, Rapee RM. Reliability and validity of two self-report measures of cognitive flexibility. Psychological assessment. 2014;26(4):1381.

Dennis JP, Vander Wal JS. The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research. 2010;34(3):241-53.

Soltani E, Shareh H, Bahrainian SA, Farmani A. The mediating role of cognitive flexibility in correlation of coping styles and resilience with depression. Pajoohandeh Journal. 2013;18(2):88-96. [Full Text in Persian]

Pekrun R, Goetz T, Frenzel AC, Barchfeld P, Perry RP. Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary educational psychology. 2011;36(1):36-48.

Balzarotti S, John OP, Gross JJ. An Italian adaptation of the emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment. 2010; 2(11): 14-28.

Dajani DR, Uddin LQ. Demystifying cognitive flexibility: Implications for clinical and developmental neuroscience. Trends in neurosciences. 2015;38(9):571-8.

Van de Ven RM, Murre JM, Buitenweg JI, Veltman DJ, Aaronson JA, Nijboer TC, Kruiper-Doesborgh SJ, van Bennekom CA, Ridderinkhof KR, Schmand B. The influence of computer-based cognitive flexibility training on subjective cognitive well-being after stroke: A multi-center randomized controlled trial. PloS one. 2017;12(11):e0187582.




DOI: https://doi.org/10.22037/ch.v6i1.20761

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


##submission.copyrightStatement##

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.