مقایسه رشد اجتماعی، شناختی-حرکتی و مشکلات رفتاری دانش آموزان اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک

بهرام موحدزاده, راضیه صفایی اردکانی

چکیده


133

زمینه و هدف: کودکان در جریان رشد و بزرگ شدن، مشکلات هیجانی و رفتاری خاصی پیدا می‌کنند که معلول فشارهای رشد و انطباق با انتظارات خانواده و جامعه می‌باشد. این مطالعه با هدف مقایسه رشد اجتماعی، رشد شناختی حرکتی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان دختر اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهدکودک شهر یاسوج انجام شد.

روش و مواد: این مطالعه به صورت علی مقایسه‌ای و با مشارکت دانش‌آموزان دختر پايه اول ابتدايي شهر ياسوج در سال تحصيلي 95-1394 انجام شد که تعداد 132 نفر از آنان با روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از مشارکت کنندگان در مطالعه 69 (3/52%) نفر برخوردار و 63 (7/47%) نفر نابرخوردار از خدمات مهدکودک بودند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه رشد اجتماعيVineland ، پرسشنامه مشکلات رفتاری Rutter و آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت Newsha جمع‌آوری گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار آماری SPSS-22 شد و با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بین میانگین (انحراف معیار) نمرات رشد اجتماعي (8/0) 8 و (2/1) 9/6 در کودکان برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک به ترتیب با رشد شناختی (6/3) 5/12 و (9/1) 7/9 و رشد حرکتی (4/4) 1/16 و (8/1) 9/12 (001/0>P) تفاوت دیده شد. همچنين، بین میانگین (انحراف معیار) نمرات خودیاری عمومی در کودکان برخوردار و نابرخوردار به ترتیب (1/2) 7/10، (7/9) 2 و (005/0=P)، خودیاری در خوردن (9/0) 2/8 و (6/1) 6/6 و خودیاری در پوشیدن (9/0) 4/8 و (3/1) 7 و (001/0=P) تفاوت وجود داشت. از طرفي، اختلالات رفتاری شامل پرخاشگری بیش‌فعالی به ترتیب (3/2) 3/6 و (2/2) 2/8، ناسازگاری اجتماعی (2/2) 3/5 و (1/1) 5/6 و رفتارهای ضداجتماعی (2/2) 7/5 و (2) 1/7 در دختران برخوردار از خدمات مهد کودک کمتر از نابرخوردار بود (001/0=P).

نتیجه‌گیری: مطالعه نشان داد خودیاری عمومی دانش‌آموزان دختر اول ابتدایی برخوردار از خدمات مهد كودك، بهتر از خودیاری عمومی دانش‌آموزان دختر اول ابتدایی نابرخوردار از خدمات مهد كودك مي‌باشد.



موضوع


رشد اجتماعی، رشد شناختی- حرکتی، مشکلات رفتاری، دانشآموزان، خدمات مهدکودک

تمام متن:

PDF

88

مراجع


Schoemaker K, Mulder H, Deković M, Matthys W. Executive Functions in Preschool Children with Externalizing Behavior Problems: A Meta-analysis. Journal of Abnormal Child Psychology. 2013;41(3):457-71.

Rescorla L-A, Achenbach T-M, Ivanova M-Y, Harder V-S, Otten L, Bilenberg N, Bjarnadottir G, Capron C, De Pauw S-S, Dias P, Dobrean A. International Comparisons of Behavioral and Emotional Problems in Preschool Children: Parents' Reports From 24 Societies. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. 2011;40(3):456-67.

Duncan GJ, Magnuson K. The Nature and Impact of Early Achievement Skills, Attention Skills, and Behavior Problems. Whither Opportunity. 2011 Sep 1:47-70.

Huang CC, Wang LR, Warrener C. Effects of Domestic Violence on Behavior Problems of Preschool-Aged Children: Do Maternal Mental Health And Parenting Mediate The Effects?. Children and Youth Services Review. 2010;32(10):1317-23.

Gartstein M-A, Putnam S-P, Rothbart M-K. Etiology of Preschool Behavior Problems: Contributions of Temperament Attributes in Early Childhood. Infant Mental Health Journal. 2012;33(2):197-211.

Comer J-S, Chow C, Chan P-T, Cooper-Vince C, Wilson L-A. Psychosocial Treatment Efficacy for Disruptive Behavior Problems in Very Young Children: A Meta-analytic Examination. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2013;52(1):26-36.

Samarakkody D, Fernando D, McClure R, Perera H, De Silva H. Prevalence of Externalizing Behavior Problems in Sri Lankan Preschool Children: Birth, Childhood, and Sociodemographic Risk Factors. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 2012;47(5):757-62.

Bulotsky-Shearer R-J, Fantuzzo J-W. Preschool Behavior Problems in Classroom Learning Situations and Literacy Outcomes in Kindergarten and First Grade. Early Childhood Research Quarterly. 2011;26(1):61-73.

Zhang X, Sun J. The Reciprocal Relations between Teachers’ Perceptions of Children's Behavior Problems and Teacher–Child Relationships in the First Preschool Year. The Journal of Genetic Psychology. 2011;172(2):176-98.

Posthumus JA, Raaijmakers MA, Maassen GH, Van Engeland H, Matthys W. Sustained Effects of Incredible Years as a Preventive Intervention in Preschool Children with Conduct Problems. Journal of Abnormal Child Psychology. 2012;40(4):487-500.

Brotman LM, Calzada E, Huang KY, Kingston S, Dawson‐McClure S, Kamboukos D, Rosenfelt A, Schwab A, Petkova E. Promoting Effective Parenting Practices and Preventing Child Behavior Problems in School among Ethnically Diverse Families from Underserved, Urban Communities. Child Development. 2011;82(1):258-76.

Kochanska G, Kim S, Boldt LJ, Yoon JE. Children's Callous‐Unemotional Traits Moderate Links between Their Positive Relationships with Parents at Preschool Age and Externalizing Behavior Problems at Early School Age. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2013;54(11):1251-60.

Marshall B, Cardon P, Poddar A, Fontenot R. Does Sample Size Matter in Qualitative Research?: A Review of Qualitative Interviews in IS Research. Journal of Computer Information Systems. 2013;54(1):11-22.

Sparrow SS, Balla DA, Cicchetti DV. Vineland Adaptive Behavior Scales. Encyclopedia of Clinical Neuropsychology. 2011:2618-21.

Tajar J. Psychological Analyzing of Unsupervised Children in Iran. Advances in Environmental Biology. 2014;8(13):885-93.

Jafari Z, Ashayeri H, Malayeri S, Alaedini F. Validity and Reliability of Newsha Cognitive, Social Communication and Motor Development Scale in Persian Speaking Children. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2009;15(1):18-24. (Full Text In Persian)

Jafari Z, Asad-Malayeri S. The Psychometric Properties of Newsha Developmental Scale: An Integrated Test for Persian Speaking Children. Iranian Journal of Pediatrics. 2012 Mar;22(1):28. (Full Text In Persian)

Stone L-L, Otten R, Engels R-C, Vermulst A-A, Janssens J-M. Psychometric Properties of the Parent and Teacher Versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire For 4-To 12-Year-Olds: A Review. Clinical Child and Family Psychology Review. 2010;13(3):254-74.

Yousefi N, Dadgar H, Mohammadi MR, Jalilevand N, Keyhani MR, Mehri A. The Validity and Reliability of Autism Behavior Checklist in Iran. Iranian Journal of Psychiatry. 2015;10(3):144. (Full Text in Persian)

Chen JJ. Gender Differences in Externalising Problems among Preschool Children: Implications for Early Childhood Educators. Early Child Development and Care. 2010;180(4):463-74.

Hall J, Sylva K, Sammons P, Melhuish E, Siraj-Blatchford I, Taggart B. Can Preschool Protect Young Children’s Cognitive and Social Development? Variation By Center Quality and Duration of Attendance. School Effectiveness and School Improvement. 2013;24(2):155-76.

Martel M-M, Gremillion M-L, Roberts B. Temperament and Common Disruptive Behavior Problems in Preschool. Personality and Individual Differences. 2012;53(7):874-9.

Anders Y, Grosse C, Roßbach HG, Ebert S, Weinert S. Preschool and Primary School Influences on the Development of Children's Early Numeracy Skills Between the Ages of 3 And 7 Years In Germany. School Effectiveness and School Improvement. 2013;24(2):195-211.

Loeb S, Bridges M, Bassok D, Fuller B, Rumberger RW. How Much Is Too Much? The Influence of Preschool Centers on Children's Social and Cognitive Development. Economics of Education Review. 2007;26(1):52-66.

Camilli G, Vargas S, Ryan S, Barnett WS. Meta-analysis of the Effects of Early Education Interventions on Cognitive and Social Development. Teachers College Record. 2010;112(3):579-620.

Hong G, Raudenbush SW. Evaluating Kindergarten Retention Policy: A Case Study of Causal Inference for Multilevel Observational Data. Journal of the American Statistical Association. 2006;101(475):901-10.

Armbruster B-B. Put Reading First: The Research Building Blocks for Teaching Children to Read: Kindergarten Through Grade 3. Diane Publishing; 2010.

Livesey D, Keen J, Rouse J, White F. The Relationship between Measures of Executive Function, Motor Performance and Externalising Behaviour In 5-And 6-Year-Old Children. Human Movement Science. 2006;25(1):50-64.




DOI: http://dx.doi.org/10.22037/ch.v5i1.17553

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


##submission.copyrightStatement##

© تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.